תחקיר אירועי חברון: "הלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה"

צה"ל פרסם את סיכום התחקיר הפיקודי בעקבות האירועים בסוף השבוע האחרון בחברון, ממנו עולה כי הלוחמים התנהגו בניגוד למצופה. הלוחם שתועד אומר "בן גביר יעשה פה סדר" נשפט שוב בגלל "פגם שנפל בהליך המשמעתי" - ויישלח לעשרה ימי מחבוש

זמן צפייה: 05:10

צה"ל פרסם הבוקר (רביעי) את סיכום התחקיר הפיקודי בעקבות האירועים בסוף השבוע האחרון בחברון, בו לוחמים תקפו פיזית ומילולית פעילי שמאל. הלוחם שתועד אומר "בן גביר יעשה פה סדר" ונשלח אתמול לעשרה ימי מחבוש נשפט מחדש על ידי מח"ט גבעתי - ועונשו נשאר על כנו.

מצה"ל נמסר כי בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו שוחח עם מפקד הגדוד וגיבה אותו, וכן שיבח את הלוחמים בעשייתם המבצעית. מצה"ל נמסר כי "פגיעה בשמו הטוב של מפקד גדוד צבר, קצין לוחם ערכי ומפקד מצוין, פסולה".

בעקבות האירוע נפתחה חקירה משותפת של המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל. עם סיום החקירה יועברו הממצאים בעניינו של הלוחם לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחם אשר תועד מכה אזרח הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום החקירה, ובסיומה יבחן המשך הטיפול בעניינו.

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, גינה הבוקר את ה"שיימינג" למפקד גדוד צבר, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "ביממה האחרונה אני עד לשיח אלים, פוגעני ומשמיץ ברשתות החברתיות כלפי מג״ד צבר, קצין איכותי ומצטיין. אין מקום לשיח מהסוג הזה כלפי מפקדים שפועלים לילות כימים למען ביטחון המדינה".

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר הבוקר: "הממשלה החדשה עוד לא נכנסה לתפקידה וכבר שריה מסיתים את חיילי צה״ל נגד המפקדים שלהם. ההסתה הפרועה שמובילים השרים והח״כים נגד הרמטכ״ל, אלוף הפיקוד ונגד המג״ד, סגן-אלוף אבירן אלפסי, היא מסוכנת והרסנית והיא על ראשה של הממשלה החדשה".

"הלוחמים שלנו לא יכולים לקבל משרים וחברי כנסת אישור להפר פקודות של מפקדיהם", הוסיף לפיד, "חייהם וחיינו תלויים בכך שיהיה לנו צבא חזק עם שרשרת פיקוד ברורה ומשמעת קרב. ההסתה הזו, המתחפשת ל״גיבוי״, מסוכנת, חסרת אחריות ומכרסמת בעוצמתו של צה"ל".

לוחם גבעתי שתועד תוקף מילולית פעיל שמאל בחברון
לוחם גבעתי שתועד תוקף מילולית פעיל שמאל בחברון

מתחקיר צה"ל עלו מספר שגיאות, והראשונה שבהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, מהתחקיר עלה כי נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג״ב, דבר שלא בוצע.

על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית. בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר.

כמו כן, הנחה מפקד החטיבה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג״ב בהתאם. לאור האירועים האחרונים, הנחה אלוף פיקוד המרכז לקדם עבודת מטה שמטרתה לבחון, לשפר ולהרחיב את "סל הכלים" של הלוחמים והמפקדים במקרים דומים.

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הרמטכ"ל אביב כוכבי מסר: "ערכי צה"ל ופקודות המפקדים הם, ורק הם, המכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות חייליה ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת רק על מפקדי צה״ל. חיילי צה"ל ולוחמי 'צבר' מבצעים פעילותם בתנאים מורכבים, באופן הראוי לכל הערכה. האירוע המדובר הינו חריג, מטופל על-ידי המפקדים ואני מגבה את מפקד הגדוד באופן מלא וסומך עליו".

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס מסר: "הרוב המוחלט של הלוחמים פועל כמצופה במאות מפגשים דומים במהלך התעסוקה. אני מצפה מלוחמיי לנהוג כראוי חרף לחץ והתגרות. אלימות פיזית או מילולית שלא לצורך - זו לא דרכנו. דרכנו להגן במקצועיות ובקור רוח, לאפשר אורח חיים תקין ולעמוד במשימותינו באופן ראוי ומקצועי. התנהגות הלוחמים הינה מקרה חריג וחמור, אסור ללוחם לנהוג ולהתבטא באופן שסותר את ערכי צה״ל בדגש על ערך הממלכתיות וטוהר הנשק. אני מגבה את לוחמי צה"ל, בכל הפעלת כוח הנדרשת על מנת להסיר איום, לצד זאת לא נקבל מקרים בהם לוחמים יחרגו וינצלו את כוחם וסמכותם שלא לצורך".

מפקד חטיבת גבעתי, אל"מ אליעד מואטי, מסר: "גדוד 'צבר' מבצע תעסוקה מבצעית איכותית בחברון מזה כחמישה חודשים, לאחר תקופה ממושכת של הגנה בקו התפר. ננקוט בצעדים ברורים באשר לאלו אשר יחרגו וינצלו את סמכותם וכוחם שלא לצורך ובכל מי שלא יפעל במקצועיות הנדרשת זאת לצד חניכה צמודה וליווי של כלל הלוחמים. אני סומך על המג״ד, שדרת הפיקוד האיכותית והלוחמים שלנו באופן מלא ובטוח שנצליח לעמוד במשימותינו בהצטיינות".

מפקד חטיבת יהודה, אל"מ ישי רוזיליו, מסר: "לחטיבה יש אחריות גדולה בהכרות והעמקה בגזרה המבצעית וביכולת 'לעטוף' את הגדוד ולגרום לו להצליח גם במקומית הרגישים ביותר. אני מכיר היטב את האתגרים הקיימים בגזרת חברון ומתוקף אחריותנו כמפקדים, אנו מחוייבים לתת ללוחמנו ׳סל כלים׳ ערכי ומקצועי רחב ככל הניתן להתמודד עם מקרים שכאלו ולהכין אותם בצורה הטובה ביותר על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה".

השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתוך כך, ח"כ איתמר בן גביר פנה אמש לשר הביטחון בני גנץ, וביקש להיפגש עם הלוחם שנשלח ל-10 ימי מחבוש בכלא לאחר שתועד אומר "בן גביר הולך לעשות סדר". במכתבו ציין בן גביר כי "אינני רואה פסול בהתנהלותו של החייל אל מול המציקים ואני מצר על הענישה הלא מידתית שמופנית כלפיו", והוסיף כי "ברצוני לבקר את החייל בבית הכלא הצבאי מחר ולעודד את רוחו".