מתחילת החודש הבא: צה"ל יחל בפרסום תחקיר אירועי 7 באוקטובר

צה"ל יחל בפרסום הממצאים של תחקיר אירועי השבת השחורה בשבוע הראשון של חודש יולי, ובשבועות שלאחר מכן. ממצאי התחקיר, שיוצגו תחילה לרמטכ"ל, מסקרים את רצף האירועים החל משנת 2018, בהתמקדות על התפתחות המודיעין, התפיסה מול חמאס וההתמודדות עם האיום ברצועת עזה

זמן צפייה: 01:27

צה"ל יחל בהצגת תחקירי המחדל של 7 באוקטובר והמלחמה, בתחילת חודש יולי, כך נמסר היום (רביעי). ממצאי התחקיר, שבדק את רצף האירועים החל משנת 2018, יוצגו לרמטכ"ל הרצי הלוי ואז לציבור.

על פי לוח הזמנים שתוכנן, בשבוע הראשון של יולי יוצג לרמטכ"ל מוקד התחקור הראשון - התפתחות התפיסה מול רצועת עזה בדגש על הגבול. מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועה.

הממצאים כוללים גם את הקרבות בקיבוצים וביישובי העוטף בשבת השחורה. סדר הצגת הממצאים נקבע לפי רמת מוכנות התחקיר, בו שותפים בין היתר הלוחמים שלחמו, התושבים, משפחות החטופים והחללים. תחקירי קרבות ההגנה מתפרסים על כ-40 מוקדים שמתוחקרים על ידי למעלה מ-20 מפקדים בכירים בדרגות סא"ל עד תא"ל, בשיתוף פעולה הדוק עם נציגי הקהילות וחברי כיתות הכוננות. תחקיר קרבות ההגנה יוצג לרמטכ"ל לפי רמת הבשלות של כל תחקיר.

בתחילת יולי יוצג תחקיר הקרב בבארי בהובלה של אלוף במיל' מיקי אדלשטיין. התחקיר עדיין מתנהל ויכול להיות שיחולו שינויים במועדי ההצגה והסיכום. מטרת התחקירים המבצעיים הפנימיים, כך נמסר, היא למידה לטובת המשך המלחמה והחזרת התושבים לבתיהם בביטחון. הרמטכ"ל קבע לתחקירים חמישה ערכים: אמת, ענייניות, שקיפות, אחריות ורעות.

מועד התחקיר, שממצאיו הכוללים אמורים להיחשף בטווח של כשישה עד שמונה שבועות, נקבע מ-2018 מכיוון שלטענת צה"ל מדובר בבסיס מספק כדי לבחון את אירועי 7 באוקטובר. באותה השנה גם נרשמו תהלוכות והתפרעויות של פלסטינים בסמוך לגדר בגבול רצועת עזה.

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בתרגיל פיקוד הצפון
הרמטכ"ל בתרגיל פיקוד הצפון | צילום: דובר צה"ל

בחודש מרץ פרסם צה"ל את פקודת התחקירים הפנימיים של הרמטכ"ל, זאת "כחלק מהמוכנות למלחמה כוללת בלבנון, תוך הפקת לקחים ומסקנות מהמלחמה בעזה". בדף מפקד שפרסם הרמטכ"ל הוא כתב: "כשלנו בהגנה על האזרחים, מטרת התחקירים היא למידה. כשם שהסתערות מול אש אויב דורשת כוחות ותעצומות נפש, כך גם ההתייצבות מול עצמנו לתחקירים דורשת אומץ לב ומנהיגות".

הרמטכ"ל הלוי התייחס לעניין בסיום טקס קורס קצינים קרביים שנערך היום בבה"ד 1, ואמר: "ההתחלה הייתה קשה, נכשלנו, שילמנו מחיר גבוה ומיד לאחר מכן התעשתנו, יצאנו להתקפה, יזמנו ומאז אנחנו הולכים ומתחזקים. מתוך תחושת האחריות, נישיר בקרוב מבט אל האירועים הקשים של פתיחת המלחמה ואל אלה שקדמו לה, ונשאל באומץ כיצד לא מנענו את המפגש בין אויב לאזרחים ואת תוצאותיו הקשות".