מאסר על תנאי והורדה בדרגה: העונש לקצין שירה בשוגג בלוחמי אגוז

סגן נ', קצין באגוז שירה למוות בשוגג ברס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון לפני כשנתיים וחצי, ירצה עונש של שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים, והורדה לדרגת סמל. משפחות הלוחמים שנהרגו מחו

אופק אהרון ואיתמר אלחרר

בית הדין הצבאי המחוזי גזר היום (חמישי) על סגן נ', מפקד צוות לשעבר באגוז שירה למוות בשוגג בשני חבריו ליחידה לפני כשנתיים וחצי, עונש של שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים, והורדה מדרגת קצונה לדרגת סמל. בתקרית הירי הדו-צדדי הקטלנית, סגן נ' ירה במפקדי הפלגות רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון, במהלך שבוע אימונים של היחידה בנבי מוסא.

פרקליטן של המשפחות השכולות, עו"ד רן כהן רוכברגר, מסר: "בית הדין הצבאי קבע היום מפורשות שהמעשים שביצע הנאשם שהובילו לתוצאה הנוראה, מבטאים כשל פיקודי וערכי עמוק ושהוא אינו ראוי לשאת דרגות קצונה. המשפחות השכולות כואבות את העובדה שהנאשם ממשיך לא ליטול אחריות אמיתית למעשיו, מאז האסון ועד היום".

הלווויתו של רס"ן איתמר אלחרר אגוז אסון
הלווויתו של רס"ן איתמר אלחרר | צילום: פלאש 90

סגן נ' הורשע בשבוע שעבר, על-פי הודאתו בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון שנחתם בינו לבין הפרקליטות הצבאית, בעבירה שמהותה חריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים או בריאות, לפי סעיף 72 לחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו - 1955. בהתאם לכתב האישום, באירוע הירי הדו-צדדי הקטלני שאירע ב-12 בינואר 2022, חרג הנאשם מן הסמכויות שניתנו לו לביצוע תפקידו בצבא, ולפי סעיף האישום - עלול היה לגרום חבלה לגופו או נזק לבריאותו של אדם אחר.

אחותו של רס"ן איתמר אלחרר, מיכל אלחרר לוי, אמרה בדיון הרשעתו של הנאשם: "חשוב לי להגיד בפניכם כי לנאשם ניתנה אופציה להגיע הביתה לשבעה, גם משפחת אהרון הזמינה אותו. היה ידוע לו שאם יתנצל, לא נגיע למעמד הזה. הוא ומשפחתו בחרו שלא להשתתף בצערינו, שלא לומר שום מילה, שלא נאמר להתעלם. בנוסף, זה נעים ונחמד שהוא קיבל נכות צה"ל אך כמו שאתם מבינים, לכולנו יש נכות, פוסט טראומה וכולנו סובלים כנראה יותר ממנו. אני מאחלת לו שהם יבואו אליו כל לילה בחלום".

איתמר אלחרר כמ"פ בגולני
איתמר אלחרר כמ"פ בגולני | צילום: לוטם שחר

אימו של רס"ן אופק אהרון, אורית אהרון, פנתה לנ': "אני מנסה להגיד בקול את מה שאופק היה רוצה לומר. נאמר לך שמה שעשית הוא בגדר פשע. הפרת פקודות בצורה בוטה ולא הגיונית וגרמת למוות מיותר, שברת עולמות. כתב האישום עשה איתך חסד. מבחינתי ומבחינת רבים היית מורשע בעבירה של המתה בקלות דעת. אני מאמינה שיש מישהו שמנהל את העולם, ואותו אלוקים החליט מי יהיה שליח השטן והוא בחר בך. כל הפעולות שעשית לאחר שהרגת את אופק ואיתמר מסבירות באופן מדהים ומדויק מדוע נבחרת למשימה המחרידה הזו. עצם העובדה שלא מצאת לנכון להתנצל על הריגתם, שלא מצאת לנכון לקחת אחריות על מעשיך - מעידה על האופי שלך. עצם העובדה שאתה צפון בין שני הוריך, מתחבא בין עורכי הדין שלך, מתחבא כמו עכבר בכלוב, ומחפש הצדקות למה שקרה באותו יום מחריד, כל זה מעיד על כך שאתה לא אדם שיכול לקחת אחריות על מעשיו. זה מה שהופך אותך לאדם מסוכן".

חלקת הקבר של רס"ן אופק אהרון
חלקת הקבר של רס"ן אופק אהרון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"אנחנו, המשפחות הכואבות, לא ייחלנו שתשב בכלא, אלא ביקשנו התנצלות כנה ולקיחת אחריות. גם אם תעשה זאת היום, הרי שזה לא יהיה בכנות אלא לאחר יד במסגרת הסדר טיעון שעל פניו, רק מיטיב איתך. זהו לא סוף הסיפור. אתה במעשיך, השארת כתם על היחידה הזו שבתוכה, לצערי, צמח חייל שלא היה ראוי להיות חלק ממנה. כתב האישום שלפנינו והסדר הטיעון הוא מבחינתי מכבסת מילים. הוא לא יגרום לך לעשות חשבון נפש. יש לך אחריות הרבה יותר ממה שמתארות עשר הפסקאות של כתב האישום. בלי סליחה אמיתית, בלי לקיחת אחריות אמיתית, לעולם לא יהיה לך מנוח", הוסיפה.