המהומות בעזה: בני 11 נשלחו לפרוץ הגדר - ונעצרו על ידי צה"ל

הלוחמים תפסו את שני הילדים בדרום הרצועה כשעליהם סכין, ומתחקורם עלה כי ניסו לחדור לשטח ישראל במטרה להיכלא. מתפ"ש: "שמרו על ילדיכם - זה העתיד שאתם מייחלים להם?"

ילדים שנשלחו לפרוץ את גדר המערכת
ילדים שנשלחו לפרוץ את גדר המערכת | צילום: דובר צה"ל

המתיחות בדרום: שני ילדים בני 11 נעצרו היום (שבת) בסמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה, לאחר שניסו לפרוץ את הגדר ולחדור לשטח ישראל כשברשותם סכין. מתחקורם עלה כי הם הגיעו לגדר במטרה להיכנס לישראל ולהיכלא. בתום התחקור הוחזרו הילדים דרך מעבר ארז לשטח הרצועה.

בתגובה לכך, פנה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, לתושבי הרצועה. ״שני ילדים חפים מפשע בני 11 נשלחו אל הגדר בניסיון לפרוץ אותה", סיפר. "הילדים הושבו לרצועה. תושבי עזה, זהו העתיד שאתם מייחלים לילדיכם? שמרו עליהם והרחיקו אותם מגורמי ופעולות הטרור״. את הדברים פרסם אבו רוקון ב-"אלמונסק", עמוד הפייסבוק של מתפ״ש בערבית.

עימותים בעזה במסגרת צעדת המיליון
עימותים בעזה במסגרת צעדת המיליון | צילום: החשות 13

משרד הבריאות הפלסטיני בעזה דיווח על הרוג ראשון בעימותים עם צה"ל, המתקיימים כעת כחלק מ"צעדת המיליון" במסגרת אירועי יום האדמה. 30 אלף פלסטינים מתקהלים בשעה זאת בכמה מוקדים ברצועת עזה ובגדה, מיידים אבנים ומבעירים צמיגים. במספר אירועים נזרקו רימונים ומטענים לעבר גדר המערכת, ולוחמי צה"ל משתמשים נגדם באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. רוב המפגינים ממוקמים במרחק של 300 עד 700 מטרים מהגדר. הסהר האדום דיווח על 33 פצועים בדרגות שונות עד כה. על פי דיווחים ברצועה, יחיא סינוואר, מפקד חמאס ברצועה, הגיע למוקד ההפגנות ממזרח לחאן יונס.

משרד הפנים של חמאס בעזה דיווח כי 8000 אנשי מנגנוני הביטחון והמשטרה ברצועה משתתפים באבטחת המחאה. סדרנים מכל הפלגים הפלסטינים, בהכוונת מארגני ההפגנות, החלו מוקדם יותר להתפרס באזור הגבול עם ישראל כשהם לבושים בווסטים כתומים במטרה למנוע מהצעירים הפלסטינים להתקרב למרחק של 300 מטרים מהגדר.

הפגנות יום האדמה בעזה
הפגנות יום האדמה בעזה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום נפגשו בביירות, בירת לבנון מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה וסגנו של איסמאעיל הנייה, סאלח אל-עארורי. השניים הדגישו כי "כל תוקפנות מצד ישראל מול המפגינים על הגדר, תיענה במידה הראויה". עוד הוסיפו כי הג'יהאד האסלאמי וחמאס מתואמים ביניהם במטרה למנוע כל פגיעה של ישראל במפגינים ברצועת עזה.

המשלחת הביטחונית המצרית הגיעה הבוקר לאחד ממוקדי המחאה כדי לפקח מקרוב ש"צעדת המיליון" לא תצא משליטה. המשלחת שהתה בעזה במסגרת המשא ומתן עם ישראל על הבנות לרגיעה, והיא תישאר באזור לאורך כל ההפגנות. במקביל, הגיע תחת אבטחה כבדה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, למעבר קרני.

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי פנה היום לתושבי עזה בהודעה לפיה: "לפי הדיווחים הפלסטינים, במידה ולא תנהגו היום באלימות ובאמצעי טרור, יתבצעו צעדים אזרחיים משמעותיים שיוכלו לשפר תחומים אזרחיים מגוונים ברצועת עזה. תחשבו טוב טוב לפני שאתם מפעילים אלימות וטרור. ישראל נחושה להגן על אזרחיה וריבונותה".