מבצע מגן וחץ: צה"ל תוקף ברצועה, צבע אדום מהדרום עד המרכז

פעילי הג'יהאד האיסלאמי שהיו ברכבם בדרך לעמדת שיגור בח'אן יונס הותקפו וסוכלו. הפלסטינים דיווחו על הרוג ופצוע קשה, ומיד החל צה"ל בתקיפה נרחבת ברצועה. אזעקות צבע אדום נשמעו ממרחב העוטף ועד תל אביב | משדר מיוחד

זמן צפייה: 09:27

מבצע "מגן וחץ" - היום השני: צה"ל תקף הבוקר (רביעי) ברצועת עזה כלי רכב ובו פעילי טרור של הג'יהאד האיסלאמי שהיו בדרכם לעמדת שיגור רקטות מזרחית לח'אן יונס. הפלסטינים מדווחים על הרוג ופצוע קשה אחד לפחות שנפגע בתקיפה.

מיד לאחר הסיכול החל חיל האוויר בתקיפה נרחבת של אמצעי שיגור רקטות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, ולקראת השעה 13:30 החלו להישמע אזעקות צבע אדום באשקלון, בשדרות ובמרחב העוטף. בשיחה עם ראשי רשויות בדרום אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "נכונים לאפשרות של התרחבות המערכה ומהלומות קשות נגד עזה".

מדיווחים ראשוניים עולה כי רקטה אחת פגעה בחצר בית בשדרות, אך עדיין לא ידוע על נפגעים. כחצי שעה לאחר תחילת הירי הרקטי נשמעו אזעקות גם באשדוד, בגן יבנה ובפלמחים, וכעבור זמן קצר התרחב הירי גם למרכז הארץ, ואזעקות נשמעו בראשון לציון, יבנה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ומזרח תל אביב. אישה כבת 60 נפצעה באורח קל כאשר נחבלה בדרך למרחב מוגן באשדוד. עד השעה 15:00 נורו מעל 100 רקטות לעבר שטח ישראל.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305101524' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד תקיפת משגרים' poster='' kid='1_6incghoq' duration='']

התקיפה החלה לאחר שצה"ל זיהה בשעות האחרונות התנהלות של פעילי הג'יהאד האיסלאמי סמוך למשגרי רקטות מוטמנים ברחבי הרצועה, ואז אוגדת עזה זיהתה כמה מפעילי הארגון סמוך למשגרים בח'אן יונס ותקפה אותם באמצעות מל"ט חמוש. בעוטף עזה דרוכים, כאשר תושבי שדרות והמועצה האזורית אשכול הונחו לשהות במרחבים המוגנים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305101226' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד סיכול החוליה ברצועת עזה' poster='' kid='1_7nasbl0i' duration='']

מקורות פלסטיניים טוענים כי ירי הרקטות לא מהווה תגובה לחיסול בכירי הג'יהאד האיסלאמי, אלא תגובה מיידית מוגבלת על התקיפות של צה"ל היום. דובר החמאס עבד אל לטיף אל קאנוע אמר: "תקיפות ההתנגדות המאוחדות הם חלק מהתגובה לטבח שביצע הכיבוש ומגיעות במסגרת הגנתה על עמה. תגובת ההתנגדות היא חובה והכרח על כל תוקפנות". לפי הפלסטינים, 17 בני אדם נהרגו בתקיפות צה"ל ברצועה עד כה ו-37 נפצעו.

הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר היום באוגדת עזה וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הדרום, מפקד אוגדת עזה ומפקדים נוספים. במסגרת הסיור, פגש את הכוחות בשטח והוצגה לו היערכות צה"ל לתרחישי ההגנה וההתקפה שונים.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב באוגדת עזה
הרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב באוגדת עזה | צילום: דובר צה''ל

בעקבות המבצע, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד מוקדם יותר הבוקר עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד לשיחת עדכון ביטחונית. דובר צה"ל, תא"ל דני הגרי, אמר הבוקר בתוכנית "העולם הבוקר" כי בהמשך היום צפויה הערכת מצב נוספת לצורך בחינת המשך ההנחיות בעורף: "זו יממה מאוד משמעותית. נדון מה אנחנו יכולים לאפשר לציבור ולשחרר כדי לחזור לשגרה".

רה''מ נתניהו, ראש האופזיציה לפיד והמזכיר הצבאי אבי גיל בפגישת העדכון
רה''מ נתניהו, ראש האופזיציה לפיד והמזכיר הצבאי אבי גיל בפגישת העדכון

במקביל, במהלך פעילות של סיירת צנחנים הלילה בעיירה הפלסטינית קבאטיה שמדרום לג'נין, חוליית מחבלים פתחה באש לעבר כוח צה"ל, והצנחנים השיבו באש והרגו שני מחבלים, עליהם אותרו והוחרמו רובה M16 ואקדח. בסך הכל נעצרו במהלך הלילה 19 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים.

בתוך כך, ישראל החזירה גופה של מחבל נוסף לידי הפלסטינים - גופתו של סלימאן עויד שנהרג לפני כשבועיים במחנה הפליטים עקבת ג'בר שבאזור יריחו. מדובר בהמשך המדיניות שגופת מחבל שלא תסייע לעסקה עתידית עם חמאס תוחזר למשפחה לקבורה.

הנשקים שהוחרמו בקבאטיה
הנשקים שהוחרמו בקבאטיה | צילום: דובר צה''ל

אמש ב-17:00 כונס הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה וב-20:00 מסרו רה"מ נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר הצהרה. נתניהו אמר: "הם מבקשים לפגוע בחיים של חפים מפשע ואנחנו רוצים למנוע. הם צוהלים על כל פגיעה באזרחים ומחלקים על זה סוכריות. על פגיעה בילדים, בנשים ובגברים. העיקרון שמנחה אותנו ברור – מי שפוגע בנו אנו פוגעים בו אף מחבל אינו חסין".

"מתחילת השנה סיכלנו למעלה מ-100 מחבלים, כולל הרוצחים של נשות משפחת די, ילדי פלאי ומשפחת חטואל", הוסיף ראש הממשלה, "הנחיתי ביחד עם שר הביטחון להיערך לכל תרחיש של הסלמה ויותר מזירה אחת. אני אומר לאויבינו שכל הסלמה מבחינתם תעלה בתגובה מוחצת מכיווננו. כולנו עומדים ביחד כאחים".

הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון
הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט אמר בהצהרה: "ביום שלישי לפני שבוע הג'יהאד האיסלאמי ירה באופן חסר הבחנה לעבר אזרחים ישראלים בעוטף עזה. זה לא רק טרור – אלא קריאת תיגר על נוכחותינו בארצנו. מערכת הביטחון נערכה לסיכול הנהגת הג'יהאד ברצועת עזה".

"ידיו של אחד מיעדי החיסול, ג'יהאד ראנם, היו מגואלות בדם של בנות משפחת חטואל", הוסיף גלנט, "גם המחבלים האחרים היו מעורבים בפיגועי טרור רבים, ובעיקר עסקו בתקופה האחרונה בייצור מואץ של טרור בעזה לכיוונינו. אתמול בלילה פעלו צהל ושב"כ בעוצמה, דייקנות נחישות וקטלנית. פעולות הפעולה הושגו במלואן".

ראש שב"כ רונן בר חשף בדבריו כי שב"כ וצה"ל סיכלו באזור ג'נין חוליית ג'יהאד אסלאמי שתכננה לייצר רקטות לשם ירי על העורף מצפון הגדה. עוד אמר: "תמונת המודיעין המבצעית אפשרה בפעם הראשונה שלושה סיכולים בו זמנית. אזדין ורנאם שסוכלו הם ממחוללי הטרור המרכזיים. אנחנו נפעיל תמיד את כל ארגז הכלים מול מי שפוגע באזרחינו בעוטף, ואל מול מי שרוצה להפוך את יהודה ושומרון לזירת טרור".