אגרופים, בעיטות וחניקות: עדות לוחם גולני על העימות בבסיס

התקרית האלימה שמסעירה את צה"ל: לוחמי וקציני חטיבת גולני וסגן מפקד חטיבת יהודה התקוטטו במוצב בקריית ארבע. חייל מגדוד 51 של החטיבה סיפר על המקרה החריג: "הסמח"ט תפס את הרס"פ והצמיד אותו לקיר. פתאום כל הפלוגה קפצה על הסמח"ט, בעטו בו, אגרופים. כולם שמים לו מכות"

זמן צפייה: 02:03

התקרית האלימה שמסעירה את צה"ל: פחות מיממה לאחר התקרית האלימה במוצב חרסינה שבקריית ארבע, בין לוחמי וקציני חטיבת גולני לבין סגן מפקד חטיבה מרחבית יהודה, חייל מגדוד 51 של החטיבה סיפר היום (שלישי) על המקרה החריג. "הסמח"ט בא לש"ג, והלוחם שבעמדה אמר לו - 'אתה לא נכנס'. הסמח"ט התחיל לצעוק עליו ולקלל אותו. ואז אחד הלוחמים הגיע לש"ג והתחיל לריב גם הוא עם הסמח"ט. הם הצמידו ראש זה לזה. עוד שנייה מכות פיצוצים", אמר הלוחם.

עוד הוא הוסיף: "בסופו של דבר, מפקד הגדוד הגיע ונתן לו (לסמח"ט - א"ה) להיכנס לבסיס בליווי בלבד. הוא הגיע אלינו לפלוגה, וניסה להיכנס. הרס"פ (רב-סמל פלוגתי - א"ה) עצר אותו, הוא ניסה להיכנס לחדר של המפקדים שלנו. הרס"פ עצר אותו עם הידיים. הסמח"ט תפס את הרס"פ והצמיד אותו לקיר. פתאום, כל הפלוגה קפצה על הסמח"ט, בעטו בו, אגרופים. כולם שמים לו מכות. הוא בא לקפוץ על המ"פ, ודפק לו חניקה. סגן מפקד הגדוד הגיע והרחיק את כולם".

הערב שיגר מפקד חטיבת גולני, אלוף-משנה יאיר פלאי, איגרת מיוחדת ללוחמים בעקבות הקטטה. הוא כתב, בין היתר, כי "נפגעו ערכי צה"ל, הממלכתיות והמשמעת".

שכונת גבעת חרסינה, קרית ארבע
שכונת גבעת חרסינה, קרית ארבע | צילום: ויקיפדיה

יוזכר כי ביום ראשון, בזמן שיחת ועידה מקוונת שקיימו בחטיבה, קצין הקשר החטיבתי של חטיבת יהודה כינה את סמג"ד 51 של חטיבת גולני "גולנצ'יק ערס". בתגובה, הסמג"ד הוריד פקודה לחייליו בגדוד והורה להם לא להכניס את קצין הקשר לבסיס אם יגיע. לא זו בלבד, הסמג"ד איים על לוחמיו כי מי שיכניס את הקצין למוצב - "יקבל שבת".

אתמול בשעות הצהריים, בליווי סמח"ט יהודה, קצין הקשר הגיע למוצב וביקש להיכנס. הלוחם התיר לסמח"ט להיכנס למוצב, בתנאי שקצין הקשר יישאר מחוצה לו. הסמח"ט, שלא הסכים לכך, התקשר לסמג"ד הגדוד וביקש ממנו שיאשר את כניסת קצין הקשר. לאחר שהלוחם בש"ג סירב להכניסו פעם נוספת וביקש ממנו להתרחק, הסמח"ט הצמיד את ראשו לזה של הלוחם. בתגובה, החפ"ק (חבורת פיקוד קדמית - א"ה) של הסמח"ט החלו לדחוף את הלוחם ולירוק בפניו.

הלוחם עלה בקשר וסיפר לחבריו על המקרה, והם - הגיעו לש"ג. במקום התפתח עימות בין הצדדים. כעבור כמה דקות, הסמג"ד הגיע למקום והכניס את הסמח"ט ואת קצין הקשר למוצב. מאוחר יותר, ומסיבה שאינה ברורה, הסמח"ט הגיע לפלוגה שעם חייליה התעמת קודם לכן בש"ג. רס"פ הפלוגה שהבחין בו, חסם את דרכו ולא התיר לו להתקרב לפלוגה. הסמח"ט הכל לכעוס ותפס את ידו של הרס"פ תוך שהוא מסובב אותו לאחור ומצמיד אותו לקיר. בתגובה, לוחמי הפלוגה, שזיהו את המתרחש החלו לתקוף את הסמח"ט ולהכות אותו. כאמור, הסמג"ד הגיע למקום ופיזר את המהומה.