סערה בעקבות הקלטות יו"ר ארגון נכי צה"ל: "להדיח אותו במיידי"

פורום "יהלומי קרב" שלח מכתבים דחופים לאגף השיקום, לשר הביטחון ולהנהלת ארגון נכי צה"ל, בעקבות חשיפת חדשות 13 על ההקלטות של יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן נגד דרישות הלוחמים הלומי הקרב. במכתב הובעה הדרישה להדיח אותו במיידית ולבחון מחדש של מנגנוני הייצוג של הלומי הקרב: "מי שאינו מסוגל לייצג את הלומי הקרב, אינו ראוי לייצג את נכי צה"ל"

זמן צפייה: 12:26

פורום "יהלומי קרב" שלח היום (שני) מכתבים דחופים לאגף השיקום, לשר הביטחון ומנכ"ל משרד הביטחון ולהנהלת ארגון נכי צה"ל, בעקבות חשיפת חדשות 13 על ההקלטות של יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן נגד דרישות הלוחמים הלומי הקרב. במכתב הובעה הדרישה להדיח אותו במיידית, לחשוף את כלל ההסכמות, ההתכתבויות והמהלכים שהתקיימו מול משרד הביטחון ואגף השיקום בנוגע להלומי הקרב, ולבחון מחדש של מנגנוני הייצוג של הלומי הקרב.

כזכור, בהקלטות ששודרו אמש במהדורה המרכזית נשמע קלימן אומר בין היתר כי הלומי הקרב הם "בושה למותג נכי צה"ל". במקביל, פוסט-טראומטים רבים התלוננו על יחס מפלה מצד הארגון, ואמרו: "מרגישים שקופים, לא רואים אותנו"

בפורום "יהלומי קרב" טוענים כי לא מדובר בעוד מחלוקת פנימית בין ארגונים, אלא ב"שבר אמון חסר תקדים" המחייב התערבות מיידית של מערכת הביטחון. יו"ר הפורום נדב וירש מסר: "הגיע הזמן להפסיק להקריב את הלומי הקרב על מזבח דילים, אינטרסים והסכמות שנעשו מעל ראשם. תגובתו של עידן קלימן בעקבות הכתבה מבזה עם אפס לקיחת אחריות. מי שאינו מסוגל לייצג את הלומי הקרב, אינו ראוי לייצג את נכי צה"ל".

הפגנת הלומי הקרב מול הקריה בתל אביב, הלם קרב, נכי צה"ל, הלום קרב, נכה צה"ל
הפגנת הלומי הקרב מול הקריה בתל אביב (ארכיון) | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מארגון נכי צה"ל נמסר אמש בתגובה: "ארגון נכי צה"ל דוחה את הניסיון להציג באופן מסולף ומגמתי דברים שנאמרו בשיחה פנימית. חשוב להבין שהדברים כוונו ונועדו לקבוצה ספציפית ומוגדרת של קומץ אנשים הפועלים באופן שיטתי נגד הארגון, והיו מעורבים במסכת של איומים, הטרדות והסתה אישית, עד כדי כך שיו"ר הארגון נאלץ להסתובב עם אבטחה. חשוב להבהיר באופן חד-משמעי כי הדברים לא נאמרו על הלומי קרב, נפגעי פוסט-טראומה או כל ציבור אחר של נכי צה"ל. עם זאת, ככל שיש מי שנפגעו מהדברים או פירשו אותם אחרת, אנו מצרים על כך".

"הארגון, בראשות עו"ד עידן קלימן, שנפצע אנושות בקרב, פועל ללא הפסקה למען כלל נכי צה"ל, ובהם עשרות אלפי פצועי פוסט-טראומה, עם השגים חסרי תקדים. הארגון פעל ויצר מענים ועשרות תוכניות שיקום, לרבות קידום מסקנות ועדת 'מור יוסף' ורפורמת 'נפש אחת' - ובין היתר הקים אגף ייעודי לטיפול בטראומה ומוביל את הקמת בית הלוחם החמישי, שיהיה מרכז השיקום מהגדולים בישראל. הארגון היה ונותר הבית של כלל הפצועים בגוף ובנפש".

"הניסיון להציג מחלוקות מקצועיות סביב מדיניות כמאבק אישי או כעמדה נגד פצועי פוסט-טראומה הוא עיוות של המציאות. כמו כן, ההסכם המדובר משנת 2021 הוא לא הסכם סודי אלא הסכם כחלק מרפורמת נפש אחת שאף פורסם באתר הארגון, במסגרתו הוענקו הטבות וסיוע לנכי הפוטס טראומה. גם הטענה כי הארגון התנגד להגבלת שכר הטרחה משוללת מהיסוד. הפרוטוקולים והעובדות מלמדים כי הארגון תמך והיה ממייסדי ההצעה, כדי שכספי השיקום והתגמולים יגיעו לפצועות ולפצועים. צר לנו שיש מי שבוחר לעסוק בהקלטות חלקיות ומגמתיות".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון רואה בשיקום נכי צה״ל משימה לאומית מהמעלה הראשונה. מאז 7.10 מתמודד אגף השיקום עם היקף חסר תקדים של כ-25 אלף פצועים חדשים, שמרביתם סובלים גם ממצוקה נפשית. כדי להתמודד עם האתגר שכמותו לא ידעה המדינה, הוכפל תקציב האגף לכ-10 מיליארד ש"ח ומחציתו מוקדש למענים למתמודדי הנפש (כשליש ממטופליו). מערך המטפלים הוכפל פי 4 ופותחו מענים חדשים רבים, בהם חוות שיקום בטבע, צוותי חירום נפשיים, בתים מאזנים ועוד. לאור הצפי ל- 100 אלף פצועים עד 2028, יזמו משרדי הביטחון והאוצר את ועדת 'מור יוסף' בשיתוף ארגון נכי צה"ל. הוועדה פגשה פצועים, אנשי מקצוע ובני משפחה. המלצותיה יביאו לשדרוג דרמטי נוסף בשיקום ומשרד הביטחון פועל בימים אלה להביא את התכנית לאישור הממשלה".