הגיחו ממנהרה עם קלצ'ניקוב ו-RPG: תחקיר ניסיון הפיגוע בגבול

מפרטים חדשים מתוך תחקיר צה"ל על אודות ניסיון הפיגוע הבוקר באזור גבול הרצועה עולה כי המחבלים הגיחו מפיר מנהרה, כ-200 מטרים מהמכשול, תוך שהם מנצלים את הערפל הכבד ששרר באזור. הם היו חמושים ברובי קלצ'ניקוב ו-RPG. ערנות התצפיתניות אפשרה את הסיכול המהיר

זמן צפייה: 03:42

באוגדת עזה מעריכים הערב (חמישי) כי חוליית המחבלים שניסתה לחצות הבוקר את מרחב המכשול בגבול הרצועה, באזור מרחב רפיח, תיכננה להוציא לפועל פיגוע בתוך יישוב ישראלי באזור כרם שלום. במסגרת ההיערכות לפיגוע שסוכל, המחבלים נשאו עמם רובי קלצ'ניקוב ו-RPG, ניצלו את תנאי הערפל הכבד ויצאו הבוקר בשעה 4:00 ממנהרה לעבר המכשול. תודות לערנות התצפיתניות בגבול הרצועה סופק מידע מדויק על המתרחש, והדבר איפשר את הכוונת הכוחות שחיסלו את מחבלי החולייה.

שעות לאחר התקרית התיר דובר צה"ל לפרסום כי רס"ב זייד מזאריב, בן 34 מזרזיר, גשש בחטיבה מרחבית דרומית, חיל הגנת הגבולות, נהרג במהלך ההיתקלות עם המחבלים סמוך לגבול בדרום רצועת עזה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406062048' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='חיסול המחבלים הבוקר' poster='' kid='1_1mleoitd' duration='12']

חמאס מצדו מבקש להוכיח למעשה כי כוחו עדיין במותניו והוא מסוגל להוציא לפועל פיגוע בשטח ישראל, גם בעת בה אוגדה 162 פועלת עם 4 חטיבות בתוך רפיח. ראשי הארגון יודעים היטב כי חדירת מחבלי נוח'בה לשטח ישראל תיצור אפקט משמעותי, וודאי בהשוואה לירי נוסף של רקטות, על רקע זיכרון הציבור הישראלי מאירועי 7 באוקטובר.

על אף הסיכול המוצלח, גובר הזעם של תושבי היישובים בעוטף עזה - לאחר שהובטח כי לא קיימת מניעה ביטחונית לשוב לאזור. לצד החשש שהתעורר בעקבות התקדמות חוליות המחבלים לעבר שטח ישראל, בזמן שצה"ל פועל קרקעית ברצועה, תושבי העוטף הביעו תיסכול מחוסר השקיפות של הצבא.

במהלך התקרית החריגה, אף גורם מטעם צה"ל לא עדכן במתרחש את התושבים, חברי כיתות הכוננות או הרבש"צים של היישובים. תושבים העוטף תקפו בעקבות זאת: "התחושה היא שחזרנו ל-6 באוקטובר. אנחנו מנסים לשקם את היחסים עם צה"ל, אבל הבוקר ריסקו לנו את האמון".

פעילות צה"ל בגבול רצועת עזה
פעילות צה"ל בגבול רצועת עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הערב עדכן דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "המחבלים שניסו לחדור באזור רפיח יצאו ממנהרה, ו-3 מהם חוסלו במהירות תוך 5 דקות". עוד הוסיף: "המחבלים הגיחו מנהרה, שהפיר שלה נמצא כ-200 מטרים מהגבול".

מוקדם יותר, לאחר שנחשפו פרטים ראשוניים מהאירוע החריג, יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר: "חייבים ליצור רצועת ביטחון של קילומטר לתוך שטח רצועת עזה. כל מי שינסה להיכנס לפרימטר ידע שהוא מת במקום".