סיכול "הפצצה המתקתקת": כוננות בשטחים ובעזה; תיעוד הפעולה בג'נין

בג'נין מתקיימות הלוויות תשעת המחבלים שנהרגו בחילופי אש עם צה"ל. הרמטכ"ל הלוי הנחה על "הגברת המוכנות והמשך פעילות הסיכול ככל שתידרש". נתניהו מקיים גם כן הערכת מצב. בשדרות בוטלה הופעה באולם לא ממוגן

זמן צפייה: 01:28

כוננות גבוהה בשטחים וגם בגבול הרצועה לאחר הפעילות החריגה הבוקר (חמישי) של צה"ל בג'נין: לפחות תשעה חמושים פלסטינים נהרגו במהלך סיכול של חוליית טרור, אותה הגדירו במערכת הביטחון - "פצצה מתקתקת". שר הביטחון יואב גלנט, השוהה בארצות הברית, מקבל עדכונים שוטפים מכלל הגורמים הרלוונטיים באשר לפעילות כוחות הביטחון והיערכותם להמשך. "שר הביטחון מחזק את כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב על פעילותם הנחושה כנגד הטרור", נמסר מטעמו של גלנט. בשעה זו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערכת מצב ביטחונית טלפונית.

בתוך כך, בתום הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש שב"כ ובכירים נוספים במערכת הביטחון, שר הביטחון גלנט הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להגביר את המוכנות הביטחונית ולהגביר את פעולות ההגנה בקו התפר, יישובי איו"ש ועוטף עזה. "מדינת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום ובכל זמן כנגד מי שפועל לפגוע באזרחי ישראל. כוחות הביטחון ערוכים לכל התפתחות בגזרות השונות", אמר השר. במקביל, צה"ל פרסם את תיעוד הפעולה בג'נין.

תיעוד הפעילות בג'נין
תיעוד פעילות צה''ל בג'נין | צילום: דובר צה''ל

עוד נמסר בהודעה כי השר יקיים הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליווה ובכירים נוספים במערכת הביטחונית. כמו כן, מדובר צה"ל נמסר כי הרמטכ"ל הלוי קיים מוקדם יותר היום הערכת מצב מבצעית בה הוצג סיכום ראשוני של פעילות הכוחות בג'נין. בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה על הגברת המוכנות והמשך פעילות הסיכול ככל שתידרש. לפי שעה - בעוטף עזה שומרים על שגרה מלאה, ללא הנחיות מיוחדות. גם ההילולה בנתיבות תתקיים על פי התכנון. עם זאת, בשדרות הודיעו על ביטול מופע של הקומיקאי אורי חזקיה שתוכנן להערב. בינתיים, בג'נין החלו הלוויות ההרוגים.

בתגובה לפעילות כוחות הביטחון הבוקר, ערוץ א-ע'ד המצרי דיווח כי הרשות הפלסטינית הודיעה לישראל על הפסקת התיאום הביטחוני באופן מלא. בהקשר זה, בכיר הרשות הפלסטינית, חוסיין א-שיח' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הנהגת הרשות הפלסטינית תכריז הערב על שורה של צעדים והחלטות חשובות". בנוסף, מקורות פלסטיניים אמרו לחדשות 13 בהתייחסם לנושא: "צעדים נגד ישראל וביטול התיאום הביטחוני הם תגובה הולמת למה שקרה היום בג'נין. יו"ר הרשות אבו מאזן יכריע הערב בעניין".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301261617' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד פלסטיני של הלוויית המחבלים שחוסלו הבוקר במחנה הפליטים ג′נין ' poster='' kid='1_t526p0h7' duration='']

מוקדם יותר היום, קצין בכיר בצה"ל התייחס לפעילות הכוחות בג'נין ואמר כי "החוליה הזו פצצה מתקתקת. אם לא היינו פועלים הם היו פועלים. צה"ל ערוך לכל תרחיש גם בעזה, נחזק הגנה ונתגבר כוחות". יוזכר כי בשונה משגרת פעילות כוחות הביטחון במסגרת "שובר גלים", פעילות כוחות הביטחון הבוקר במחנה הפליטים בג'נין התפתחה לחילופי אש כבדים. במשרד הבריאות הפלסטיני טענו כי תשעה פלסטינים נהרגו ולפחות 16 נוספים נפצעו, חלקם באורח קשה.

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

בתגובה על האירועים, ארגון הטרור מהרצועה, הג'יהאד האסלאמי, הודיע למתווך המצרי כי ישראל תישא באחריות להשלכות התוקפנות שלה על מחנה הפליטים ג'נין, כך לפי דיווח ברשת הקטרית אל-ג'זירה. על כן, בצה"ל נערכים לאפשרות של ירי רקטות של הג'יהאד האיסלאמי מרצועת עזה לעבר ישראל עוד היום.

על המחבלים שחוסלו אמר הקצין הבכיר כי "מדובר בחוליית גא"פ (ג'יהאד איסלאמי פלסטיני - חדשות 13) שכבר ביצעה פיגועים ועמדה לבצע פיגועים נוספים, גם בעורף ישראל. היה חשוב וקריטי לסכל אותה. אין ערי מקלט ביהודה ושומרון שבהן המחבלים מוגנים". הקצין הוסיף לגבי תגובה פלסטינית אפשרית וציין כי "צה"ל ערוך לכל תרחיש גם בעזה, נחזק הגנה ונתגבר כוחות".

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

"אם לא היינו משתמשים באש סלקטיבית ומתונה היינו עם הרוגים פלסטינים נוספים, החלופה הייתה סחרור גדול בהרבה. נמשיך לפעול גם בקסבה של שכם וגם במחנה הפליטים בג'נין. אני כמובן לא שמח על כמות הנפגעים וכיוון שהיה איום גדול - יש מספר נפגעים גדול", הוסיף הבכיר בצה"ל.

בהמשך, הקצין תיאר את מהלך המבצע: "הסתיימה פעילות של שלוש שעות שכללה כוחות של שב"כ, ימ"מ מג"ב, מגלן וחרוב. הפעולה בלב מחנה הפליטים של ג'נין כוונה נגד תשתית של הג'יהאד האסלאמי. אין מקום שאנחנו חוששים לפעול בו. המחבלים חסמו בבריקדות את כל המחנה והפעילו אזעקה. פרצנו את הבריקדות עם שופלים. החמושים ניסו לברוח, ירו מתוך מבנה, השתמשנו במטענים, פצצות וטילי נ"ט, ובתגובה - שניים מהמבוקשים נורו".

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

על פי הודעה משותפת שהוציאו שב"כ וצה"ל, המבוקשים שנוטרלו הם פעילי הג'יהאד האסלאמי שהיו מעורבים "בפעילות טרור ענפה, חשודים בביצוע מספר פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל ותכנון של פיגועים משמעותיים נוספים". במהלך הפעילות הלוחמים כיתרו את המבנה בו שהו המבוקשים, שניים מהם זוהו כשניסו לברוח והכוחות ירו לעברם ונטרלו אותם. מבוקש נוסף ששהה במבנה הסגיר את עצמו לכוחות במקום.

מפקד הימ"מ, תת-ניצב ח', התייחס גם הוא לפעילות והוסיף: "בשבועות האחרונים היחידה פעלה יחד עם שב"כ לסכל פיגוע גדול שתוכנן בעורף. הלוחמים שלנו הגיעו בשעות הבוקר המוקדמות בצורה סמויה ללב המחנה, הכוח פרק והתחילו חילופי אש עם המחבלים שהיו בבית. בהיתקלות הראשונה חוסלו 2 מחבלים, הכוח התנהל מול המחבלים בשיטת סיר לחץ, נורו טילים על הבית".

לטענת הפלסטינים, הכוח הראשון שנכנס למחנה הפליטים הינו כוח מסתערבים שהגיע בתוך משאית חלב, ולפי הדיווחים במהלך חילופי האש, זוהו שניים מההרוגים - עז א-דין סליחאת וסאאב א-זריקי. עוד טוענים הפלסטינים כי הצליחו להפיל רחפן צה"לי שנע מעל מחנה הפליטים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301261621' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הרגע בו הופל הרחפן במחנה הפליטים ג′נין' poster='' kid='1_fka2oof3' duration='']

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

בתגובה לאירועים החריגים, כמה מדינות אזוריות, ביניהן קטר, טורקיה וירדן, פרסמו הודעות בהן גינו את פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. בתוך כך, ממשרד החוץ הטורקי נמסר כי הרפובליקה "מגנה בחריפות את המתקפות שהובילו להרג אזרחים בגדה-המערבית. או מודאגים עמוקות מהמתיחות הגוברת, ואובדן החיים כמעט מדי יום".

ממשרד החוץ הירדני נמסר בתגובה כי הממלכה "מגנה את הפלישות הישראליות לערים הפלסטיניות כמו גם את המתקפות החוזרות ונישנות עליהן". עוד בהודעה נמסר כי "ההסלמה הישראלית מבשרת על הרחבת מעגל האלימות שכולם ישלמו את המחיר שלו". ממשרד החוץ הקטרי נמסר כי "קטר מגנה בתוקף את התוקפנות הישראלית האכזרית במחנה הפליטים בג'נין".

לא זו בלבד, השגריר הגרמני בישראל שטפן זייברט כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מודאג מהחדשות על המספר הגבוה של נפגעים במהלך המבצע בג'נין. לישראל יש זכות להגן על אזרחיה מפני טרור - באופן מידתי, בהתאם לחוק הבינלאומי. הסלמה ודיאלוג ישראלי-פלסטיני נחוצים כעת יותר מתמיד".