גנץ בביקור ביפן: "יש קשב אמריקני רב לעמדתנו על הסכם הגרעין"

במסגרת טקס החתימה על הסכם הביטחון עם יפן, שר הביטחון התייחס להסכם הגרעין הנרקם בין המעצמות ואיראן והביע את הסתייגותו: "אני לא יודע להגיד אם ההסכם ייחתם או לא". לפיד ייצא בעוד כשבוע וחצי לביקור בברלין

זמן צפייה: 03:19

במסגרת ביקורו של שר הביטחון בני גנץ ביפן לרגל ציון 70 שנים של יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות, היום (שלישי) התקיים טקס החתימה על הסכם הביטחון עם יפן במהלכו גנץ התייחס להסכם הגרעין הנרקם בין המעצמות ואיראן. שר הביטחון הביע את הסתייגותו ואמר כי ""אני לא יודע להגיד אם ההסכם ייחתם או לא". לדבריו, "הדגשנו (בפני הממשל בארה"ב) את החורים ואת החומרה הרבה שיש בהסכם".

"איראן היא אתגר עולמי אזורי וגם איום על מדינת ישראל", הוסיף. גנץ התייחס גם לסוגיית התיקים הפתוחים של איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ואמר: "אי אפשר להקל עליה במגוון נושאים וגם בנושא התיקים הפתוחים שבאופן פרדוקסלי האיראנים לא רוצים להתקדם איתו - וזה מוכיח שיש משהו שמסתתר שם".

שר הביטחון בני גנץ יחד עם מקבילו היפני
שר הביטחון בני גנץ יחד עם מקבילו היפני | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לדבריו של גנץ, "היה קשב רב בממשל לעניין הזה, כמובן שהאינטרסים הם יותר רחבים מאשר רק מה העמדה הישראלית. אני חושב שאנו עושים נכון שאנו מדברים ומשוחחים עם האמריקאים בצורה מכובדת ושמים את העובדות על השולחן כפי שהן".

שר הביטחון התייחס גם לעמדתה של יפן בנושא וציין כי "גם יפן חושבת שאיראן לא צריכה להיות גרעינית. שמעתי כאן מוזיקה דומה. הם חושבים שלאיראן אסור להחזיק נשק גרעיני. לראייתם, ההסכם אמור להבטיח את זה וגם פה מסרתי את המסרים שלנו שמדגישים את החורים בהסכם שנדרשים לטיפול". בתוך כך, ראש הממשלה יאיר לפיד ייצא לביקור מדיני בברלין בעוד כ-10 ימים, כפי שפורסם בחדשות 13.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן, ארכיון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, אמר בהרוז כמאלונדי, דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן - שהוא הגוף הרשמי ברפובליקה האיסלאמית שמנהל את תוכנית הגרעין האיראנית - כי "איראן לא תקבל את דרישותיה המוגזמות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית" בכל הקשור להסכם הגרעין. דבריו צוטטו בסוכנות הידיעות "תסנים".

חקירת הסוכנות (סבא"א) מתנהלת מזה שלוש שנים על רקע עקבות האורניום שנמצאו במדינה. איראן דורשים להפסיק את החקירה כחלק מהחזרה להסכם הגרעין, אולם במערב לא מתייחסים לדרישה זו של האיראנים. יותר מכך, במהלך שיחות הגרעין שהתרחשו בווינה בחודש האחרון דיפלומטים מערביים אמרו כי הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנושא, והתעקשו שהאיראנים לא מתכוונים להתערב בפעילותה של סבא"א על מנת לסגור את החקירה.

נשיא איראן אברהים ראיסי במסיבת עיתונאים
נשיא איראן אברהים ראיסי | צילום: רויטרס

נשיא איראן, איברהים ראיסי, התייחס גם הוא להסכם הגרעין הנרקם בין איראן למעצמות במסיבת עיתונאים, ואמר כי "עסקה שתחזיר אותנו להסכם הגרעין צריכה להבטיח הקלה משמעותית בסנקציות והסרתן, וסגירה של חקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

בנוגע לאפשרות של פגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר ראיסי: "היא תהיה חסרת תועלת, אין תוכניות לפגישה כזו". לשיטתו, הדבר "לא עולה בקנה אחד עם האינטרסים של העם האיראני". בתוך כך, ראיסי ניצל את הבמה כדי לאיים על ישראל, ואמר כי "היא לא הייתה מעוניינת שאיראן תשיג יכולות גרעיוניות 'למטרות שלום', אך למרות זאת איראן השיגה טכנולוגיה גרעינית ואין ביכולתו של איש לגזול את הזכות הזאת. איומי הישות הציונית לא יביאו כל תועלת; לא היום ולא בעתיד".