הרצוג לראש ארגון הסיוע: "מחויבים לחקירה יסודית של הטרגדיה"

נשיא המדינה שוחח עם שף חוסה אנדרס, והתנצל על האירוע הקשה שבו נהרגו 7 עובדי סיוע בתקיפה ישראלית בעזה., ביידן שוחח עם אנדרס גם הוא: "אבהיר לישראל שעליה לשמור על חיי אזרחים". הרמטכ"ל החל בבדיקת הנסיבות. אלה השאלות הקשות

זמן צפייה: 02:07

בצה"ל מנסים להבין הערב (שלישי) מה היו הגורמים לתקרית הקשה בה נהרגו עובדי ארגון הסיוע ההומניטרי הבינלאומי "World Central Kitchen" ברצועת עזה. הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, כבר החל לתחקר את התקרית בפיקוד הדרום, במטרה לגבש תשובות ראשוניות לכמה מהשאלות שנותרו פתוחות עד עתה - ולהציג אותן למדינות שאזרחיהן נהרגו. בתוך כך, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם ראש ארגון הסיוע ואמר כי "יבהיר לישראל שעליה לשמור על חיי אדם". הנשיא יצחק הרצוג שוחח עם מייסד הארגון, השף חוסה אנדרס, והתנצל על האירוע הקשה. הוא הוסיף: "ישראל מחויבת לחקור ביסודיות את הטרגדיה, שהתרחשה כחלק מהמלחמה המתמשכת נגד חמאס".

תמצית השאלות הקשות במסגרת תחקיר צה"ל:

  • מדוע הותקפה השיירה ללא הפללה מודיעינית ודאית?
  • מדוע חרגה השיירה מהאזור שאושר לנסיעתה?
  • מי אישר את שיגור הטילים על השיירה ההומניטרית?
  • מדוע בשרשרת קבלת ההחלטות לא היה מי שיזהה ויתריע?

על פי תמונה ראשונית, לוחמי חטיבה הפועלת מתוך הרצועה זיהו לטענתם מחבל חמוש שעלה על אחת המשאיות שעליהן הועמס ציוד הומניטרי מכלי שיט - ובעקבות זאת ביקשו אישור לפתוח בתקיפה. לאחר מכן המשאית נכנסה עם רכבי הסיוע של ארגון "World Central Kitchen" למחסה - ונעלמה.

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

לאחר זמן קצר יצאו שלושת רכבי הסיוע בשיירה מהמחסה והמשיכו בנסיעה, בעוד שבחטיבה חשבו שהמחבלים נמצאים בה. הלוחמים ביקשו לקבל מודיעין נוסף כדי לקבוע האם יש מחבלים בשיירה ולבסוף, לטענתם, הגיעו למסקנה כי הרכבים מהווים מטרה ראויה. בעקבות זאת הותקפו כל שלושת הרכבים ונעשה וידוא הריגה בשבעת עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי ששהו בהם.

יש לציין כי עובדי ארגון הסיוע שנהרגו יצאו דרומה ופעלו מחוץ לאזור שבו צה"ל לא תוקף במטרה לאפשר פעילות הומניטרית. לצד זאת עולה השאלה מדוע לא נמצא ולא גורם אחד בחטיבה הצה"לית שזיהה כי מדובר ברכבי סיוע לפני שהתקיפה הקטלנית יצאה לפועל. לצד אובדן חייהם של חפים מפשע, התקרית הקשה הסבה נזק עצום לישראל - והשלכותיה על המשך המלחמה עשויות להתגלות כמשמעותיות.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

על פי דוברת הבית הלבן קארין ג'אן פייר, הנשיא ביידן יזם את שיחתו עם שף חוזה אנדרס, ראש ארגון "World Central Kitchen" - ובמהלכה הביע תנחומים והשתתף בצער משפחות ההרוגים. לפי הדוברת, הנשיא הדגיש בשיחה את חשיבות הארגון ותרומתו לתושבי עזה.

בנוסף לנשיא ביידן, הרג עובדי הסיוע גרר ביקורת קשה על ישראל משלל גורמים ומדינות לאורך היום. בריטניה זימנה את השגרירה ציפי חוטובלי לשיחה, ושר החוץ הבריטי דייוויד קמרון הודיע כי אמר לשר החוץ ישראל כ"ץ בשיחה שקיימו כי הוא מצפה מישראל "להסביר איך זה קרה".

עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה
עזתים סוחבים שקי קמח בעיר עזה | צילום: רויטרס

נציבת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין אמרה כי "הארגון הוא שותף מכריע בהקלה על סבלם של תושבי רצועת עזה". שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל הוסיף כי הוא "מגנה את התקיפה וקורא לחקירה". עוד הוסיף כי "למרות כל הדרישות להגן על אזרחים ועל פעילים הומניטריים - אנחנו ממשיכים לראות עוד קורבנות חפים מפשע".

שרת החוץ של אוסטרליה הצטרפה לביקורת ואמרה כי מדינתה "מגנה את התקיפה, ודורשת חקירה מהירה של ממשלת נתניהו", וכי הם מצפים ל"קבלת אחריות מלאה". ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ז הוסיף: "אני דורש מממשלת ישראל להבהיר את נסיבות המתקפה הזו בהקדם האפשרי".