כוכבי: "העלייה בטרור - אוזלת היד של מנגנוני הביטחון ברש"פ"

בכנס למידה מטכ"לי התייחס הרמטכ"ל למציאות הביטחונית, והטיל את האחריות לעלייה בהיקף הפיגועים ביהודה ושומרון על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים: "הפעילות שלנו תימשך - אנו ערוכים להגביר אותה על פי הצורך"

פעילות צה"ל במהלך מבצע "עלות השחר"
הרמטכ"ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה"ל

במסגרת כנס למידה מטכ"לי לסיכום תרגיל צבאי היום (שני) התייחס הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי למציאות הביטחונית ואמר כי "חלק מהעליה בטרור נובע מאוזלת ידם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים המובילה לחוסר משילות באזורים מסויימים ביהודה ושומרון, ואלו מהווים קרקע פוריה לצמיחת הטרור".

"נוכח עלייה חמורה בהיקף הפיגועים באיו"ש, יצא צה"ל לפני מספר חודשים למבצע 'שובר גלים', והגביר משמעותית את פעילותו לסיכול הטרור", כך אמר כוכבי והוסיף כי "במסגרת המבצע נעצרו עד כה כ-1500 מבוקשים וסוכלו מאות פיגועים".

הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"כמו תמיד, גם נוכח ההתפתחות הזו המבחן שלנו הוא אחד - הגנה על אזרחי מדינת ישראל, ומשימתנו היא לסכל טרור - נגיע לשם כך לכל עיר, שכונה, סמטה, בית או מרתף. הפעילות שלנו תימשך ואנו ערוכים להגביר אותה על פי הצורך", סיכם הרמטכ"ל.

דבריו של כוכבי נאמרים על רקע שני פיגועים ביומיים האחרונים, כאשר אמש נשמע פיצוץ בצומת הדואר שבגזרת בנימין מרכב חולף, סמוך לנבי סלאח במרחב החטיבה המרחבית אפרים, ככל הנראה מהשלכת מטען נפץ מאולתר לכיוון עמדת צה"ל. ארבעה חיילים מגדוד נצח יהודה נפצעו קל.

מוקדם יותר אתמול בוצע פיגוע ירי לעבר אוטובוס שהסיע חיילים מחטיבת כפיר, כאשר לפי החשד חוליה של שלושה מחבלים ירו לעבר האוטובוס ולאחר מכן השליכו בקבוקי תבערה במטרה להעלות אותו באש. שני מחבלים נעצרו ואחר השלישי ממשיך להתנהל מצוד.

זירת פיגוע הירי לעבר אוטובוס בבקעת הירדן
זירת פיגוע הירי לעבר אוטובוס בבקעת הירדן | צילום: פלאש 90

במערכת הביטחון מדברים על "אינתיפאדה מסוג חדש", שונה מההתפרצויות שחווינו בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות האלפיים. מה שמאפיין אותה זה המון אלימות כלפי כוחות צה"ל בכל מעצר, לא רק בג'נין ובשכם, וטרור מבוזר - צעירים שלא מזדהים עם שום ארגון טרור.

הארגונים אפילו נתפסים בעיני הצעירים הפלסטינים כמשהו מיושן - הם חיים ברשת ורוצים להעלות לטיק טוק את הפיגוע שלהם,. לכן ההתלבטות במערכת הביטחון עכשיו, ערב חגי תשרי, היא האם להגביר את הלחץ ולבצע עוד מעצרים שאולי יסכלו את הפיגועים הבאים, או לקחת צעד אחורה ולצמצם את החיכוך, כי גם החיכוך הזה מייצר בסופו של דבר עוד פיגועים.

בישראל אין אשליה שהרשות הפלסטינית יכולה לעצור מפגעים, ויש לציין כי באזורים המועדים לפורענות בשכם וג'נין הרשות לא שולטת - וישראל צריכה לעשות את העבודה. ברשות מציעים לפעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי מעין מעצרי מנע - כלומר שיהיו עצורים אצלם כדי שלא יסתבכו עם כוחות הביטחון הישראליים. באשר לאנשי פת"ח, ניתן ל ומר כי בשנים האחרונות הם כמעט ישבו על הגדר, אך לאט לאט יש קריאות בתוך התנועה לשוב למאבק המזויין