"הערב שבו נפלו השמיים": 25 שנה לאסון המסוקים

בקיבוץ דפנה שבגליל העליון נערך טקס לציון חצי יובל לאסון, ובו נשא הנשיא הרצוג דברים ואמר כי 73 החללים הם תמציתו של הסיפור הישראלי. שר הביטחון גנץ: "האסון הוא הוכחה לכך שצה"ל יודע לתחקר לעומק, לחזק את חייליו שנפגעו, ולהמשיך למלא את משימותיו המבצעיות"

זמן צפייה: 03:24

בקיבוץ דפנה שבגליל העליון נערך היום (רביעי) טקס במלאות 25 שנה לאסון המסוקים, שהתרחש ב-4 בפברואר 1997, ובו נספו כל 73 החיילים שהיו על שני מסוקי "יסעור" של חיל האוויר שהתנגשו מעל עמק החולה, בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל וחטיבת גולני לפעילות מבצעית ברצועת הביטחון שבדרום לבנון.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא נאום מצולם בטקס, ואמר כי אין ישראלי שלא זוכר היכן היה ומה עשה כשהגיעה הבשורה הקשה. "באותו ערב ארור וקר, שבו נפלו השמים, מדינה שלמה הייתה שותפה באבל הכבד. הזעזוע והכאב נגעו בכל אחד ואחת מאיתנו".

"73 לוחמים, טייסים ואנשי צוות אוויר - שנהרגו בדרכם לפעילות מבצעית בלבנון, באסון האווירי הכבד ביותר שידע צה"ל", הוסיף הרצוג, "73 עולמות. חלומות שנרקמו ונגוזו, אהבות גדולות שקפאו באחת, תוכניות לעתיד – שהיו לאלפי רסיסים ושברים יחד עם שברי המסוקים. מאז אותו לילה, היו שבעים ושלושה הלוחמים - לבנים של כולנו. כך הם יוותרו לנצח – שבעים ושלושה חללים, שהם תמציתו של הסיפור הישראלי".

הנשיא הרצוג נואם בטקס לציון 25 שנה לאסון המסוקים
הנשיא הרצוג נואם בטקס לציון 25 שנה לאסון המסוקים | צילום: גרגורי באדו

עוד אמר הנשיא: "הרי על סיפונם של המסוקים שלא שבו היו בני העיר ובני ההתיישבות העובדת, דתיים וחילוניים, ותיקי הארץ ועולים חדשים, יהודים, דרוזים ומוסלמים. יחד יצאו למשימותיהם, יחד ישבו, כתף אל כתף, במסוקי היסעור, יחד צללו אל מותם. כן, האסון הכבד חידד שוב את שותפות הגורל בינינו, את המשותף לנו והמאחד אותנו כחברה וכמדינה".

בהמשך פנה הרצוג למשפחות הנופלים ואמר: "בלילה הנורא ההוא, בו השיגה והסיטה את מסלול חייכם אותה נקישה, הקשה מכל, על דלת הבית, הפכתם להיות משפחה אחת; משפחת אסון המסוקים. משפחה שמאוחדת בקשרים של כאב עמוק ושל תעצומות נפש גדולות. אני מכיר ומוקיר את הכוחות האדירים הטמונים בכם. האחיזה שלכם בחיים, הצמיחה שלכם מעומק השבר, מהוות מקור השראה לכולנו".

"אני יודע שאין בכוחן של מילים לרפא את הכאב ולנחם על אובדן שגם בחלוף השנים נותר קשה מנשוא", סיכם הנשיא, "ובכל זאת אני מבקש לחבק היום כל אחד ואחת מכם וגם את כל המשפחות השכולות בישראל ואת ארגון 'יד לבנים' בראשותו של חברי אלי בן שם. ומבטיחכם כי זיכרם של הבנים, של יקיריכם, נותר לנצח חלק מהחיים של כולנו. יהי זיכרם של הנופלים ברוך ונצור בליבנו לעד".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2201261700' autoplay='0' credit='' desc='שר הביטחון גנץ בטקס: "הוכחה לכך שצה"ל יודע לתחקר לעומק""' poster='' kid='1_t177p5l7' duration='205']

שר הביטחון בני גנץ נשא גם הוא נאום שהוקלט מראש, ואמר כי האסון הוא "הוכחה לכך שצה"ל יודע לתחקר לעומק, לחזק את חייליו שנפגעו, ולהמשיך למלא את משימותיו המבצעיות", והוסיף כי "73 המפקדים והחיילים נפלו בדרכם אל מעבר לגבול הצפוני, מקום שאליו נשואות עינינו גם היום, ושבו אנו פועלים, ונמשיך לפעול ככל שיידרש, למען שמירה על ביטחון ישראל".

גנץ התייחס בנאומו גם לאירועי השבועות האחרונים, בהם נהרגו שני קציני חיל האוויר בהתרסקות המסוק סמוך לחופי חיפה ושני קצינים באירוע הד"וצ ביחידת אגוז סמוך לבסיס בנבי מוסא. "גם כעת אנו ממלאים את אחריותנו המשולשת", אמר גנץ, "לתחקר ולהפיק לקחים, בלי מצמוצים ובלי הנחות, כי זו חובתנו הערכית והמערכתית, להחזיר את הצוותים והיחידות לפעילות מבצעית ולשגרה מבצעית, וללוות את המשפחות השכולות היקרות לליבנו, ואת הפצועים בגוף ובנפש".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס לציון 25 שנה לאסון המסוקים
הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס לציון 25 שנה לאסון המסוקים

הרמטכ"ל אביב כוכבי נשא דברים בטקס, ואמר כי צה"ל ימשיך לפעול בכל הגזרות, אך "לדאבון הלב, מעת לעת נאלץ לעשות זאת במחיר החיים". כוכבי התייחס גם הוא לאירועי השבועות האחרונים, ואמר כי "בימים אלה אנו שוקדים על תחקור האירועים, ומבררים לעומק את העובדות והסיבות שהובילו לתוצאות הקשות".

"ארגון מצוין אינו חף מטעויות, ארגון מצוין חוקר ביסודיות ומשתפר", הוסיף הרמטכ"ל, "תחקיר מקצועי ונוקב הוא אבן יסוד בצה"ל, והוא מהווה את חובתנו למקצוע הצבאי, לביטחון המדינה, לחברה הישראלית, להורים, למשפחות השכולות, ומעל לכל לחיילים".

עוד אמר כוכבי: "73 חיילים המריאו, 73 עולמות פרטיים, אבל בבטן המסוק היה גם עולם אחד חשוב ומשותף - עולם של חברות, סולידריות ואחדות המטרה. צה"ל הוא חדר כושר אישי ולאומי, המחזק את תחושת המסוגלות של החיילים ומחזק את תחושת המסוגלות של החיילים ומחזק את הלכידות החברתית. הם נפלו לקרקע, חייהם נגדעו, אבל עקרון האחדות נשמר".