דיווח: תושב עזה בן 19 הוא משתף הפעולה שהוביל לחיסול דף

ב"ג'ואיש כרוניקל" הבריטי פורסם תחקיר מקיף אודות המערכת הישראלית המצליחה להדאיג את חמאס, ולגרום לפלסטינים לסכן את חייהם ולשתף מידע קריטי עבור מבצעים דרמטיים - ובהם מבצע החיסול של מוחמד דף, שצלח בזכות מידע שהעביר צעיר שהוברח לאחר מכן לארה"ב | מתהליך הגיוס, דרך ההבטחות לסיוע - ועד למנגנון העברת המידע: כך ישראל מגייסת אזרחים עזתים

עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה
עזתים סוחבים שקי קמח בעיר עזה | צילום: רויטרס

העיתון הבריטי "ג'ואיש כרוניקל" פרסם תחקיר מקיף אודות המערכת הישראלית לגיוס תושבים עזתים עבור פעילות מסכנת חיים נגד חמאס, אשר מהווה לטענת העיתון חוליה קריטית במבצעים לחיסול בכירים בארגון הטרור - ובהם גם מבצע החיסול של מוחמד דף בח'אן יונס.

משימותיו של מודיע עזתי המגויס על ידי המנגונים הישראלים, לפי התחקיר, כוללות איתור מטרות לחיסול ובראשם בכירים בחמאס, וכן העברת מידע על מנהרות המשמשות לייצור נשק ופעילי חמאס המסתובבים ברצועת עזה כאזרחים.

העברת המידע

המגויסים העזתים, הניצבים בפני סכנת חיים מיידית במידה ששיתוף הפעולה שלהם עם המדינה היהודית ייתגלה, מעבירים את המידע שאספו לגורמים ישראלים בפגישות סודיות שנערכות בקיבוצי העוטף, מבלי שנעשה כל שימוש בטלפונים או במכשירים דיגיטליים אחרים שעלולים להיחשף.

בהמשך מועבר המידע לידי השב"כ, והוא משותף עם הצבא ועם ראש הממשלה ושרי הקבינט המדיני-ביטחוני - המחליטים על בסיסו האם לבצע התקפה או להוציא לפועל חיסול של בכיר חמאס.

עזה צה"ל זירת התקיפה של מוחמד דף בח'אן יונס
זירת התקיפה של מוחמד דף בח'אן יונס

שימוש בטלפונים נעשה רק כאשר המגויס העזתי אוחז במידע "חם", שהעברתו אינה סובלת דיחוי - כדוגמת בכיר בחמאס המבקר לזמן קצר במקום ספציפי, או מידע בנוגע למיקום של חטופים ישראלים העלולים להיות מועברים למקום אחר בתוך זמן קצר. במקרה בו מודיע עושה שימוש במכשיר סלולרי, הוא יתקשר למספר של אזרח ערבי-ישראלי, כאשר בעל המספר שחויג, סוכן במערכת הביטחון הישראלית, יעמיד לרוב פנים כי הוא קרוב משפחתו המתעניין במצב העיניים ברצועת עזה.

הצעיר שתרם לחיסולו של דף

אחד המודיעים שלקחו חלק במבצע חיסולו של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, הוא צעיר עזתי בן 19, ששימש כשליח של ארגון הטרור והעביר מסרים בין פעיליו ברחבי הרצועה. בעקבות החשש מהאזנות של מנגנוני הביטחון הישראלים, בכירי חמאס מקפידים לתקשר זה עם זה באמצעות מכתבים מוצפנים המועברים על ידי שליחים.

על פי "ג'ואיש כרוניקל", אותו מודיע צעיר ואמיץ אינו נמצא יותר בשטח רצועת עזה. במסגרת העסקה איתו סוכם כי הוא יוברח על ידי ישראל לארצות הברית ויזכה בה למקלט, בתנאי שמבצע החיסול הדרמטי של ראש הזרוע הצבאית של חמאס יסתיים בהצלחה על בסיס המידע שהעביר.

דובר צה"ל חשף תיעוד חדש של מוחמד דף
תיעוד חדש של מוחמד דף. ארה"ב הכריזה כי סגנו חוסל | צילום: דובר צה"ל

בדיווח צוין כי חיסולו של דף הדליק נורות אדומות אצל בכירי חמאס, החוששים מפני תופעת שיתופי הפעולה של תושבים עזתים עם ישראל. בעקבות זאת, גורמים בארגון הטרור החלו לעשות שימוש נרחב ברשת אל-ג'זירה כדי להלך אימים על תושבי הרצועה ולמנוע מהם ליצור קשר עם גורמים ישראלים.

תהליך גיוס המודיעים

בדיווח הדגישו את מורכבות תהליך גיוס משתפי הפעולה העזתים, וציינו כי לאחר שמגייסים ממנגנוני הביטחון הישראליים מזהים מודיע פוטנציאלי הם ממהרים לחפש אחר נקודות התורפה שלו ולגלות את צרכיו המיידיים. לעיתים מדובר ברצון לקבל כסף, בקבלת אישור שהייה קבוע בישראל או בהעברת קרוב משפחה לבית חולים ישראלי לצורך קבלת טיפול רפואי.

עבור מגייס ישראלי, עזתי הזקוק בדחיפות לסיוע הוא המועמד הטוב ביותר לתפקיד משת"פ. מגייסים ישראלים עשויים לאתר אצל מועמדים נקודות תורפה נוספות, פסיכולוגיות או סוציולוגיות. לעיתים יגויסו עזתים צעירים הסובלים מדחייה בחברה הפלסטינית, לאחר שיוצע להם סיוע ותוענק להם תחושת הערכה וחשיבות.

שימוש במודיעים נגד מערך המנהרות בעזה

לפי "ג'ואיש כרוניקל", ישראל עושה שימוש נרחב במגויסים עזתים במסגרת הלחימה הנוכחית, כדי לאסוף מידע על מנהרות הטרור של חמאס ברצועה. בדיווח צוין כי מערכת הביטחון עשתה לאחרונה שימוש במחבל חמאס שנתפס במהלך הקרבות  - ואולץ ללכת במנהרות בעזה עם נעליים מיוחדות שסופקו לו על ידי השב"כ והכילו צ'יפים אלקטורנים שסרקו את התוואי התת-קרקעי בו הלך - תוך ששידרו את הממצאים בזמן אמת למטה שירות הביטחון באשדוד.

מידע נוסף על המנהרות שהגיע לידי שב"כ נמסר על ידי קבלן עזתי שלקח חלק בחפירת עיר הטרור התת-קרקעית שמשמת את חמאס. אותו הקבלן העביר לסוכנים ישראלים מפה המציינת את מיקומי המנהרות בעזה, וכן את גולדן, אורכן וסוג הבטון ששימש אותו בבנייה שלהן. לפי הדיווח, מידע זה שימש את צה"ל כדי לקבוע את סוגי הפצצות בהן ישתמש חיל האוויר כדי להשמיד מנהרות שונות ברצועה.