איזנקוט: "יש שתיקה בהנהגה סביב ההסתה נגד ראשי מערכת הביטחון"

הרמטכ"ל לשעבר נאם בכנס דגן לביטחון ואסטרטגיה, והאשים את המנהיגות הנוכחית והקודמת בהתעלמות מ"קולות צורמים של שיסוי והסתה", בעקבות המתקפה על אלוף פיקוד המרכז. בהתייחסו לאיום האיראני אמר כי ללא הפעילות של ישראל - איראן כבר הייתה גרעינית לפני כעשור. "האיום המרכזי על החברה הישראלית הוא החוסן הלאומי שלה"

הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גדי איזנקוט
הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גדי איזנקוט | צילום: תמיר ברגיג, המכללה האקדמית נתניה

הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גדי איזנקוט נשא היום (רביעי) נאום בכנס דגן לביטחון ואסטרטגיה במכללה האקדמית נתניה. במהלכו, איזנקוט טען כי "האמון במוסדות מדינה והקולות שנשמעים היום, של שיסוי ושל הסתה נגד ראשי מערכת ביטחוניות - צורמים מאוד. לצערי די להביט בכותרות הבוקר לגבי ההשתלחות והשיסוי נגד מפקד פיקוד מרכז שעושה לילות כימים, ולפני כחודש, נגד ראש שב"כ שפועל כדי לסכל טרור ולתת מודיעין מול המדינה ויש לו חלק חשוב ביכולות לבלום גל טרור ענק. לצערי ישנה שתיקה בהנהגה בעבר וגם היום".

קודם לכן, איזנקוט התייחס לראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, שעל שמו נקרא הכנס ואמר כי "במרץ 2015 נשא דגן נאום שהוכתר כנאום חייו. הביטחוניסט ששירת למעלה מ-45 שנים בביטחון, מיקד את דבריו בדברים שלא תמיד אנו כאנשי ביטחון חושבים עליהם: החשש מהיעדר מנהיגות וחזון הפערים החברתיים, השסע העמוק שמאיים על עתיד המדינה, והחובה של ישראל לפעול למניעת גרעין איראני יחד עם האמריקאים".

מאיר דגן
ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן | צילום: רויטרס

איזנקוט גרס כי האיום המרכזי על החברה הישראלית הוא החוסן הלאומי שלה והיכולת שלה להתמודד עם אתגרים והיכולת לממש את מה שביטחון לאומי דורש. לדבריו, "זה אבסורד שלמדינת ישראל אין תפיסת ביטחון ומדיניות ביטחון לאומית קוהרנטית, ואין לה תכנון ארוך טווח להתמודדות עם איומים ואתגרים".

נוסף על כך, איזנקוט התייחס גם לאיום האיראני וטען כי "ישראל עושה פעילות מגוונת שרובה הגדול חשאי, בכדי למנוע גרעין באיראן. ללא זה אני מניח שאיראן הייתה גרעינית כבר לפני 7-10 שנים".

הכרזה שהופצה נגד מפקד פיקוד מרכז, האלוף יהודה פוקס
הכרזה שהופצה נגד מפקד פיקוד מרכז, האלוף יהודה פוקס

"כשאני מסתכל על המאזן האסטרטגי, יש חצי כוס מלאה וחצי ריקה. נבנה כוח ביטחוני מרשים ועצום שנותן תעודת ביטוח למדינת ישראל, אבל אם מביטים היום על רוסיה ואוקראינה, רואים מדינה עם יכולת מרשימה צבאית אל מול צבא חלש מאוד ורואים מה רוח עמידה, הסכמה לאומית וקונצנזוס עושה לעוצמה של עם. העוצמה המדעית שלנו והיכולת הביטחוני לא מוטלת בספק", הוסיף איזנקוט.

איזנקוט התייחס גם ליחסיה של ישראל עם ארצות הברית, ואמר כי "היחסים המיוחדים עם ארה"ב הם מרכיב מרכזי של המדינה שלנו. מדינת ישראל היא נכסית לארה"ב - חלק חשוב בעובדה שאין היום לעולם, לאזור ולמדינה בעיה גרעינית שיכלה להיות בעיראק ובסוריה, וללא הפעילות הישראלית שמאיר (דגן) היה מהתורמים הגדולים שלה - היה לנו מאד קשה".


גם ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' תמיר היימן, כיום מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), תקף את ההסתה נגד אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. היימן כינה אותה "חמורה, מבישה וכפויית טובה". לדבריו, "שיח ציבורי פתוח הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית אך בין זה לבין השיח המסית לו אנו עדים אין דבר וחצי דבר".

"האלוף פוקס נלחם בטרור בצוותא עם קציניו וחייליו, מסביב לשעון ובאומץ לב גם ברגעים אלו, בכדי להגן על אזרחי מדינת ישראל בכל מקום. יש להשאיר את צה״ל ומפקדיו מחוץ לשיח שכזה ולאפשר למפקדנו הטובים ביותר להמשיך לעסוק במשימתם היחידה- שמירה על ביטחון אזרחי ישראל", הוסיף היימן.