גלנט: "לא אתן לפגוע בשרשרת הפיקוד, לכל קצין יש מפקד אחד"

שר הביטחון במסלול להתנגשות ישירה עם בן גביר וסמוטריץ', שקיבלו סמכויות במשרד הביטחון ובמג"ב איו"ש, ובמפגש עם פורום מטכ"ל בקריה הוא אמר הרמטכ"ל הוא המפקד היחיד של כל קצין בצה"ל, והוסיף כי "יש להוציא את צה"ל מהוויכוח הפוליטי"

זמן צפייה: 01:15

שר הביטחון הנכנס יואב גלנט נפגש הערב (ראשון) בקריה בתל אביב לישיבת עבודה ראשונה עם פורום המטה הכללי של צה"ל, ואמר לקצינים כי לא ייתן לפגוע בשרשרת הפיקוד של צה"ל. "לכל קצין בצה"ל יש מפקד אחד והוא הרמטכ"ל", אמר גלנט, "יש להוציא את צה"ל מהוויכוח הפוליטי".

אמירתו של שר הביטחון הנכנס מכניסה אותו להתנגשות ישירה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', המשמש גם כשר נוסף במשרד הביטחון ולפי ההסכמים הקואליציוניים נקבע כי הוא יהיה אחראי על תיאום פעולות הממשלה בשטחים ועל המנהל האזרחי, ועם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אליו אמורה לעבור האחריות על מג"ב איו"ש.

מלשכת שר הביטחון נמסר כי גלנט הציג בפני הפורום את תפיסתו בנוגע לאתגרים הביטחוניים העומדים בפני צה״ל, והתייחס לנושאים שידרשו בפני הפורום בחודשים הקרובים בנושאים המבצעיים, הארגוניים ובסוגיות בניין הכוח והפעלתו.

שר הביטחון יואב גלנט בישיבתו הראשונה עם פורום מטכ''ל
שר הביטחון יואב גלנט בישיבתו הראשונה עם פורום מטכ''ל | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"אני נכנס לתפקיד ביראת קודש ומודה לכם על קבלת הפנים", אמר גלנט לקצינים הבכירים, "אני רואה את עצמי כחלק מהמערכת, לכל אחד יש תפקיד בהגנה על מדינת ישראל ואנחנו נמצאים כאן למען אותה המטרה. האיומים על ישראל משתנים, ועלינו לוודא כי אנו מתמודדים מולם ברצינות והאחריות הנדרשת".

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: "פורום המטכ"ל מברך אותך עם כניסתך לתפקיד ומאחל לך בהצלחה. צה"ל בוחן את פעילותו ע"פ שלושה מדדים עיקריים - האם אנחנו תורמים לשיפור המציאות הביטחונית, האם אנחנו מכינים כראוי את צה"ל למלחמה והאם צה"ל פועל באופן ערכי. צה"ל מספק ביטחון לאזרחי המדינה, והוא צבא מקצועי, ערכי וממלכתי, אשר מנווט אך ורק ע״פ אמות מידה מקצועיות וערכיות".

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מוקדם יותר היום נערך טקס חילופים במשרד הביטחון בין גלנט לבין השר היוצא בני גנץ, ושם אמר גלנט: "מתוך מחויבות רבת שנים לביטחונה של ישראל, ומתוך הכרה עמוקה בחשיבותה של השליחות, אני מקבל על עצמי היום, בחרדת קודש, את תפקיד שר הביטחון, ואת הזכות להוביל את מערכת הביטחון הישראלית", אמר השר הנכנס.

"הראשון והעיקרי באיומים הוא חתירתה של איראן ליכולת גרעינית צבאית, המלווה בהצהרות חוזרות בדבר שאיפתה להשמיד את מדינת ישראל", הוסיף גלנט, "איום הטילים רחב ההיקף בפניו אנו ניצבים ולצידו הטרור הפלשתיני מהווים אף הם אתגר משמעותי ומורכב. למאמץ הגרעיני שמובילה איראן, לרקטה הנורית משטח רצועת עזה, ולירי על כוחות צה"ל בג'נין יש מטרה משותפת: לרפות את ידינו, לזרוע בנו פחד, לראות בחורבננו. מטרה זאת לא תצלח".

עוד אמר גלנט: "האתגרים הביטחוניים הניצבים בפני ישראל הפכו מורכבים ומגוונים יותר. מערכת הביטחון בראשותי, במאמץ משותף בין כלל זרועותיה, תכין את המענה שיאפשר לממשלת ישראל לקבל כל החלטה באשר לבלימת מאמץ הגרעין האיראני".

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"כנגד הטרור על כל תצורותיו ננקוט יוזמה, נפעל במדיניות התקפית נילחם בטרור ללא פשרות. עוצמתו ויכולתו של צבא ההגנה לישראל המשולבות ביכולותיהם של כלל גופי הביטחון, הן פוליסת הביטוח של ישראל. חיילי צה"ל ומפקדיו ניצבים על משמרתם ופועלים יומם ולילה לבצע את משימותיהם - הם המהווים את היתרון האנושי, המאפשר את הפעילות המבצעית ואת בניין הכוח".

"צה"ל, צבא העם, ניצב מעל לכל מחלוקת, כשר הביטחון - אני מתחייב לפעול ולחזק את צבא הגנה לישראל. כוחה של מערכת הביטחון כולה, הוא המקנה חיים למדינת ישראל ולאזרחיה, ומאפשר את התנאים הנדרשים לקיום החברה, הכלכלה והחינוך. יחד עם בעלות בריתנו, נפעל למען עתיד טוב יותר ובטוח יותר, למדינת ישראל ולאזור כולו".

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"גם ביום זה, לבי ומחשבותיי עם משפחות הנופלים במערכות ישראל, אשר בזכות הקרבתם אנו ממשיכים קדימה. אמשיך לעמוד לצד חבריי, פצועי ונכי צה"ל, הנושאים בגופם ובנפשם את צלקות הקרב והשירות. נמשיך ונעשה את כל הניתן על מנת להשיב את השבויים והנעדרים הביתה".

"ולקראת סיום מילות תודה", סיכם שר הביטחון הנכנס, "תודתי והוקרתי לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, על האמון ועל הבחירה בי לתפקיד שר הביטחון. יחד נפעל למען ביצור ביטחונה של מדינת ישראל. תודה לך, בני גנץ, שר הביטחון היוצא, על תרומתך לביטחון המדינה".

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון היוצא גנץ אמר בנאום הפרידה שלו: "בשנתיים וחצי האחרונות שמרנו והרחבנו את העליונות הביטחונית של ישראל באזור, תוך העמקה של השותפות עם ארצות הברית, והבטחת ההצטיידות של צה"ל עשרות שנים קדימה. הנחנו יסודות לארכיטקטורה אזורית במזרח התיכון, והעמקנו את הקשרים עם ירדן ומצרים. חתמנו על מעל למאה הסכמי שיתוף פעולה ביטחוניים, כולל הסכמים חסרי תקדים עם מדינות רבות כולל מדינות האזור".

"האתגר האדיר ביותר שעומד למבחן הוא חוסננו כחברה", הוסיף גנץ, "לצערי, לא הצלחתי להביא לקו הגמר מתווה שירות חדש, שיתאים ל-75 השנים הבאות. בלי שינוי במודל השירות ועם חוק גיוס שיכשיר השתמטות המונית – עתידנו הביטחוני לוט בערפל, ואני חרד לעתידו של צה"ל כצבא העם ולביטחון ישראל".

"אני חרד גם מפני הפיצול בעם שמשליך וחודר לתוך צה"ל", סיכם שר הביטחון היוצא, "אם לא נהיה מאוחדים - נהיה חלשים, לא משנה כמה מטוסי תדלוק נרכוש וכמה מיירטים נייצר. הקיצוניות והפגיעה בחוסן הישראלי מכרסמות ביסודותנו. למערכת הביטחון תפקיד חשוב בהמשך הפעילות לחיזוק כל חלקי החברה הישראלית, ובשמירה על ערכי צה"ל גם ובעיקר כשהם נמצאים תחת מתקפה".