פרסום ראשון: הרמטכ"ל וגנץ שוחחו על מצב הכשירות בצה"ל

מטעמו של גנץ נמסר כי "תמונת המצב הביטחונית מדאיגה מאוד ומחייבת תשומת לב והכרעות ביטחוניות אסטרטגיות במגוון זירות פעולה. על ראש הממשלה לכנס דיון קבינט מדיני-ביטחוני, להבנת משמעויות החקיקה על צה"ל, טרם העברת החקיקה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי וח"כ בני גנץ
הרמטכ"ל הרצי הלוי וח"כ בני גנץ | צילום: אבשלום ששוני, יונתן זינדל'פלאש 90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שוחח הערב (ראשון) עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי על מצב הכשירות בצה"ל. השיחה התקיימה לבקשת מערכת הביטחון ובאישור שר הביטחון יואב גלנט.

מטעמו של גנץ נמסר כי "תמונת המצב הביטחונית מדאיגה מאוד ומחייבת תשומת לב והכרעות ביטחוניות אסטרטגיות במגוון זירות פעולה. על ראש הממשלה לכנס דיון קבינט מדיני-ביטחוני, להבנת משמעויות החקיקה על צה"ל, טרם העברת החקיקה".

גנץ הוסיף: "הדבר נכון גם לגבי הצורך לכנס את ועדת החוץ והביטחון. השיחה הערב הדגישה בפניי עוד יותר את הצורך להמנע ממהלכים חד-צדדיים. הצעתי נתיב אחראי ליציאה מהמשבר וכך אמשיך לפעול עד הרגע האחרון בכדי שכך יקרה.

"לצד זאת, אני מבקש לחזק ולהעריך את כל המפקדים וכל חיילי צה"ל, בחובה, בקבע ובמילואים ששומרים על ביטחוננו, וקורא גם הערב, למשרתים ולמתנדבים הפטריוטים והנאמנים, שכאבם ורצונם לשמור על המדינה גדול וחשוב, להמשיך לתרום לביטחון ישראל. גם אם חלילה החקיקה תעבור - נבטל אותה ונתקן, במוקדם או במאוחר".

אלוף תומר בר
אלוף תומר בר | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, אמר הערב בטקס בבסיס נבטים כי "על אף צוק העיתים - חיל האוויר חזק וכשיר". הוא הוסיף: "החלפת הפיקוד הזאת מתרחשת על רקע אירועי סוגיית המחאה, ההקצנה והפילוג בעם", הוסיף בר. "הם אינם פוסחים על החיל. אתגר הכשירות והלכידות בין משרתינו הוא בליבת העיסוק, בליבת המיקוד הצה"לי".

מפקד חיל האוויר אמר עוד: "בימים האחרונים נשמעים קולות כלפינו, לובשי המדים. במעמד זה אני פונה אליכם, אנשיי - זכרו מי אנחנו, זכרו למען מה אנחנו קמים בבוקר. גם כשקשה העם יודע מי אנחנו, המדינה יודעת למה אנחנו קמים בבוקר. אני כמפקד שלכם זוכר כל יום את הלשם מה יודע וגאה בכם כל כך. האתגרים שלפנינו משמעותיים, יחד עם כלל זרועות צה"ל נדע להוות בכל תרחיש וזירה - את המגן לעמו ישראל.

"בעת הזו - המיקוד במי שאנו כה מזוקק ובהיר. אנו כאן להביא לידי ביטוי את יכולותינו הצבאיות במימד האווירי אשר ניתנו לנו - באומץ, בקטלניות, בדיוק, תוך שיתוף פעולה ובעיקר ברעות ובאמון מוחלט בינינו. אני מתבונן בכם ויודע שיש על מי לסמוך".

Whatsapp Image 2023 03 03 At 1
טייסי חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עד כה, כ-1,200 טייסים ואנשי חיל אויר הודיעו במכתב על הפסקת התנדבותם למילואים, במידה ועילת הסבירות תבוטל השבוע, כשההערכה היא שמספרם ילך ויגדל - ובצה"ל חוששים שהכשירות המבצעית בחיל האויר מתקרבת לקו האדום. שר הביטחון יואב גלנט, פועל לריכוך הרפורמה בתקווה להגיע להסכמות.