צה"ל על הקרב בג'נין: מסוק נפגע מקליעים, ערוכים לפיגועי נקם

ממצאי התחקיר הראשוני בצה"ל על פעילות כוחות הביטחון בג'נין, שבמסגרתה נפצעו שבעה לוחמים - בהם אחד במצב קשה - ונהרגו חמישה מחבלים, מעלים כי המסוק שהשתתף באירוע ספג פגיעה מקליעים. עוד נאמר כי בצבא "ערוכים לפעולות נקם" ולא ידוע על בלתי-מעורבים שנפגעו

זמן צפייה: 03:50

שעות אחרי פעילות כוחות הביטחון בג'נין, שבמסגרתה נפצעו שבעה לוחמים - בהם אחד במצב קשה - ונהרגו חמישה מחבלים, אמרו בצה"ל כי מתחקיר ראשוני עלה כי מסוק אפאצ'י שהשתתף באירוע ספג פגיעה בזנבו מקליעים. כמו כן, נאמר כי בצבא "ערוכים לפעולות נקם". עוד נמסר כי לא ידוע על בלתי-מעורבים שנפגעו וארבעה מבוקשים נעצרו.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2319062001' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='התיעוד ממצלמת הגו-פרו של הכלב "דאגו"' poster='' kid='1_0ygx8m9p' duration='31']

לפי התחקיר , "הפעילות המעצרים החלה ב-04:00 והייתה מסוערבת. המעצר החל בצורה טובה וחלקה. המסוערבים לא נחשפו. כל הלוחמים שנפגעו מהמטען היו בתוך הפנתר, שהוא כלי כבד יותר מג'יפ. שבעה כלים נפגעו מהמטען ומהירי - והמבצע הפך מורכב וכלל חילוץ תחת אש". עוד נמסר כי במבצע לקח חלק מסוק אפאצ'י, שלאחר נחיתתו זוהו פגיעות של קליעים בזנבו: "מה שמראה על חתירה למגע ושותפות בקרב".

עוד הוסיפו בצבא, כי "המטען שהתפוצץ הוא מטען מקומי מייצור עצמי. היינו בלא מעט אירועי מטענים. לא צריך לשאול איך זה קורה, אלא איך זה לא קרה עד עכשיו. אנשי המקצוע ואנשי המודיעין ינתחו את המטען. נבדק האם המטען הונח מבעוד מועד או שמא הונח הבוקר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-3206191823' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_0zclc9ar' duration='12']

מדובר צה"ל נמסר: "בהמשך לפעילות כוחות הביטחון בג'נין, כלל הכוחות וכלי הרכב יצאו מהעיר. לאורך כל הפעילות כלל הכוחות חתרו למגע ופעלו בנחישות לסיכול האיומים. כמו כן, מסוקי סער הוזנקו לחילוץ נפגעים וחילצו לוחמים מהשטח. מסוקי קרב הוזנקו לאירוע והפעילו אש לסיוע הכוחות בשטח. במהלך הפעילות ירו בנשק קל לעבר המסוקים, זוהו מספר פגיעות. במהלך הפעילות נפצעו שבעה לוחמים באורח קל ובינוני, לוחם נוסף פונה באורח קל לטיפול רפואי בבית חולים לאחר שנפצע מרסיסים, משפחתו עודכנה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקור הפצועים מג'נין
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקור הפצועים מג'נין

מוקדם יותר הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית החולים רמב"ם, ביקר את הפצועים והגיב על האירוע בג'נין: "המחויבות שלנו היא להילחם בטרור, ועל כך למדינת ישראל יש במה להתגאות. הלוחמים נתקלו במארב אש ופעלו באופן יוצא מן הכלל. אנחנו נמשיך להכות בטרור בעוצמה ונחישות. מרגש לראות כיצד הלוחמים מושיטים יד אחד לשני וכיצד פעלו בשטח לחלץ את חבריהם, שמגיעים מכל חלקי החברה הישראלית". המפכ"ל קובי שבתאי ומפקד מג"ב ניצב אמיר כהן לבקר את הפצועים בבית החולים רמב"ם בחיפה. שבתאי אמר: "נכה קשות בכל מי שינסה לפגע בנו".

פעילות כוחות צה''ל בג'נין
פעילות כוחות צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס

סמ"ר ב.ג ורס"מ ת.כ, שמשרתים כלוחמים בימ"ס מג"ב איו"ש אשר נפצעו בפעילות, ציינו בעת ביקור הבכירים ברמב"ם: "נותרה עלינו אש כבדה והושלכו לעברנו מטענים ממספר מוקדים. יחד עם הכוחות הצלחנו לעצור את המבוקשים ולפגוע במספר רב של מחבלים. ברגע שהכוח נפגע אני ועוד חובש בכוח התחלנו לטפל בלוחמים ותוך זמםן קצר הגיעו אלינו פראמדיקים וכוחות נוספים. אנו נחושים להחלים ולחזור לחברים ולפעילות במהרה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306191144' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד פגיעת הרכב הצה"לי בג′נין' poster='' kid='1_4e3ixztz' duration='43']

הכוחות הגיעו לג'נין לביצוע מעצרים, וחילופי האש התפתחו בין חיילים לבין חמושים פלסטינים, כשמטעני חבלה הופעלו אל עבר הכוחות ולפחות חמישה רכבים צה"ליים הושבתו. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על חמישה הרוגים פלסטינים ועוד 66 פצועים, בהם 10 במצב קשה.

על פי דיווחים פלסטיניים, חמשת ההרוגים בפעולת צה"ל הם אחמד יוסף סקר, ח'אלד עסאעסה, אחמד דראע'מה, קסאם אבו סריה וקייס מג'די ג'בארין, כאשר שני האחרונים ברשימה הם פעילי ג'יהאד איסלאמי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306191303' autoplay='0' credit='' desc='גלנט: "במאבק בטרור אין פשרות, נמשיך לנקוט גישה התקפית ויוזמת ונשמתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו"' poster='' kid='1_er2z6ekl' duration='97']

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לאירוע: "כוחות צה"ל ומג"ב ביצעו מעצר חשוב בג'נין. ביציאה התפתח קרב בעקבות עלייה של רכב ומטען. הכוחות לחמו באומץ ובקור רוח. כל הלוחמים הפצועים במצב יציב, לטרור לא יהיה מפלט, לא בג'נין ולא בעזה ולא בשום מקום אחר. אנחנו נעשה כל מאמץ לאפשר חיים תקינים לאוכלוסייה הפלסטינית. מצד אחד לחימה ללא פשרות בכל מחבל - ומצד שני יחס אחר לכל מי שאינו מעורב".

עוד אמר השר: "ראשית אני רוצה לשלוח מכאן איחולי החלמה מהירה לפצועים בפעילות בג'נין. בשעות האחרונות פעלו כוחות צה"ל למעצר מחבלים בעיר ג'נין. הפעולה שהתבצעה הלילה מצטרפת לעשרות מבצעים בהם לוחמי צה"ל, מג"ב ושב"כ הפגינו אומץ לב תחת אש כבדה, תוך חתירה למגע והשלימו את משימתם באופן מלא. במאבק בטרור אין פשרות, נמשיך לנקוט גישה התקפית ויוזמת. נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו ונכה את גורמי הטרור בכל מקום בו ימצאו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "מחזק את כוחות הביטחון, ימ"ס, צה"ל ומג"ב, אשר סיכנו את חייהם ונלחמו בג'נין מול מחבלים שפלים במשך שעות. עלינו להפגין נחישות מול האוייב. בתוך כך, מתפלל להחלמת הלוחמים הפצועים, עם ישראל כולו מאחוריכם".

מסוק צה''לי בשמי ג'נין
מסוק צה''לי בשמי ג'נין | צילום: רויטרס

דובר חמאס חאזם קאסם מסר: "התנגדות בגדה היא איתנה וחזקה, והכיבוש רחוק מלנצח בקרב נגד ההתנגדות בג'נין, מה שקרה היום מוכיח פעם נוספת שהיא בלתי מנוצחת". גם בכיר הרשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "מלחמה אכזרית ופתוחה כנגד העם הפלסטיני, מדינית, ביטחונית וכלכלית מצד כוחות הכיבוש. אנו בעיצומו של קרב מקיף בכל החזיתות המחייב את אחדות עמנו מול התוקפנות הזו וכן החלטות חסרות תקדים שיש לקבל בישיבת הנהגת החירום בראשות הנשיא אבו מאזן".