אלוף פוקס: "הפשיעה הלאומנית הרימה ראש; זו לא יהדות"

אלוף פיקוד המרכז היוצא תקף בטקס החילופים את המתנחלים הקיצונים שמהם ספג מתקפות בכהונתו: "גם אם הפורעים הם מיעוט - זו לא דרכה של תורה". הוא פנה לרמטכ"ל: "בוש ונכלם מההתקפות נגדך". הלוי: "מודה לך גם בשם המיעוט שתקף אותך כשהגנת עליו". ראש מועצת שומרון: "יריקה בפרצופם של המתיישבים ביו"ש"

זמן צפייה: 01:57

בטקס חילופי מפקד פיקוד המרכז בצה"ל, אמר הערב (שני) אלוף יהודה פוקס, שסיים את תפקידו וספג במהלך כהונתו ביקורת חריפה מצד המתנחלים: "עשיתי כל שביכולתי כדי להגן על מדינת ישראל ותושבי האזור. התייחסתי בכובד ראש לכל בקבוק תבערה ואבן שהושלכו. לא תמיד הצלחתי, לעתים נכשלתי. אשא איתי את מחיר הדמים לעד. מ-7 באוקטובר – האתגרים מורכבים יותר". בנאומו, אמר אלוף פוקס כי "רובם המוחלט של תושבי האזור הם אזרחים שומרי חוק ערכיים, אך בחודשים האחרונים - ובעיקר בחודש האחרון - הפשיעה הלאומנית הרימה ראש. לדאבוני, ההנהגה המקומית והרוחנית לא מוצאת את הכוחות לפעול לאור ערכי היהדות. גם אם הפורעים הם מיעוט - זו אינה יהדות בעיניי. זו לא דרכה של תורה. מדובר באימוץ דרכי האויב".

אלוף פוקס פנה בנאומו לרמטכ"ל, רב- אלוף הרצי הלוי: "אני רואה חלק מהאתגרים שאתה מתמודד איתם בזירות השונות – הצבאיות והלאומיות. יש בי הערכה עצומה. אני בוש ונכלם כמפקד, אבל קודם כל כאזרח, מההתקפות שאתה חווה. זו שיטה: דברים איומים נאמרים, ואז מגיעה התנצלות רפה וחיזוק כוחות צה"ל – עד ההתקפה הבאה".

הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל נשא גם הוא דברים - ובירך את אלוף פוקס היוצא ואת אלוף בלוט הנכנס: "יהודה, אתה יוצא לדרך חדשה. מאחוריך שנים רבות של עשייה ענפה ומשמעותית. פיקוד המרכז – על מפקדיו ולוחמיו – עמדו תחת פיקודך  באתגרים רבים, בדרך הראויה לכל שבח. להחליט להיכנס עם כוח ללב עיר פלסטינית על מנת ללכוד מחבל – זו החלטה מוצדקת מאוד. איך לעשות זאת, מתי ובאילו תנאים – אלה החלטות מסובכות הקובעות לעתים מי לחיים ומי למוות. עשית זאת בחדות ובהצטיינות. סמכתי מאוד על שיקול דעתך.

"אני מנצל את ההזדמנות הזו, יהודה, להודות לך, בשם צה"ל כולו ובשם אזרחי ישראל ובהם תושבי יהודה ושומרון היקרים – הרבים שבהם – המעריכים את העשייה שלך ושל פקודיך. וגם להודות בשם המיעוט, שלא יודע להעריך. מיעוט שבחר באופן לא ראוי לתקוף אותך על אף שלא חדלת ממאמציך להגן עליו".

האלוף אבי בלוט אמר: "המערכה הרב-זירתית עלולה להתפתח ולהתרחב. עלינו כפיקוד לקבל החלטות קשות. אני מאמין שייצוב המרחב תורם לעיצובו. שיתוף פעולה איננו מספיק. מתחייבת שותפות אמת בפיקוד המרכז. ננצח ונישאר בני אדם. נגלה אפס סובלנות כלפי גילויי אלימות".

האלוף אבי בלוט
האלוף אבי בלוט | צילום: דובר צה"ל

ראש מועצת שומרון יוסי דגן תקף את אלוף יהודה פוקס - ואמר כי "דבריו פסולים ערכית, וחמור מכך גם לא נכונים עובדתית. לפי נתוני מחוז ש"י, ישנה ירידה חדה במקרי האלימות של הקומץ הקטן הזה שהתקשורת, והאלוף פוקס עסוקים בהם שוב ושוב. האלוף פוקס יודע זאת היטב כי גם לפי נתוני פיקוד מרכז הרשמיים שהודלפו לפני זמן לא רב, ישנה ירידה דרמטית במקרים אלו לאחר תחילת המלחמה. באופן אישי אני דרשתי מפיקוד המרכז לראות את הנתונים הללו. הם סירבו לתת אותם ועולה החשש כי הם יודעים למה".

"אם לא תהיה לי ברירה - אני אביא את הדרישה לקבלת הנתונים המוסתרים שלהם לבית המשפט. ניצול המעמד הצבאי ומדי צה״ל לסגירת חשבונות ע"י קצין בצה"ל זה כשל ערכי. מי שרוצה להיות 'יאיר גולן 2' - שיעשה זאת בזירה הפוליטית. כמות הנופלים במלחמה מישובי יהודה ושומרון הינה פי 4 משיעור התושבים באוכלוסייה. כמעט אין אצלנו יישוב שאין בו נופלים, נגמרו לנו הדמעות מרוב בתי האבלים. בכל פעם שאתם מזכירים את אהבת המולדת וההקרבה של בני ההתיישבות ביו"ש - תזכרו שהם צמחו בחינוך שלנו, בקהילות שלנו, אותה מערכת חינוך והנהגה רבנית וקהילתית שאלוף פוקס השמיץ היום בצורה כה פוליטית. הנאום הפוליטי הזה הוא יריקה בפרצוף שלהם".