הערכות אחרי מבצע החילוץ: חמאס ינסה להזיז חטופים ברחבי הרצועה

לאחר ההפתעה הגדולה של חמאס מהצלחת המבצע, בארגון הטרור ינסו להעביר חטופים שנמצאים בנוסייראת או במקומות נוספים ברצועה ממקום למקום, מחשש שישראל יודעת על מיקומם, כך לפי דיווחים פלסטיניים. לפי ההערכות, בחמאס ינסו להפעיל לוחמה פסיכולוגית כדי לייצר לחץ בישראל

זמן צפייה: 00:54

בחמאס עדיין מופתעים מההצלחה של המבצע ההירואי לחילוץ ארבעת החטופים היום (שבת) מלב מחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז הרצועה, ולפי דיווחים פלסטיניים, ההערכות בעזה הן שבארגון הטרור ינסו להעביר חטופים שנמצאים בנוסייראת או במקומות נוספים ברצועת עזה ממקום למקום, מתוך הנחה כי ישראל יודעת על מיקומם של חטופים חיים נוספים.

בחמאס כלל לא העריכו כי ישראל תוציא לפועל מבצע חילוץ מסוג זה באור יום, אלא רק בשעות הלילה כפי שהיה במבצע ברפיח בו חולצו מהשבי החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר בחודש פברואר, או במבצע בו חולצה התצפיתנית אורי מגידיש בסוף חודש אוקטובר אשתקד.

כמו כן, לפי ההערכות בארגון הטרור ינסו בימים הקרובים להפעיל לוחמה פסיכולוגית בצורה של סרטונים והקלטות קוליות של חטופים כדי לייצר לחץ בציבור הישראלי, ומנגד גם לייצר תמונה של שליטה במצב חרף המבצע ההירואי, כדי לעורר תקווה מבחינת הפלסטינים.

נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ושלומי זיו
נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ושלומי זיו | צילום: דובר צה"ל

במצרים מתכוונים לנצל את המבצע לשחרור החטופים כדי ללחוץ על חמאס עוד יותר ולאלץ אותו לבוא לשיחות המו"מ בקהיר. בחמאס לא להוטים להגיע לעסקה כרגע, אך ייתכן כי יסכימו להגיע לשיחות, חרף הצהרות של גורמים בארגון הטרור כמו ראש הלשכה המדינית אסמעיל הנייה שטען מוקדם יותר כי "המבצע עוצר את המשא ומתן".

רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה | צילום: דובר צה"ל

יחד עם זאת, במידה ומשלחת של חמאס אכן תגיע לקהיר, המניע יהיה אך ורק על מנת לנהל שיחות כדי להאט את ההתקדמות של המבצע הקרקעי של כוחות צה"ל ברפיח, ומצד שני גם כדי לרצות את המתווכות המאיימות בצעדים וסנקציות נגד ראשי הארגון - אך לפי מקורות פלסטינים אין לארגון הטרור אינטרס להוציא לפועל עסקה בשעה זו.