לפיד: "נסיר את האיומים, ייקח כמה שייקח", גנץ: "מי שיאיים לא יתקיים"

שעות ספורות אחרי פתיחת מבצע "עלות השחר" אמר ראש הממשלה: "ארגוני טרור לא יקבעו את סדר היום בעוטף, לא נקבל שום איום על התושבים". שר הביטחון: "אף ארגון טרור לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה בבתיהם". בזמן דברי לפיד וגנץ - מטחים כבדים לעבר ערי הדרום וגוש דן

זמן צפייה: 06:06

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ נשאו הערב (שישי) דברים בקריה שבתל אביב, שעות ספורות אחרי פתיחת מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה. לפיד אמר: "ישראל לא מעוניינת במערכה רחבה בעזה, אך גם לא חוששת ממנה". גנץ: "אף ארגון טרור לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה בבתיהם. מי שיאיים - לא יתקיים". בזמן דברי לפיד וגנץ - מטחים כבדים לעבר ערי הדרום וגוש דן.

לפיד אמר: "לפני כארבע שעות צה"ל, בשיתוף פעולה עם שב"כ, תקף מטרות של הג'יהאד האיסלאמי בעזה. בין השאר חוסל תייסיר אל ג'עברי, אחד משני המפקדים הבכירים ביותר של הג'יהאד האיסאלמי בעזה, וכן חוליה שעמדה להוציא פיגוע נ"ט לעבר ישראל. ההנחיה שקיבלו כוחות הביטחון היתה חד משמעית: ישראל לא תעמוד מנגד כשמנסים לפגוע בתושביה. מדיניות הממשלה הזו היא אפס סובלנות לכל נסיון ירי – מכל סוג - שיוצא מעזה לעבר שטח ישראל.

"ארגוני טרור לא יקבעו את סדר היום בעוטף, לא נקבל שום איום על התושבים. אני מברך את שר הביטחון בני גנץ, את צה"ל ומפקדיו בראשות הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי ואת השב"כ בראשות רונן בר, על איכות האחיזה המודיעינית ועל הביצוע המדוייק.

"במקביל, לא נקבל שום אולטימטום על פעילות צה"ל וכוחות הביטחון גם בזירות אחרות. כל מי שצריך להיעצר – ייעצר. כל נסיון פגיעה באזרחים או בחיילים יענה ביד קשה. הפעולה בעזה היום היתה מול איומים קונקרטיים שהפרו את שגרת החיים בדרום. ישראל לא מעוניינת במערכה רחבה בעזה, אבל גם לא חוששת ממנה.

"אני קורא לכולם לציית להנחיות בימים הקרובים. אני סומך על הציבור הישראלי ובטוח שיתן גב רחב למערכת הביטחון שלנו. ייקח כמה שייקח, אנחנו נסיר את האיומים מעל אזרחינו. עם ישראל חזק, מבין את חשיבות ההרתעה ומזדהה עם תושבי הדרום. כוחות הביטחון ערוכים עם סט של תגובות עוצמתיות לכל התקפה. אנחנו נתייצב בעוצמה מול האויב. ביחד".

ראש הממשלה לפיד בהצהרה
ראש הממשלה לפיד בהצהרה | צילום: קובי אלקוצר, לע''מ

היום סמוך ל-16:00, פתח צה"ל במבצע "עלות השחר" ותקף יעדים של ארגון הג'יהאד האיסלאמי בעזה בפעולה יזומה, לראשונה מאז מבצע "חגורה שחורה", שבה חוסל תייסיר אל-ג'עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האיסלאמי. בעקבות זאת, הודיעו רשויות מקומיות שונות ברחבי הארץ, בהן גם במרכז, על פתיחת מקלטים.

הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה
הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

כך למשל, בתל אביב וברמת גן הודיעו על פתיחת מקלטים לאחר שנורו רקטות לעבר גוש דן. בעורף הוגדר מצב מיוחד ופיקוד העורף פרסם הנחיות התקהלות הנוגעות לתושבי עוטף עזה ומעט צפונה מהאזור. בשל כך, הוסטה תנועת המטוסים בנמל התעופה בן גוריון צפונה. כמו כן, המשטרה העלתה כוננות במחוז צפון, כולל הכנת ציוד לפיזור הפגנות.

גם בנתניה, אשקלון, דימונה, יבנה ואשדוד פתחו מקלטים. במודיעין-מכבים-רעות הודיע ראש העיר חיים ביבס בתום הערכת מצב כי "המקלטים הציבוריים ערוכים לקליטת התושבים בעת הצורך וכי "מומלץ לשהות ליד מרחב מוגן. זמן הכניסה למרחב המוגן - תוך 90 שניות מרגע הישמע האזעקה". סוללות כיפת ברזל נפרסום בדרום, במרכז ובאזור ירושלים.