צה"ל מאשר: "רמטכ"ל חיזבאללה" חוסל בתקיפה בביירות

צה"ל תקף דירה בדאחייה שבביירות. היעד - חאג' מוחסן, "רמטכ"ל חיזבאללה" ומספר 2 בארגון: "היה אחראי לרצח הילדים במג'דל שמס". שעות ספורות לאחר מכן הודיע צה"ל רשמית: "הוא חוסל". תא"ל הגרי: "לפי שעה, אין שינוי במדיניות פיקוד העורף". גורם בחיזבאללה: "התקיפה מחייבת תגובה"

זמן צפייה: 16:56

דובר צה"ל הודיע הלילה (שלישי) כי "במבצע חיסול ממוקד מטוסי קרב תקפו במרחב ביירות, בהכוונת מידע מודיעיני של אמ"ן, וחיסלו את פואד שוכר, 'סיד מחסן', המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה וראש המערך האסטרטגי של הארגון. במקביל, מחסן שימש כיד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. מחסן ניהל את הלחימה של חיזבאללה נגד מדינת ישראל מאז 8 באוקטובר, והיה אחראי לרצח הילדים במג'דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים.

"כראש המערך האסטרטגי של חיזבאללה, היה אמון על מרבית אמצעי הלחימה המתקדמים ביותר של חיזבאללה ובפרט הטילים המדויקים, טילי שיוט, טילי חוף-ים, רקטות לטווח ארוך וכלי טיס בלתי מאוישים. כחלק מכך, היה אחראי על בניין הכוח, התכנון וההפעלה של כלל מתווי הטרור נגד ישראל. מחסן הצטרף לחיזבאללה ב-1985, ומאז ביצע מגוון תפקידים בכירים בארגון. במסגרת תפקידו היה חבר מועצת הג'יהאד, הפורום הצבאי הבכיר של חיזבאללה. בשנות ה-90 קידם פיגועים נגד כוחות צה״ל וצבא דרום לבנון, ובשנת 2000 היה מעורב באופן ישיר בחטיפת גופותיהם של שלושת החיילים סמ"ר בנימין אברהם ז"ל, סמ"ר עדי אביטן ז"ל וסמ"ר עומר סואעד ז"ל, שנהרגו על-ידי מחבלי חיזבאללה בעת שסיירו לאורך גדר המערכת סמוך לאזור הר דב. מאז תכנן והכווין מתווי טרור התקפיים רבים שפגעו בחפים מפשע"

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-on-this-day-clips-part-3007242355' autoplay='0' credit='' desc='דובר צה"ל: "רמטכ"ל חיזבאללה חוסל בביירות"' poster='' kid='1_u916083b' duration='230']

בהצהרה מיוחדת אמר דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, כי מערכת הביטחון מקיימת הערכת מצב: "אם נידרש - נשנה את המדיניות בהנחיות פיקוד העורף. כרגע אין שינוי. הציבור נדרש לגלות עירנות ולעקוב אחר ההנחיות". הוא הוסיף: "פנינו לא למלחמה - אך אנו ערוכים אליה היטב".

מוקדם יותר צוטט גורם בחיזבאללה ברויטרס באמרו כי ארגונו של נסראללה "לא יימנע" מתגובה למתקפה ישראלית: "דחינו את בקשתם של מתווכים בינלאומיים להימנע מתגובה".

זה בכיר חיזבאללה שחוסל
זה בכיר חיזבאללה שחוסל

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3007242300' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='התקיפה בביירות: עדכונים אחרונים' poster='' kid='1_de0sflee' duration='1146']

עדכונים אחרונים:

• צה"ל בהודעה רשמית: "חוסל 'רמטכ"ל חיזבאללה'"
• דובר צה"ל: "מקיימים הערכות מצב, אך בשלב זה אין שינוי במדיניות פיקוד העורף"
• גורם בחיזבאללה: "התקיפה מחייבת תגובה"
• דיווח: ספינות קרב אמריקניות בדרך לחופי לבנון
• אחרי התקיפה: נתניהו כינס הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
• שר החוץ של לבנון: "מקווה שתגובת חיזבאללה תהיה מידתית"
• דיווח: "ישראל עדכנה את ארה"ב על התקיפה". הבית הלבן: "אפשר למנוע מלחמה"
• הערכה: חיזבאללה יגיב בירי לטווחים שטרם הגיע אליהם בעבר
• גנץ לחדשות 13: "מכיר את האיש, אם אכן חוסל - טוב שכך"
• בעקבות התקיפה בביירות: נדחתה החלפת ראש אמ"ן

לבנון הבניין שהותקף ברובע הדאחייה בביירות
הבניין שהותקף ברובע הדאחייה בביירות
נתניהו בהערכת מצב טלפונית בקריה
נתניהו בהערכת מצב טלפונית בקריה | צילום: חיים צח /לע"מ

פואד שכר שימש כיועץ בכיר למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. הוא היה חבר בגוף הבכיר ביותר בארגון - מועצת הג'יהאד והיה בכיר בחיזבאללה ב-30 השנים האחרונות. הוא לקח חלק בביצוע התקיפה נגד כוחות המארינס בביירות ב-23 באוקטובר 1983 שגרמה להרג של 241 חיילי צבא ארה"ב. שכר נכלל ברשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקנית, שהציעה 5 מיליון דולר למוסר המידע שיסייע להעמדתו לדין.

Bibi2222222

אחר הצהריים נרצח ניר פופקו, בן 28, מפגיעה ישירה של רקטה שנורתה מלבנון בקיבוץ הגושרים - שלושה ימים אחרי ש-12 ילדים נרצחו מפגיעה ישירה של רקטה במג'דל שמס. במועצה האזורית גליל עליון קראו לתושבי הקיבוצים יפתח, מנרה, משגב עם, כפר גלעדי, מעיין ברוך, הגושרים, דפנה, דן ושניר להיכנס למרחבים מוגנים. תושבי שמונת קיבוצי העמק הלא מפונים מתבקשים לשהות בסמוך למרחבים מוגנים, לצמצם תנועה בישוב ולהימנע מהתקהלויות: "כמו כן, יש לסגור את הבריכות בקיבוצים אלו". גם תושבי קריית שמונה הונחו להישאר ליד מרחבים מוגנים.