סמוטריץ' וגלנט חתמו על הסכם חלוקת הסמכויות במשרד הביטחון

שר הביטחון ושר האוצר חתמו בנוכחות נתניהו על הסכם חלוקת הסמכויות על החיים האזרחיים ביו"ש. לפי ההסכם, בראש המנהל האזרחי יעמוד קצין וסגנו יהיה אזרח מטעם סמוטריץ'. השרשרת הפיקודית תישמר כך שהקצינים ימשיכו לעבוד תחת אלוף פיקוד מרכז

זמן צפייה: 02:58

הסכמות ב"קרב הסמכויות": שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיעו היום (חמישי) להסכמות על הסמכויות של יו"ר הציונות הדתית במשרד הביטחון, אלו שהובטחו לו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שחתמה מפלגתו עם הליכוד. "רה"מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר במשרד הביטחון סמוטריץ' חתמו על מסמך הבנות באשר לחלוקת האחריות במשרד הביטחון, בין שר הביטחון לשר הנוסף, ביחס למנהל האזרחי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים", נמסר מלשכת רה"מ.

המנהל האזרחי
המנהל האזרחי

בתוך כך, השניים הסכימו כי ראש המנהל האזרחי (ראמ"ה - י"פ) יהיה קצין, בדיוק כפי שהמצב כיום, וסגנו יהיה אזרח, אותו ימנה השר סמוטריץ'. זאת, בניגוד לרצונו של סמוטריץ' שדרש למנות אזרח שיעמוד בראש המנהל. עוד הצדדים קבעו כי השרשרת הפיקודית באוגדת איו"ש תמשיך לעבוד ישירות מול אלוף פיקוד מרכז והרמטכ"ל, ולא יקבלו הוראות והנחיות משר האוצר או ממי מטעמו.

הנושאים האזרחיים, כמו חינוך, תחבורה, תשתיות, מים, אנרגיה, בריאות וכו', יהיו בתחום אחריותו של סמוטריץ' וסגן ראמ"ה. כמו כן, קציני המטה האזרחיים יוכפפו לסגן ראמ"ה ויהיו תחת אחריותו של סמוטריץ'. במסגרת המאבק על השטחים הפתוחים, השר במשרד הביטחון יוכל לפעול להכרזה חדשה ולפיתוח של שמורות טבע ביו"ש. התכנון ביהודה ושומרון, כולל כינוס מועצת התכנון העליונה, רישום המקרקעין ורישום אדמות מדינה תהיה תחת סמכותו של סמוטריץ'.

בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט
בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט | צילום: שריה דיאמנט, יונתן זינדל, פלאש 90

בכל הנוגע לסוגיות אזרחיות בהן יש צורך בהפעלת כוח או סוגיות להן עשויות להיות השלכות ביטחוניות - יהיו תחת אחריותו של השר גלנט. כלומר, יחידת הפיקוח והאכיפה על בנייה בלתי חוקית תישאר תחת משרד הביטחון. כל מחלוקת בסוגיה אזרחית שתהיה בין סמוטריץ' לגלנט תגיע להכרעתו של נתניהו. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המתפ"ש, יישאר נתון לממשלת ישראל ולרמטכ"ל, בדיוק כפי שקורה כיום.

כפי שהסתמן מלכתכילה, שני הצדדים התפשרו. מצידו, גלנט הסכים שבדיונים הקשורים בטיפול האזרחי בשטחים, סמוטריץ' ואנשיו יהיו נוכחים. מנגד, סמוטריץ' התפשר גם הוא, באופן שאפשר שמירה על אחדות הפיקוד של צה"ל. גורמים ביטחוניים בכירים אמרו לחדשות 13 כי ההסכם משקף התפשרות מצד שני הצדדים, אם כי לדבריהם, "השאלה" המשמעותית היא, כיצד ההסכמות יתורגמו בעת פינוי מאחז לא חוקי או פינוי כרם כמו זה מהשבוע שעבר.

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש, חשפנו במהדורה המרכזית בחדשות 13 כי סמוטריץ' איים על ראש הממשלה נתניהו שאם לא יועברו אליו הסמכויות שהובטחו לו בהסכמים הקואליציוניים - אחריות על המנהל האזרחי והחיים האזרחיים ביהודה ושומרון - הוא לא יתמוך בתקציב המדינה. סמוטריץ' נזהר מלהגיד את הדברים בפומבי בשל היותו שר האוצר אך העביר את המסר לנתניהו.

עם זאת, היה מי שהזהיר את נתניהו - מהחלטת ממשלה כזו. בבית הדין הבינלאומי בהאג ישנה חקירה פתוחה על פשעי המלחמה של ישראל בשטחים, כלומר הבנייה בתנחלויות והתנהלות המדינה ביהודה ושומרון. במידה והדברים יעברו כהחלטת ממשלה הדבר עלול להיחשב כסיפוח דה-פקטו. נתניהו החליט לקח צעד אחורה והורה לסמוטריץ' וגלנט להגיע להסכמה ביניהם להסכמה ביניהם.

מטעם מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, משרת למעלה משלושה עשורים בצה"ל ותרם רבות למען ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה במגוון תפקידים במערכת הביטחון. בניגוד לפרסומכם הערב, אין בכוונתו של ראש המנהל האזרחי לסיים את תפקידו בזמן הקרוב, ההפך הוא הנכון".