לוחם גבעתי שתועד תוקף מילולית פעיל שמאל נידון ל-10 ימי מחבוש

הלוחם הושעה מתפקידו לאחר שפורסם הסרטון בו הוא נראה אומר לפעיל שמצלם אותו "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונות שאתם עושים פה", וכעת נגזר דינו לעשרה ימים בכלא צבאי. בן גביר מסר בתגובה: "״מרפה את ידי הלוחמים, הגיע הזמן לעשות סדר"

זמן צפייה: 00:26

לוחם גבעתי שתועד ביום שישי האחרון תוקף מילולית פעיל שמאל בחברון נידון הבוקר (שלישי) בידי מפקד הגדוד לעשרה ימי מחבוש בכלא צבאי. כזכור, הלוחם תועד כשהוא אומר לפעיל שמצלם אותו: "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונות שאתם עושים פה".

בסרטון נשמע האדם המצלם שואל "מה אני עושה? אני עושה משהו נגד החוק?", על כך עונה לו החייל המצולם: "אני קובע מה החוק, ואתה עושה הכל נגד החוק". מיד לאחר שפורסם התיעוד הלוחם הושעה, בנוסף ללוחם נוסף שתועד כשהוא מפיל פעיל לרצפה ומכה אותו בפניו.

עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו, שמייצג את החייל, מסר: "החייל הובא לדין משמעתי - שיפוט ע"י גורמי הפיקוד - אחר שהפיקוד הבכיר כבר חרץ את דינו מעל לכל במה אפשרית. הוא ביקש להישפט כאילו לא היה זה אירוע מתוקשר, ובסוף הוטל עליו עונש של כליאה בפועל, חרף גרסה ברורה שהציג, לפיה לא הייתה לו כל כוונה להביע עמדה פוליטית או לפעול בניגוד להוראות. עונש שפשוט שנגזר מראש".

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מסר בתגובה: "מצער מאוד שחייל שסובל מהטרדות של אנרכיסטים ושונאי ישראל שמדביקים לו מצלמה לפרצוף וצועקים לו "בן גביר, בן גביר" והוא מגיב, דווקא הוא נשלח לכלא, רק בגלל שהזכיר את השם שלי והגיב לאנרכיסטים. המסר בענישה מרפה את ידי החיילים ולא מחזק אותם במאבק מול הטרור. גם בזה הגיע הזמן לעשות פה סדר ולתת גב לחיילים הגיבורים שלנו".

ראש הממשלה יאיר לפיד צייץ הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "הממשלה הנכנסת מציגה: איתמר בן גביר - שר לבטחון לאומי שהוא מורשע בתמיכה בטרור, יעד של השב"כ, ועכשיו מתחיל את תפקידו בזה שהוא נלחם נגד צה"ל ומשמיץ את מפקדיו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211290928' autoplay='0' credit='' desc='אביו של הלוחם שנכלא: "על דבר כזה לשלוח לעשרה ימים? מצפה מהמפקדים לחזק אותו"' poster='' kid='1_prtg1xhf' duration='']

בהמשך הגיע הבוקר בן גביר לתמוך במשפחתו של הלוחם שנכלא, ואמר: "אני נמצא כאן עם אביו של לוחם צה"ל שנשלח לעשרה ימי מחבוש, עשרה ימי מחבוש לאחר שאמר לאותם אנרכיסטים "בן גביר יעשה לכם סדר". אני דורש מהרמטכ"ל ומכל הפיקוד לחשוב פעמיים על העונש הזה".

"לא יכול להיות שבאים אנרכיסטים, מקללים, יורקים, תוקפים את החיילים הגיבורים שלנו, לוחמים מגיבים, אפשר בהחלט לקחת אותם לצד ולהגיד להם "תגובה יותר מידתית, פחות מידתית", אבל לשלוח לעשרה ימים בכלא? זה לא סביר, זה לא מידתי, זה לא נכון, זה לא ראוי. התפקיד שלנו לתת גב ללוחמים שלנו, לתת גב לחיילים שלנו ואני דורש מהצבא, תחשבו פעמיים על העונש הזה. זה מסר רע מאוד".

אלי לוי, אביו של החייל, אמר: "אני שלחתי את הבן שלי לקרבי, להיות לוחם, למען עם ישראל. ככה ראינו במשך שנה שלימה, יום ולילה הילד מסר את עצמו בשביל התפקיד הזה. לצערנו הרב הגיעו אחיו אנרכיסטים שקיללו אותו, ביזו אותו, ירקו עליו, הובילו אותו לומר אמירות פוליטיות. יכול להיות שבאמת לא היה צריך להגיד "בן גביר יעשה סדר", אבל על דבר כזה לשלוח לעשרה ימים? אני מצפה מהמפקדים שלו, לכל מי שמעליו, לתת לו גב, לתת לו גיבוי, לחזק אותו ולהיות בעדו, כדי לרומם את רוחו ולהמשיך בתפקיד החשוב שיש לו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211251342' autoplay='0' credit='' desc='חייל גבעתי לפעיל שוברים שתיקה: בן גביר יעשה פה סדר ' poster='' kid='1_aw11jgah' duration='']

הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה את האירוע בסוף השבוע ואמר: "כל אירוע של אלימות פיזית או מילולית מצד חיילי צה"ל מנוגד לערכי צה"ל ופקודותיו. התנהלות החיילים חמורה והאלימות שהופעלה אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל ובכלל זה ערך הממלכתיות".

"האירועים יתוחקרו ע"י מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס", הוסיף הרמטכ"ל, "אירוע האלימות ייחקר על ידי המשטרה הצבאית, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחמים המעורבים הושעו מפעילות מבצעית עד לתום החקירה. הנהלים וההנחיות מאפשרים לחיילים חופש פעולה כדי לבצע את משימתם, אך אסור להם להפעיל כח שלא לצורך ואסור להם לנהוג באלימות".

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בהמשך אותו ערב פרסם הרמטכ"ל איגרת מיוחדת ללוחמי צה"ל בעקבות האירוע, ובה כתב: "צה"ל אינו פועל באלימות. חיילי צה״ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך: שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי".

"אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה״ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה"ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה.

הרמטכ"ל הוסיף: "בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה"ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה"ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה"ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים".