כלב רובוטי ושימוש בבינה מלאכותית: שדה הקרב העתידי של צה"ל

חברת הנשק רפאל הציגה תפיסת קרב חדשנית עבור לוחמי החי"ר, הכוללת בין היתר שימוש ברחפנים עתירי חיישנים שבאפשרותם לשדר לחייל בזמן אמת תמונות מהשטח, לסווג מטרות ולפעול בתנאי ראות קשים

זמן צפייה: 01:34

חברת הנשק רפאל הציגה בשבועות האחרונים לכוחות הזרים וליחידות המיוחדות השונות את תפיסת הקרב החדשנית שפיתחה - כך פורסם היום (ראשון). בין היתר, היא כוללת הנגשת מודיעין וצילומים בזמן אמת ללוחמי החי"ר טרם הסתערותם על האויב. כמו כן, התפיסה כוללת מספר מערכות חדישות שחלקן כבר משולבות בכוחות היבשה של צה"ל, ביניהם רחפנים זעירים ללחימה בשטח בנוי ורובוטים בצורת כלב שסורקים מבנים במטרה למצוא מחבלים.

מערכת הלחימה שפותחה בשנה האחרונה ללוחם החי"ר היא איי.טי.אר (זיהוי מטרה אוטומטי), שביכולתה לזהות ולסווג עבור החייל את סוגי המטרות שמולו, בהם מטרות אדם, אמצעי לחימה ומטרות סיגינטיות (מערכת קשר נסתרת של האויב). בנוסף, כל מטרה שכזו תקבל צבע שונה על ידי המערכת. זאת, באמצעות היתוך המידע שמגיע "בשידור חי" מכלל החיישנים שבזירה - מהרובוטים על פני הקרקע ואלו שנמצאים מתחת, דרך מערכות התצפית שבטנקים ובכלים המשוריינים, ועד למל"טים ולרחפנים שבאוויר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

50 אלף מנות, 17 מתחמים: מבצע החיסונים בצה"ל יוצא לדרך

פרופ' חזי לוי לבתיה"ח: היערכו לפתיחת מחלקות קורונה נוספות

הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה: "לחסן את עובדי ההוראה"

רחפן צבאי שמספק לחיילים בשטח תמונת מצב של האיומים
רחפן צבאי שמספק לחיילים בשטח תמונת מצב של האיומים | צילום: רפאל

מערכת זו מאפשרת ללוחם שבקצה, באמצעות ראייה ממוחשבת של שדה הקרב, לחבר בין החימושים לרכישת מטרות לפי סוגיהם, מיפוי הרחוב או השכונה של האויב ולמידה בזמן אמת דפוסים ויזואלים שנקלטים במערכת, וזאת באמצעות אלגוריתם של בינה מלאכותית. הרובוטים והרחפנים מסוגלים לבצע את משימותיהם בתנאי תאורה קשים ובצורה חרישית. עם זאת, ברפאל הסבירו כי צבאות שישתמשו במערכות האלו יצטרכו להתאים ולשנות את תורות הלחימה המוכרות לחיילי החי"ר, שכן מדובר בדרך לחימה מהפכנית המיועדת להתרחב בקרוב מעבר ליחידות המובחרות ותגיע גם לגדודים ולחטיבות.

מלבד המצלמות, לרובוטים ולרחפנים אלו ניתן יהיה להוסיף חיישנים לחישת חום וקור, חיישני קירבה ועוד. בחברת רפאל מזערו את כלל הטכונולוגיות והחיישנים כך שיתאימו ללבישה על החיילים בהתאם למתאר החדש בשטח בנוי וצפוף.

ציוד לוחם החי''ר על פי התפיסה החדשנית של רפאל הכוללת אמצעים טכנולוגיים שונים
ציוד לוחם החי''ר על פי התפיסה החדשנית של רפאל הכוללת אמצעים טכנולוגיים שונים | צילום: רפאל

על פי תפיסת רפאל, לכל חייל חי"ר תהיה יכולות להתחבר לכל רבדי הלחימה, והיא תהיה מונגשת בכף ידו עם מערכת "הדק חכם", חימושי אוויר, ים וקרקע. זאת ועוד, ללוחם יוכל לתקשר עם סביבתו באמצעות מרכת קשר מוזערת שתהיה נחלתם של טייסי הקרב.

כלב רובוט שיוכל לספק לחייל תמונת מצב בזמן אמת ולסווג עבורו את האיומים בצבעים שונים
כלב רובוט שיוכל לספק לחייל תמונת מצב בזמן אמת ולסווג עבורו את האיומים בצבעים שונים | צילום: רפאל

"קיימת דרישה מבצעית מובהקת לתיעוש תהליך התקיפה הרב מימדית, בהספקי זמן, כמויות תחמושת מדויקת ופגיעה מידתית בכל הרמות, מרמת החייל ועד לרמת המטכ"ל, כאשר כלל היכולות צריכות להיות זמינות לכל הדרגים", הסביר מנכ"ל רפאל, אלוף במילואים יואב הר-אבן. ראש מינהלת חדשנות ברפאל, תא"ל במילואים שמואל אולנסקי הוסיף: "חוסר הודאות של הלוחם נפתר עם המערכת האוטונומית שפיתחנו. יש בה שילוב אדם-מכונה שמנגישה לחייל את כל המידע שדרוש לו להתמודדות עם הבעיה המבצעית".

כלב רובוט במצב פעולה
כלב רובוט במצב פעולה | צילום: רפאל