ביהמ"ש בהולנד קבע: גנץ חסין מהעמדה לדין בגין אירועי צוק איתן

פסיקת בית המשפט העליון באמסטרדם, שהתקבלה בעקבות תביעה שהגיש אזרח הולנדי ממוצא פלסטיני, קובעת כי גנץ ומפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל אינם נושאים באחריות פלילית בהולנד - לנוכח העובדה שבשירותם הצבאי הם הוציאו לפועל את ההוראות שקיבלו מהדרג המדיני. גנץ מסר בתגובה: "מה שאיפשר בין היתר להתמודד עם התביעה הוא קיומה של מערכת משפט חזקה ועצמאית בישראל"

חבר הכנסת בני גנץ
חבר הכנסת בני גנץ | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של הולנד קבע היום (שישי) כי שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ומפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל חסינים מפני העמדה לדין בגין פעילותם במסגרת מבצע צוק איתן - כך על פי דיווח ברויטרס. הדיון בבית המשפט נערך תוך שימוש בחוקי השיפוט האוניברסליים של הולנד, לאחר שאזרח המדינה ממוצא פלסטיני, איסמעיל זיאדה, הגיש תביעה נגד שני הבכירים לשעבר בצה"ל.

בתביעתו, טען זיאדה כי התקפות צה"ל ברצועת עזה בשנת 2014, בעת בה כיהן גנץ כרמטכ"ל ואשל כמפקד חיל האוויר, הביאו למותה של אימו, שלושה מאחיו, גיסתו ואחיינו. הדיון בבית המשפט ההולנדי נעשה במסגרת סמכות השיפוט האוניברסלית שמאפשרת למדינות לעסוק בפשעים חמורים שהתרחשו מחוץ לתחום השיפוט שלהן, אך בסופו קבעו השופטים כי גנץ ואשל שימשו כפקידים בכירים שהוציאו לפועל את פקודת הממשלה ולכן אינם יכולים לשאת באחריות פלילית בהולנד, "ללא קשר לחומרת ואופי ההתנהלות הנטענת כנגדם". פסיקתו של בית המשפט העליון היא סופית ולא קיימת ערכאה גבוהה יותר שאליה ניתן לערער.

Whatsapp Image 2023 08 25 At 1
שר הביטחון לשעבר ח''כ בני גנץ ואלוף במיל' אמיר אשל | צילום: נועם ניוברג, פלאש 90

בתגובה לפסיקה, מסר ח"כ גנץ: "מדינת ישראל היא המדינה החזקה במזרח התיכון, והיא גם מדינה ששומרת על מוסר וטוהר הנשק - ואנו גאים על כך. אני מבקש להודות לאנשי משרד המשפטים ומשרד החוץ, שהובילו את המהלך שהביא לדחיית התביעה כנגדי ונגד מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (במיל') אמיר אשל בהולנד, על פעולה מבצעית שנעשתה במהלך מבצע "צוק איתן".

בעקיצה לממשלה, הוסיף: "מה שאיפשר בין היתר להתמודד עם התביעה, הוא קיומה של מערכת משפט חזקה ועצמאית בישראל. מערכת משפט שהיא חומת המגן של חיילי ומפקדי צה"ל גם מול ערכאות בינלאומיות. כפי שהמערכת מגנה עלינו - חובתנו להגן עליה ולשמור על עוצמתה ועצמאותה".

במהלך מבצע צוק איתן, בו כזכור נלחם צה"ל בארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, האשימו ארגוני זכויות אדם את שני הצדדים בביצוע פשעי מלחמה. במהלך המבצע נהרגו 67 חיילי צה"ל, שישה אזרחים ישראליים ועל פי נתוני האו"ם, כ-2,200 פלסטינים.