הדיון בצמרת המדינית: גנץ ואיזנקוט תמכו בתגובה - אחרים התנגדו

פרסום ראשון: במהלך התקיפה האיראנית על ישראל, התפתח ויכוח בצמרת המדינית באשר לתגובה. שני השרים מהמחנה הממלכתי סברו כי "התגובה הישראלית צריכה להיות מהירה", אך בכירים אחרים העדיפו להמתין, בין היתר בגלל הלחץ האמריקני והתוצאה החיובית מבחינת ישראל

זמן צפייה: 01:32

פרסום ראשון: לאחר התקיפה האיראנית על ישראל, בשעות הלילה התעורר ויכוח בקרב הצמרת המדינית, על השאלה איך, ובעיקר מתי להגיב. הערב (ראשון) התפרסם במהדורה המרכזית כי הייתה אפשרות לתגובה ישראלית נגד איראן - אך הוחלט להמתין בעקבות מספר סיבות.

ראשית, הלחץ שהופעל מצד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שביקש בשיחתו עם נתניהו - שמעוניין בתגובה מתונה ולפי תוצאות המתקפה. בנוסף, ⁠תוצאות ההתקפה האיראנית היו טובות מבחינת ישראל, עם כ-99% הצלחה ביירוט של חיל האוויר ושל המדינות שעזרו לישראל. ולסיום - חוסר הסכמה בתוך קבינט המלחמה.

השילוב של המשתנים הללו, הוביל לאותה החלטה ישראלית - כאשר בשעות הבוקר המוקדמות מתקיימת הערכת מצב נוספת של קבינט המלחמה, לאחר השיחה עם הנשיא ביידן ושם הוחלט להמתין להיום בצהריים לדיון קבינט שהסתיים לפני זמן קצר.

מי שתמך בתקיפה, היו השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, כשמנגד היו גורמים בכירים אחרים שהתנגדו. השניים סברו כי "התגובה הישראלית צריכה להיות מהירה" כאמור לבסוף הוחלט להמתין עם התגובה.

פעילות חיל האוויר לקראת המתקפה האיראנית
פעילות חיל האוויר לקראת המתקפה האיראנית | צילום: דובר צה"ל

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הפרסום כאילו גנץ ואיזנקוט דרשו תגובה מיידית נגד איראן ולא נענו - שקרי לחלוטין ובדיוק הפוך מהמציאות. מעבר לכך לא נתייחס לדיוני הקבינט".