מתיחות שיא מול עזה: "ספק אם נצלח את הקיץ בלי סבב הסלמה רחב"

הסבב ברצועה הסתיים, אך התקופה הקרובה נפיצה לא פחות, וצה"ל כבר מסתכל קדימה מתוך הבנה שבחודש הקרוב יש כמה תאריכים מאוד רגישים. כ-200 תושבי העוטף הפגינו הערב בשדרות - בדרישה לפעולה רחבה נגד ארגוני הטרור

זמן צפייה: 06:05

הסבב ברצועת עזה הסתיים, אך התקופה הקרובה נפיצה לא פחות, וצה"ל כבר מסתכל הערב (רביעי) קדימה מתוך הבנה שהסבב המיותר אמנם כבר מאחורינו - ובחודש הקרוב יש כמה תאריכים מאוד רגישים. גורם ביטחוני בכיר מעריך הערב: "ספק רב אם מדינת ישראל תצליח לצלוח את הקיץ הזה בלי סבב הסלמה רחב בעזה".

ב-15 במאי, יום הקמת מדינת ישראל, יציינו הפלסטינים את "יום הנכבה", יום האסון של הפלסטינים, שמביא בכל שנה להרבה אירועים נפיצים. שלושה ימים לאחר מכן, ב-18 במאי, סאגה משמעותית צפויה סביב מצעד הדגלים ביום ירושלים, וכזכור לפני שנתיים אירועי היום הזה הובילו למבצע "שומר החומות". לאחר מכן, ב-5 ביוני, מציינים הפלסטינים את "יום הנכסה", יום תבוסת צבאות ערב במלחמת ששת הימים.

האירועים הנפיצים הבאים
האירועים הנפיצים הבאים | צילום: חדשות 13

הרמטכ"ל הרצי הלוי ירד היום לדרום ונועד עם ראשי הרשויות באזור. הוא אומר להם כי שום דבר לא תם ונשלם, וכי אנחנו נכנסים לתקופה מאוד נפיצה בקיץ. ראשי הרשויות יצאו מהפגישה בתחושת החמצה, כך הם אמרו במהלך השיחה, מכיוון שבסופו של דבר חמאס והג'יהאד האיסלמי הם אלה שהחלו את הסבב הזה, והם אלה גם אומרים את המילה האחרונה. המסר שהם העבירו לרמטכ"ל הוא שאי אפשר להמשיך כך, והם דורשים ליזום פעולה נגד ראשי ארגוני הטרור ברצועת עזה.

בשיחה עם חדשות 13 היום, דובר צה"ל מודה שהם עקבו כבר מאתמול בבוקר אחר הכוונה של ארגוני הטרור לבצע ירי, ונשאלת שוב השאלה איך יכול להיות שבמשך שעות ארוכות יודעים במערכת הביטחון על הכוונה לשגר רקטות אל עבר שטח ישראל, ובוחרים להכיל את האירוע הזה עד שבסופו של דבר הם מבצעים ירי אל עבר היישובים בזמן שהילדים עושים את דרכם חזרה מבית הספר לביתם.

זירת פגיעת הרקטה באתר בניה בשדרות
זירת פגיעת הרקטה באתר בניה בשדרות | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

לג'יהאד האיסלמי יש ממה לשמוח בתום הסבב הזה, כי הם תפסו אירוע שקרה בבית הכלא הישראלי, אסיר שמת משביתת רעב, והם הקרינו על רצועת עזה את התגובה - דבר שלא היה קיים לפני כמה חודשים. זהו בעצם תהליך זוחל של פיחות בהרתעה הישראלית, כשבעקבות כל מה שקורה ביהודה ושומרון מגיעה תגובה בעזה, ובזה הג'יהאד האיסלמי הצליח.

הג'יהאד האיסלמי הבין בסבב הזה שאפשר לירות על ישראל, וישראל שרוצה לשמור על השקט לא תגיב. צד אחד רוצה שקט וצד אחד רוצה להפר את השקט. הג'יהאד האיסלמי לא התכונן ללכת לסבב ארוך מאוד, הוא סמך על הישראלים שיפסיקו, ולכן זה קרה. הג'יהאד האיסלמי ימצא מעתה את הסיבות לתקוף את ישראל, כי בסופו של דבר לא צריך באמת סיבה להתחיל סבב מול מדינה שרוצה לגמור את הסבב. עוד הצלחה נרשמת לזכותו של חמאס, שכלל לא נכנס לזירה. חמאס ניהל את האירוע הזה מבחוץ ומבחינתו הוא יצא גם כן חזק.

יירוט רקטה בשמי שדרות
יירוט רקטה בשמי שדרות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כ-200 תושבי שדרות ויישובי עוטף עזה הפגינו הערב בעיר, כדי להעביר מסר לראש הממשלה, ובין היתר הם צעקו "ביבי תתעורר, הדרום כולו בוער, אנחנו לא בשר תותחים", בדרישה לפעולה רחבה ברצועת עזה נגד ארגוני הטרור.