נתניהו לאחר ביקור בדרום: "הנחיתי להיות מוכנים למערכה רחבה"

ראש הממשלה סייר בגבול הרצועה וקיבל סקירה ביטחונית. "ידעו כל אזרחי ישראל שאם נידרש למערכה - ניכנס אליה חזקים ובטוחים" • צה"ל תקף מפריחי בלוני תבערה בצפון הרצועה

המתיחות בדרום: ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר היום (חמישי) בגבול רצועת עזה. זמן קצר לאחר מכן, אמר כי "אנחנו מהדקים את טבעת הביטחון סביב רצועת עזה". "בימים האחרונים הנחיתי לעבות כוחות, להוסיף כלים, להיות מוכנים למערכה רחבה", הוסיף נתניהו. "ידעו כל אזרחי ישראל שאם נידרש למערכה רחבה - ניכנס אליה חזקים ובטוחים, ולאחר שמיצינו את כל האפשרויות האחרות".

"אנו פועלים בכמה זירות במקביל", אמר ראש הממשלה, שנשא את הדברים בטקס פתיחת מקטע חדש בכביש 6 בצפון הארץ. "לא רחוק מכאן נמצאת רמת הגולן שהנשיא טראמפ הכיר בריבונתנו עליה לפני שלושה ימים. זהו הישג מדיני כביר למדינת ישראל. מעבר לרמת הגולן נמצאת סוריה, ונמצאת גם איראן. איראן מנסה כל הזמן להכניס לסוריה טילים מדויקים ארוכי טווח, מאוד מתקדמים ומאוד קטלניים. איננו מוכנים לקבל זאת, והפעילות שלנו נגד הניסיון של איראן להתבסס צבאית בסוריה, להכניס אליה נשק מתקדם, הפעילות שלנו נמשכת כל העת".

גם השר ישראל כץ דיבר באירוע ואמר כי "עזה זה יותר מורכב מסוריה, וצריך לפעול בה בצורה חכמה ונכונה. לא נרחיב כעת, אך הבאתי רעיונות איך להפריד בין האתגר האזרחי לביטחוני ולאפשר לאוכלוסיה שם גם לקבל מוצא ויחד עם זאת לשפר את עניין הביטחון. אני בטוח שזה יתבצע".

בתוך כך, כוחות צה״ל השלימו את ההיערכות המבצעית לקראת אירועי יום האדמה בסוף השבוע הקרוב. במסגרת ההיערכות, הושלמה הגעת מפקדת אוגדה, שלוש חטיבות וכוח ארטילריה לפיקוד הדרום, והכוחות מבצעים תדריכים ואימונים לקראת תרחישים אפשריים. במהלך היום התקיימה הערכת מצב בראשות הרמטכ"ל, וכן הוחלט על עוצר יציאות מלא של כלל הכוחות הלוחמים המוקצים לפיקוד הדרום.

בד בבד, בצל הדיווחים על משא ומתן בין ישראל לחמאס, שיכלול הפסקת ירי הרקטות, הפרחת בלוני התבערה והרחקת המהומות מהגדר, כלי טיס של צה"ל תקף חוליית מפריחי בלוני תבערה בצפון רצועת עזה. זאת, לאחר שהיום נחתו ארבעה בלונים ביישובי עוטף עזה, כאשר לחלקם היה מחובר חפץ חשוד. חבלני משטרה טיפלו בכל האירועים.

עזה זה יותר מורכב וצריך לפעול בו בצורה חכמה ונכונה ולא נרחיב כעת והבאתי רעיונות איך להפריד בין האתגר האזרחי לבטחוני ולאפשר לאוכלוסיה שם גם לקבל מוצא ויחד עם זאת לשפר את עניין הביטחון אני בטוח שזה יתבצע

בתוך כך, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו הצהריים כי המשלחת הביטחונית המצרית עושה את דרכה אל מחוץ לרצועת עזה, לאחר שנפגשה עם הפלגים הפלסטיניים. כעת, היא בדרך לתל אביב, שם תעביר את תשובת חמאס והפלגים לצד הישראלי.

הבוקר, טלאל אבו טריפה, חבר הלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, חשף פרטים על תוכן הפגישה שקיימה המשלחת הביטחונית המצרית עם הנהגת חמאס והפלגים הפלסטיניים אמש בעזה, שבה הודיעה מצרים כי ישראל מוכנה להעניק הקלות לרצועה, בתמורה לשקט בדרום.

על פי אבו טריפה, בפגישה, שהתארכה עד לאחר חצות, הציגה המשלחת הביטחונית המצרית את תשובת ישראל לדרישות החמאס. לדבריו, ירושלים הביעה נכונות להיענות לדרישות הארגון הנוגעות להרחבת שטחי הדיג ל-18 מיל, שיקום קווי החשמל ברצועה והכנסת סחורות וכסף לרצועת עזה. עוד הביעה ישראל מוכנות לאפשר ייצוא סחורות מרצועת עזה, כך לטענת הבכיר הפלסטיני.

זאת, בתמורה לשקט בדרום, הכולל הפסקת שיגורי הרקטות והפסקת הפרחת בלוני התבערה מצד החמאס וכן הרחקת הצעירים הפלסטינים המפגינים בגדר, למרחק של 300 מטרים ממנה. כמו כן, ציין אבו טריפה כי המשלחת הביטחונית המצרית תמשיך לקיים סבבים בין ישראל לפלגים עד לאחר יום שישי, כדי לעמוד מקרוב אחר "תהלוכת המיליון" המתוכננת ביום האדמה, שיוצא ביום השנה הראשון לתחילת תהלוכות השיבה.

אמש, כאמור, משלחת מצרית נפגשה עם יו"ר חמאס ברצועה יחיא סינוואר, והעבירה מסר מישראל, לפיו על הארגון לחדול מירי הרקטות, הפרחת בלוני התבערה וההפגנות על הגדר. בארגון ככל הנראה מתכוונים לחדול מירי רקטות בלבד, ודורשים מישראל להפסיק לתקוף ברצועה בתגובה להפרחת הבלונים. זאת, בצל האירועים בסבב הלחימה שהתנהל ביומיים האחרונים בעזה והדיווחים על המאמצים ליישום הפסקת אש.