סמוטריץ', רצח רבין ושב"כ: הטענות מול המציאות

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' חולל אתמול סערה בכנסת, בכך שהאשים את שב"כ וטען שהארגון עודד את יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין לפני 27 שנים. הוא הוסיף ואמר כי בשב"כ טרם לקחו אחריות על אותם המחדלים. בדיקת חדשות 13: הטענות שהעלה סמוטריץ' בכנסת מול העובדות בשטח. וגם: צפו בהקלטות של יגאל עמיר בחקירה

זמן צפייה: 02:10

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' חולל אתמול סערה בכנסת, בכך שהאשים את שב"כ וטען שזה עודד את יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. הוא הוסיף ואמר כי בשב"כ טרם לקחו אחריות על אותם המחדלים. בדיקת חדשות 13: הטענות שהעלה סמוטריץ' בכנסת מול העובדות בשטח.

רצח רבין הוא אחד מהאירועים המרכזיים שתוחקרו ונחקרו באופן יסודי ומלא בהיסטוריה שלנו, ובצדק. אבל מתברר שגם אחרי 27 שנים מאז נרצח ראש הממשלה רבין, יש מי שרוצים "לקעקע" את העובדות ואת האמיתות. בדבר אחד צודק ח"כ והשר המיועד סמוטריץ' - שב"כ אכן כשל בשמירה על ראש הממשלה, כישלון חרוץ ומהדהד, הן באבטחה של רבין והן בהשגת המודיעין על כוונה קונקרטית לרצוח אותו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0711222015' autoplay='0' credit='תמונה - רויטרס' desc='גרסת יגאל עמיר בחקירה בשב"כ - כתבתו של אור הלר' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1568870310/ntr_43515.jpg' kid='1_3d7wz873' duration='']

טענה נוספת של סמוטריץ' היא ששב"כ מתנער מהאחריות לכשליו, וכאן - העובדות מספרות סיפור אחר לגמרי. כל שרשרת הפיקוד הבכירה בשב"כ של אז: ראש שב"כ כרמי גילון, ראש אגף האבטחה, מפקד היחידה לאבטחת אישים - רובם ככולם, פוטרו או התפטרו בעקבות הרצח. כמו כן, ראש ענף המבצעים ביחידה לאבטחת אישים הועבר מתפקידו.

עוד סמוטריץ' טען ששב"כ עודד את הרוצח, לא רק במחדל אלא גם במעשה. טענותיו אלו מתייחסות בעיקר להפעלת סוכן שב"כ "שמפניה" - אבישי רביב, בקרב אנשי הימין הקיצוני, והפרובוקציות שהוא יצר בקרבם. ועדת החקירה לרצח אכן הצביעה על הליקויים שבהפעלת הסוכן, שיזם פעולות אלימות. לא זאת בלבד, רביב הועמד לדין וזוכה, לאחר שנמצא שהוא לא ידע כל כוונותיו של יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה.

הסוכן ''שמפניה'' - אבישי רביב
הסוכן ''שמפניה'' - אבישי רביב. נחקר, הועמד לדין וזוכה | צילום: משה שי, פלאש 90

סמוטריץ המשיך בדבריו, וטען ששב"כ לא מסוגל לקבל ביקורת ולתקן את עצמו. אבל העובדות הן ששב"כ בנה את עצמו מחדש לאחר הרצח, ובעיקר את תחום אבטחת האישים והמודיעין בקרב הימין הקיצוני. בתוך כך, עד היום, אין קורס בארגון שבו לא מלמדים על השגיאות שנעשו ברצח רבין.

עם זאת, יצוין כי יש תחום אחד שוועדת שמגר (ועדת החקירה לעניין רצח ראש הממשלה מר יצחק רבין ז"ל - אב"ד) לא "העזה" לתחקר אותו והוא - ההסתה החמורה שהובילה לרצח. סביר להניח שהדבר לא נחקר בגלל הרגישות הפוליטית.

סמוטריץ', שהיה בזמן הרצח נער צעיר, עוד לפני שהכיר את חדרי החקירות של שב"כ, אולי לא זוכר היטב את ההסתה הפרועה שאפיינה את התקופה, כמו גם, את מה ומי שתרם במעשה ולא במחדל, לאווירה שהובילה לרצח, וזה שותפו לרשימה והמיועד לתפקיד השר לביטחון פנים, ח"כ איתמר בן גביר.