גנץ: "אסדת כריש תחל לפעול במועדה"

שר הביטחון נאם ואמר כי ישראל לא תפעל לפי תכתיבים מאיראן, מלבנון ומארגוני טרור ולא הביע חשש מאיומי נסראללה. הוא הוסיף כי תלות אנרגטית של לבנון באיראן תסכן את אזרחיה: "נמשיך להושיט יד להסכמים שיסייעו לשגשוג האזור". הרמטכ"ל כוכבי: "אנו פועלים ביתר שאת כנגד התבססות איראן במזה"ת"

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ נאם היום (רביעי) בכנס של משרד הביטחון והתייחס למשבר הגבול הימי עם לבנון: "מדינת ישראל לא תפעל לפי תכתיבים של איראן, של שליחיה בלבנון ושל ארגוני טרור". עוד הוא הוסיף: "זה נכון לגבי הפקת הגז מאסדת כריש שתחל במועדה וזה נכון לגבי חופש הפעולה שלנו מול כל איום על אזרחי ישראל שמתפתח בגבול, ומעבר לו".

גנץ התייחס למצב הביטחוני בגבול הצפון ואמר: "איראן מנסה לחמש את שליחיה בסוריה בנשק שפוגע בה והופך אותה למדינת טרור, ואזרחי סוריה הם אלו שמשלמים את המחיר. איראן באמצעות חיזבאללה, מנסה לקנות את לבנון על ידי אספקת דלק, תיקון מערכת החשמל ובניית תחנות כוח".

שר הביטחון בני גנץ באוגדת איו''ש
שר הביטחון בני גנץ באוגדת איו''ש | צילום: ניקול לקסבי, משרד הביטחון

"תלות אנרגטית של לבנון באיראן, עשויה להביא בסופו של יום להקמת בסיסים איראניים על אדמת לבנון, ואזרחיה הם אלה שישלמו את המחיר", הוסיף. "לצד זאת, כפי שעשינו לאורך השנים, נמשיך להושיט יד להסכמים שיסייעו לשגשוג האזור, ולהציע סיוע הומניטרי לאזרחים. הם אינם האויב – אלא ארגוני הטרור הפועלים בחסות המשטרים".

הרמטכ''ל כוכבי בצרפת: ''הניסיונות לפגוע במדינת ישראל, בכל זירה, יתקלו בתגובה חריפה או ביוזמה מקדימה''
הרמטכ''ל כוכבי בצרפת: ''הניסיונות לפגוע במדינת ישראל, בכל זירה, יתקלו בתגובה חריפה או ביוזמה מקדימה'' | צילום: דובר צה''ל

גם הרמטכ"ל כוכבי התבטא היום בנושא "המסונות של חיזבאללה", בעת מפגש עם מקבילו הצרפתי, גנרל טיירי בורקהרד. כוכבי אמר: "הצגנו לעמיתנו הצרפתים מודיעין המוכיח שלאחרונה מגביר צבא הטרור חיזבאללה את פעילותו השלילית באופן שמייצר סיכון הולך וגובר להסלמה ומנסה לסכן את ישראל, אך בפועל גם את לבנון ואזרחיה".

הרמטכ"ל הוסיף כי "חיזבאללה לקח בשבי את אזרחי לבנון והוא עושה שימוש ציני בתשתיות אזרחיות, ובבתי מגורים - אותם יתקוף צה"ל בעת הצורך". עוד הוא אמר כי "לקהילה הבינלאומית תפקיד חשוב בדרישה מהממשל בלבנון לממש את שליטתו הביטחונית. פעולותיו כצבא טרור מהוות דוגמא לאופן שבו הוא מונע שינוי חיובי בלבנון ומשמר בכך את המערכת כנכשלת, ובפועל משרת גם את האינטרסים האיראנים באזור".

לסיום אמר: "אנו פועלים ביתר שאת כנגד התבססות איראן במזרח התיכון. הניסיונות לפגוע במדינת ישראל, בכל זירה, יתקלו בתגובה חריפה או ביוזמה מקדימה".

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

כזכור, ביום שני, מטעמו של ראש הממשלה יאיר לפיד נמסר בנוגע למשא ומתן על הקו הימי בין ישראל ללבנון כי: "ישראל מאמינה שאפשר וצריך להגיע להסכם על הקו הימי בין לבנון לישראל באופן שישרת את האינטרסים של אזרחי שתי המדינות. ההסכם יתרום רבות ויועיל ליציבות האזורית".

עוד נאמר: "ישראל מודה למתווך האמריקאי על עבודתו המאומצת בניסיון להביא להסכם. הפקת הגז מאסדת כריש אינה קשורה למשא ומתן, האסדה תחל בהפקת הגז ללא עיכובים ברגע שזה יהיה אפשרי".

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

על פי לוחות הזמנים, בסוף החודש, הפקת הגז מכריש צפויה להתחיל - התהליך הזה ככל הנראה יידחה ובישראל מתעקשים שזו דחיה שמגיעה בגלל עניינים טכניים. ביום חמישי אמר שר הביטחון בני גנץ פומבית כי ברגע שיהיה אפשר להתחיל להפיק גז מאסדת כריש – זה ייצא לפועל.

במקביל, המשא ומתן על הגבול הימי עם לבנון מתנהל גם ברמה הדיפלומטית. לחדשות 13 נודע כי בירושלים עודכנו שהמתווך האמריקני עמוס הוכשטיין יגיש ללבנון את ההצעה הסופית כבר בימים הקרובים. בישראל גם מקווים, אבל גם מעריכים, שהלבנונים יקבלו את ההצעה הזאת - מה שיפתור את הסכסוך הימי בינינו לבין לבנון וגם כמובן יפחית משמעותית את המתיחות מול חיזבאללה.