צה"ל סיכל אלפי שיגורים לישראל; חיזבאללה: "פתחנו במתקפה"

צה"ל הודיע כי זיהה אלפי קני שיגור מכוונים לעבר הצפון והמרכז, ופתח במתקפת מנע נגד חיזבאללה, שהתכוון לפגוע במטה המוסד ובבסיס 8200 בגלילות. נתניהו: "הנחינו את צה"ל לפעול באופן יזום". בארגון הטרור הודיעו כי פתחו ב"מתקפת תגובה על חיסול פואד שוכר"

זמן צפייה: 05:08

צה"ל פתח לפנות בוקר (ראשון) במתקפת מנע מול חיזבאללה לאחר שזוהתה היערכות של חיזבאללה לשיגור טילים ורקטות לעבר ישראל. צה"ל מסר כי מדובר בתקיפה "להסרת איום יזום". חיזבאללה הודיע מנגד על תחילת מתקפת התגובה שלו על חיסול פואד שוכר לפני מספר שבועות. יותר מ-210 רקטות נורו לכיוון הצפון, וברחבי הארץ נערכו לתקיפה. הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס, כשראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע מהבור בקריה.

בצה"ל מסרו כי מדובר באלפי קני שיגור שזוהו לאחר שכוונו לשטח ישראל, רובם לעבר הצפון - אך סוכל גם ירי מסיבי לעבר המרכז. כ-100 מטוסי קרב של חיל האוויר ביצעו את התקיפה. עוד נמסר כי לא מוכרת פגיעה במוצבים ישראליים בקו הצפון. עוד בצה"ל אישרו כי חיזבאללה תכנן לתקוף בטילים מדוייקים את בסיס 8200 ומטה המוסד הנמצאים בגלילות. שעות לאחר האירוע הודיע צה"ל כי "רוב המתקפה שתכנן חיזבאללה סוכלה, ורוב האיומים ייורטו".

חיזבאללה הודיע כי שיגר כ-320 רקטות לעבר ישראל, בהן 11 מוצבים צבאיים. לאחר מכן הודיעו: "כל הכטב"מים ההתקפיים שוגרו במועדים שנקבעו וחצו את הגבול מלבנון לישראל לכיוון המטרה שנקבעה ממספר מסלולים. בהמשך לכך הפעולות הצבאיות שלנו ליום זה הסתיימו והושלמו". עוד מסרו: "הטענות של ישראל בעניין פעולה מקדימה והתקיפות אשר סיכלו את ההתקפות של ההתנגדות הן טענות ריקות מתוכן הסותרות את העובדות בשטח. הדברים יופרכו בנאום של נסראללה שמועדו ייקבע בהמשך היום". מזכ"ל הארגון חסן נסראללה צפוי לנאום בשעה 18:00.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408250832' autoplay='0' credit='יוסי כהן, לע"מ' desc='' poster='' kid='1_h6vio0hp' duration='44']

נתניהו וגלנט בבור בקריה
נתניהו וגלנט בבור בקריה

במהלך כינוס ישיבת הקבינט אמר נתניהו: "לפנות בוקר אנחנו זיהינו היערכות של חיזבאללה לתקוף את ישראל. בעצה אחת עם שר הביטחון והרמטכ"ל, הנחינו את צה"ל לפעול באופן יזום להסיר את האיום. צה"ל פועל מאז בעוצמה לסכל את האיומים. הוא חיסל אלפי רקטות שכוונו לצפון הארץ, הוא מסכל גם איומים רבים אחרים ופועל בעוצמה גדולה - הן בהגנה והן בהתקפה. אני מבקש מכם, אזרחי ישראל, להישמע להנחיות פיקוד העורף. אנחנו נחושים לעשות הכל כדי להגן על המדינה שלנו, להחזיר את תושבי הצפון בביטחה לבתיהם ולהמשיך לקיים כלל פשוט: מי שפוגע בנו - אנחנו פוגעים בו".

מצה"ל נמסר כי מטוסי קרב תוקפים מטרות של חיזבאללה שהיוו איום מיידי על העורף הישראלי. דובר צה"ל מסר: "אזרחים יקרים, לפני זמן קצר זיהינו היערכות של חיזבאללה לשיגור טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל. בעקבות כך, אנחנו תוקפים באופן יזום להסרת האיום על אזרחי מדינת ישראל".

עוד נמסר: "מטוסי חיל האוויר תוקפים כעת מטרות טרור בלבנון מהן אנחנו מזהים שחיזבאללה נערך לשגר איומים לשטחנו. בטווח הזמן הקרוב חיזבאללה ישגר רקטות, וייתכן גם טילים וכלי טיס בלתי מאויישים, לעבר שטח מדינת ישראל. בהתאם לכך, יופצו הנחיות 'מצילות חיים' של פיקוד העורף באזורים השונים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408250810' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='' poster='' kid='1_75ahd3vj' duration='64']

נתניהו וגלנט בבור בקריה
נתניהו וגלנט בבור בקריה

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר הצהרה לתקשורת ואמר: "אנו מסירים איומים על העורף הישראלי, נעדכן על כל שינוי במדיניות ההנחיות". עוד אמר: "אפשר לצאת לעבודה, לפעילויות ולפעילויות חינוך, כל עוד אפשר להגיע למרחב מוגן בזמן המוגדר".

בכירים בצה"ל טענו כי "אנחנו בתקופה האחרונה, כבר מספר שבועות, במוכנות אחרי החיסולים שהיו, והמוכנות הזו משלבת בתוכה מעקב בשטח עם איסוף מידע של חיל האוויר ועם שותפים באזור. במהלך הלילה זיהינו תנועות באיזור השיגורים והיערכות לשיגור רקטות ואת כל שילוב המודיעין שתמך בכך. הבנו שלא מדובר במה שאנחנו רגילים לראות בפעילות היום יומיות, וזה משהו יותר רחב".

שר הביטחון גלנט שוחח לפני זמן קצר עם מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין ואמר לו: "תקפנו בלבנון באופן ממוקד על מנת להסיר איום מיידי על אזרחי ישראל. עוקבים אחר המתרחש בביירות ונחושים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להגן על אזרחינו".

השניים דנו בצורך למנוע הסלמה אזורית - שר הביטחון אמר לעמיתו האמריקני כי מערכת הביטחון נחושה להגן על אזרחי מדינת ישראל ותפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להסיר את האיומים המיידים. שר הביטחון גלנט אמר לאוסטין כי בישראל עוקבים אחר המתרחש בביירות וערוכים בפריסה רחבה בכל מערכי ההגנה וההתקפה.

הנחיות פיקוד העורף המעודכנות
הנחיות פיקוד העורף המעודכנות | צילום: דובר צה"ל

גם בבית הלבן התייחסו לאירועים: "ביידן עוקב אחר האירועים בישראל ובלבנון. קיבל עדכונים מהמועצה לביטחון לאומי לאורך הערב. בכירי הממשל האמריקני נמצאים בקשר עם מקביליהם הישראלים. נמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה".