פחות מיממה אחרי הפסקת האש: צבע אדום בעוטף, צה"ל תקף בעזה

אזעקה נשמעה בזיקים, נתיב העשרה ואזור התעשייה הדרומי של אשקלון, וזוהתה נפילה של רקטה אחת בשטח פתוח. הפלגים הפלסטיניים טוענים כי מדובר בתקלה טכנית - צה"ל תקף בתגובה עמדות צבאיות של חמאס בצפון הרצועה

זמן צפייה: 08:08

פחות מיממה אחרי כניסת הפסקת האש לתוקף, אזעקת צבע אדום נשמעה הערב (ראשון) במרחב עוטף עזה ובאזור התעשייה הדרומי של אשקלון, וזוהתה נפילה של רקטה אחת בשטח פתוח. מצה"ל נמסר כי לפי המדיניות לא שוגרו מיירטים. מקור בחדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטיניים אומר כי הרקטה שוגרה בעקבות תקלה טכנית, והוסיף כי: "אנחנו מדגישים כי אנו מחויבים להסכם הפסקת האש". בישראל נוטים לקבל את ההסבר, אך בתגובה החלו טנקים של צה"ל לתקוף עמדות צבאיות של חמאס בצפון רצועת עזה.

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, אמר הערב בתגובה לירי הרקטי: "טיל לא יורים בטעות. הטעות הזו יכלה לעלות בחיי אדם חס וחלילה. זוהי פרובוקציה וניסיון להעמיד את אפקט ההרתעה שלנו במבחן. אנו מצפים לתגובה הולמת וכואבת כדי שהמסר יעבור בצורה ברורה וחד משמעית. ידעו אוייבינו, כי כל פעולה מצידם תיענה בתגובה הולמת וקשה מצידנו".

שיגורי רקטות מעזה לישראל
שיגורי רקטות מעזה לישראל | צילום: רויטרס

בצה"ל כבר סיכמו הערב את מבצע "מגן וחץ", ופרסמו את הקלטת הקשר ממכת הפתיחה - בה חוסלו שלושה מבכירי הג'יהאד האיסלאמי. לפי נתוני צה"ל, במהלך המבצע שוגרו 1,469 רקטות לעבר ישראל, ובוצעו 473 יירוטים לעומת 23 החטאות של מערך ההגנה האווירית (95.6 אחוזי יירוט). חיל האוויר גייס למבצע כאלף אנשי מילואים, ושיגר במהלך המבצע 389 פצצות.

בצה"ל אומרים כי אחרי מבצע שומר החומות בשנת 2021 הושג משטר ביטחון משופר בעזה. אחרי שומר החומות היה שינוי באופי התגובה של צה"ל בעזה - על כל הפעלת כוח בעזה, גם רקטה בשטח פתוח, הייתה תגובה מול החמאס. להערכת המודיעין הישראלי, מאז שומר החומות נוצר נזק ממשי ליכולת הייצור של החמאס באמצעות התקיפות הליליות כתגובה לרקטות, שבצה"ל מדגישים שאינן 'תקיפת דיונות' אלא תקיפת נכסים משמעותיים של חמאס.

בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ
בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ | צילום: דובר צה''ל

גם המציאות האזרחית בעזה שונתה, קודם כל בסוגיית הפועלים, כאשר 17,500 פועלים מעזה נכנסים לעבודה בישראל. ישראל רוצה לייצר רווחה כלכלית בעזה, ונטען כי פועל עזתי אחד שעובד בישראל תומך בשש משפחות. החמאס בתחילה התלבט אם לאפשר את פרויקט הפועלים, וכיום יחיא סינואר מדברר את פרוייקט הפועלים כהישג שלו, ולדברי צה"ל זה גרם לחמאס להיות יותר מרוסן מבעבר.

בצה"ל רואים בעזה בעיה כרונית שלא ניתנת לפיתרון, שמתפרצת מדי פעם ופעם. מה שיכול לגרום לסבבים בעזה זה סוגיות כמו ירושלים, או הג'יהאד האיסלמי, ארגון טרור ללא רסנים אזרחיים כמו החמאס, הממומן לחלוטין בידי איראן, שאינו צריך לדאוג לאוכלוסיית עזה אלא לממש טרור כדי לקבל כסף איראני.

Whatsapp Image 2023 05 13 At 0
תקיפות חיל האוויר בעזה | צילום: מוחמד עטיה, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר למבצע בפתח ישיבת הממשלה, ואמר כי"ישראל הצליחה לשנות את המשוואה מול ארגון הג'יהאד האיסלאמי". נתניהו הוסיף כי "בהפתעה מוחלטת וביוזמה מתמשכת סיכלנו את כל ראשי הג’יהאד האסלאמי בעזה".

"סיימנו אתמול בהצלחה חמישה ימי לחימה מול ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי", אמר נתניהו. "לפני תחילת המבצע ההנחיה שלי ושל שר הביטחון למערכת הביטחון הסתכמה בשתי מילים: 'הפתעה ויוזמה'. בהפתעה מוחלטת וביוזמה מתמשכת סיכלנו את כל ראשי הג’יהאד האסלאמי בעזה".

"ישראל הצליחה לשנות את המשוואה מול ארגון הג'יהאד האיסלאמי", סיכם ראש הממשלה, "צה"ל ושב"כ חיסלו את כל צמרת הג'יהאד בעזה ומימשו בהצלחה את היעדים שהצבתי עם תחילת המבצע, הפתעה מוחלטת ויוזמה. בירכתי אתמול את הרמטכ"ל ואת ראש השב"כ. הביצוע אכן היה מושלם".