לאחר כניסת הכסף הקטארי: ישראל פתחה מחדש את מרחב הדיג ברצועה

במערכת הביטחון אישרו את הדיווחים על המהלך. הדייגים בעזה יוכלו לשוט עד למרחק של עשרה מיילים ימיים, ובצפון הרצועה עד שישה • צרור בלונים חשוד אותר בקיבוץ בעוטף עזה

זמן צפייה: 00:56

מתיחות בדרום: במערכת הביטחון מאשרים הבוקר (שלישי) כי ישראל הרחיבה מחדש את מרחב הדיג ברצועת עזה. הדייגים יוכלו לשוט עד למרחק של עשרה מיילים ימיים, ובצפון הרצועה עד שישה מיילים ימיים. חבר באיגוד הדייגים ברצועה אמר לעיתון "אל-קודס" הרואה אור במזרח ירושלים כי ההודעה על ההחלטה התקבלה לפנות בוקר. בתוך כך, צרור בלונים חשוד אותר בקיבוץ בעוטף עזה, וחבלן משטרתי הוזעק למקום.

אתמול הודיע דובר חמאס ברצועה, חאזם קאסם, כי "החל שלב חדש ביישום הבנות ההסדרה עם ישראל" - כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "ספא". לדבריו, חבילת ההבנות כוללת בשלב זה תמיכה במשפחות העניות בעזה, וכן הסדרת סוגיות חשמל, מים, תעסוקה זמנית ותנועה במעברים. קאסם הוסיף כי המתווכים בין ישראל לחמאס העבירו לפלגים הפלסטיניים את התחייבותה של ישראל להבנות.

מוקדם יותר אתמול פרצה שריפה בחממת עגבניות בסמוך ליישוב באשכול, ונבדק החשד כי נגרמה כתוצאה מבלון תבערה. נזק נגרם לחממה, ולא היו נפגעים. הושגה שליטה על האש ונבדקות נסיבות התקרית. מוקדם יותר אותר צרור בלונים עם מטען חשוד אבשטח פתוח מחוץ לישוב באשכול.

עוד בחדשות 13:

פרץ: "לחמאס אסור לקבל שום פרס – כחבר בקבינט אעמוד כל כך"

כץ לאחר הפגישה עם גרינבלט: "דנו במצב בעזה ובאיראן"

לראשונה מאז הפסקת האש: בלוני נפץ הופרחו לעבר עוטף עזה

דייגים בחוף ברצועת עזה
דייגים בחוף ברצועת עזה | צילום: רויטרס

בתוך כך, סגן השגריר הקטארי, חאלד אל-חרדאן, הגיע ביום ראשון למעבר ארז והעביר לרצועה את הכסף הקטארי בסך 25 מיליון דולר - כך דיווח אתר החדשות הפלסטיני "דניא אל-וטן" מפי מקור מיוחד. לפי מספר דיווחים גם השגריר הקטארי, מוחמד אל-עמאדי, נכנס לרצועת עזה דרך מעבר ארז.

בשבוע שעבר שוגרו שני בלוני נפץ מרצועת עזה לעבר שטח ישראל והתפוצצו מעל אחד היישובים במועצה אזורית אשכול – זאת בפעם הראשונה מאז הפסקת האש. תושבים דיווחו על פיצוץ חזק שנשמע ביישוב, אך אין נפגעים ולא נגרם נזק.

במקביל נמשכה הפרחת בלוני התבערה, ובאותו יום פרצו שמונה שריפות בגזרת העוטף, כאשר מתחילת השבוע היו כ-20 דליקות. יממה קודם לכן שוגרו תשעה בלוני תבערה לעבר יישובי הדרום, ובעקבות כך צה"ל הודיע אמש על צמצום מרחב הדיג ברצועה לטווח של עד שישה מיילים ימיים עד להודעה חדשה.

צרור בלונים שנחת בקיבוץ נחל-עוז שבעוטף עזה
צרור בלונים שנחת בקיבוץ נחל-עוז שבעוטף עזה | צילום: טום אורן-דננברג

לפני כשבועיים נפגש הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עם ראשי הרשויות בעוטף ובשדרות, לראשונה מאז שנכנס לתפקידו. במהלך הפגישה, בה השתתף גם מפקד פיקוד הדרום האלוף הרצי הלוי, אמר כוכבי כי "אסור לתת לטרור הבלונים להימשך".

כוכבי התייחס גם באופן נדיר להסדרה מול חמאס, זאת בניגוד לחברי הממשלה ובכירי מערכת הביטחון שנוטים שלא להצהיר בפומבי על שיח שמתקיים מול ארגון הטרור. "ההפחתה בכמות הפרחות הבלונים והירידה בכמות האירועים האלימים על הגדר- איננה מקרית", אמר כוכבי לראשי הראשויות, "אנו מעדיפים לתת לזה הזדמנות מאשר להביא להדרדרות המצב".