הרג הצעיר בכפר בורקה: 5 פלסטינים נעצרו בחשד למעורבות בעימותים

החמישה, תושבי בורקה, נעצרו בחשד לתקיפה בנסיבות מחמירות וגרימת חבלה חמורה בעימותים ביום שישי, שבמסגרתם נורה למוות קוסאי מעטאן, בן 19. החשוד היהודי, יחיאל אינדור, נפצע קשה מיידוי אבן. העצור הנוסף, אלישע ירד, חשוד ברצח ממניע לאומני

זמן צפייה: 05:06

צה"ל ובלשי ימ"ר ש"י במשטרה עצרו בלילה (בין ראשון לשני) חמישה פלסטינים - שני קטינים ושלושה בגירים מהפר בורקה - בחשד למעורבות בעימותים ביום שישי שבהם נורה למוות הצעיר הפלסטיני קוסאי מעטאן, בן 19. הם חשודים בתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה. עוד נמסר כי צפויים מעצרים נוספים.

בינתיים, אמש הפנו גורמים בצבא אצבע מאשימה אל המתנחלים. לפי התחקיר, הפלסטינים הם שהודיעו על האירוע לצה"ל - ולא המתנחלים. כוחות הביטחון הגיעו למקום רק כשעתיים לאחר שהחל העימות האלים, מכיוון שלא ידעו על התרחשותו.

הפצוע היהודי, יחיאל אינדור, שגם חשוד בירי בפלסטיני בן ה-19, צעד על-פי התחקיר מרחק של יותר מקילומטר מאזור הירי לאחר שנחבל מהאבן בראשו, עד למאחז הלא-חוקי "עוז ציון" - ומשם פונה לקבלת טיפול רפואי. מערכת הביטחון דרשה לפנות את המאחז הלא-חוקי, אך השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' סירב לחתום על הצו. גורמים במערכת הביטחון טענו כי הם מרגישים שיש רוח גבית לטרור יהודי מתוך הקבינט המדיני-ביטחוני - ושהאירוע הבא הוא רק "עניין של זמן". הנושא המשמעותי, כך נטען, הוא העברת מסרים בין נוער הגבעות ובין הפוליטיקאים שלהם בממשלה ובכנסת.

Whatsapp Image 2023 08 05 At 2
קוסאי ג'מאל מעטאן, בן ה-19 שנורה למוות
הלווית הצעיר הפלסטיני
הלוויית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס
אלישע ירד
אלישע ירד

המשטרה עדיין מייחסת לחשוד הנוסף באירוע, אלישע ירד, סעיף של רצח ממניע לאומני, למרות שלא הוא זה שירה בפלסטיני. בחקירתו אמר ירד: "הייתי שם, זרקו עלינו אבנים. הם היו עם אלות וירו עלינו זיקוקים בכיוון ישיר. אינדור (החשוד בירי שנפצע) ירה מספר פעמים באוויר כדי להבריח את הערבים ולא ראיתי לאן הוא ירה".

"ראיתי אותו מקבל סלע בראש", הוסיף ירד בחקירתו. "שניים סחבו אותו תוך כדי זריקת אבנים לעברנו, אז הסתובבתי וחזרתי בחזרה. לא ראיתי אף ערבי על הרצפה, ולא שסוחבים אותו". השאלה המרכזית: מה קדם למה בסדר הפעולות בשטח. כלומר, האם קודם בוצע הירי שממנו נהרג מעטאן - או לפני כן נפצע החשוד היהודי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308070725' autoplay='0' credit='' desc='אחרי הפיגוע בת"א וסיכול חוליית הטרור: מעצרים בג′נין' poster='' kid='1_hmln5ndh' duration='139']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308061747' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: כך סוכלה חוליית המחבלים בדרך לפיגוע' poster='' kid='1_a1ne18ci' duration='9']

בתוך כך, ביום שאחרי שלוחמי ימ"מ סיכלו חוליית מחבלים שהייתה בדרכה לפיגוע - הפלסטינים דיווחו הבוקר על כך שכוחות צה"ל נכנסו למחנה הפליטים ג'נין. במקום התפתחו חילופי אש - אך לא דווח על נפגעים. ההתרעה על כוונת החולייה שסוכלה אתמול שכללה שלושה מחבלים לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי, הייתה בבחינת "התרעת זהב". היעד, כפי הנראה, היה מבוא דותן.

הלווייתו של חן אמיר פיגוע תל אביב
הלווייתו של חן אמיר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב | צילום: רויטרס

בנוסף, בעקבות הפיגוע בתל אביב ביום שבת, כוחות הביטחון מבצעים מעצרים של חשודים כסייענים כדי להבין איך הגיע לעיר המחבל כאמל אבו בכר, שרצח את הסייר חן אמיר (42) בצומת הרחובות מונטיפיורי ואלנבי, כשהוא חמוש.