ישראל בכוננות: מפגן הכוח האמריקני - וניסיונות ההרתעה

ארה"ב החלה לבנות כוח צבאי במזרח התיכון, ומשנעת נושאות מטוסים וצוללות כדי להרתיע את איראן וחיזבאללה. אם זה לא יעזור - ישתמשו בציוד כדי להשתתף במאמצי יירוט הטילים והכטב"מים שישוגרו לישראל. איזה ארסנל שלחו האמריקנים לאזורינו - ואילו מדינות יסייעו?

זמן צפייה: 02:25

הכוננות לתגובת איראן וחיזבאללה: מלבד מאמציה לתווך בהסכם בין ישראל לחמאס להשבת החטופים והפסקת אש, ארה"ב החלה גם בבנייה של כוח צבאי במזרח התיכון, הכולל אמצעים ימיים ואוויריים, להרתעת איראן מתקיפה נגד ישראל. במקרה הצורך, הכוחות האמריקניים צפויים לסייע ביירוט הטילים והכטב"מים מטהרן.

נזכיר כי הרוב המוחלט של מאמצי היירוט בליל המתקפה האיראנית באפריל היו של חיל האוויר הישראלי. לצד זאת, אנו עדים בימים האחרונים להתקבצות של בעלות בריתה של ישראל לאותה קואליציה שהצליחה לבלום את מתקפת הטילים והכטב"מים האיראניים, לקראת התגובה הצפויה של הרפובליקה האסלאמית על חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה בשטחה.

פעילות חיל האוויר לקראת המתקפה האיראנית
פעילות חיל האוויר לקראת המתקפה האיראנית בחודש אפריל | צילום: דובר צה"ל
נושאת המטוסים האמריקנית "אברהם לינקולן"
נושאת המטוסים האמריקנית "אברהם לינקולן" | צילום: חיל הים האמריקני

הלילה הודיע הפנטגון על שליחתה אל המזרח התיכון של הצוללת יו-אס-אס ג'ורג'יה, הפועלת על כור גרעיני ומסוגלת לשגר מטחים רבים של טילי טומהוק מדויקים מטווחים רחוקים. יודגש כי חשיפת המיקום היחסי של הצוללת היא מהלך מאוד נדיר של האמריקנים, ברקע הניסיונות להרתיע את איראן.

כמו כן, ידידנו האמריקניים שולחים לאזור את קבוצת נושאת המטוסים היו-אס-אס לינקולן. מלבד נושאת המטוסים עצמה, מלוות אותה גם משחתות, נושאת מסוקים ועוד. היא מצטרפת לנושאת מטוסים נוספת, יו-אס-אס-רוזוולט, שמשייטת באזור עומאן. מלוות אותן גם ספינות AG ליירוט טילים – שכבר הוכיחו את עצמן בליל 14 באפריל. על שתי נושאות המטוסים האלה נמצאים עשרות של מטוסי קרב מסוג חמקן, F-35 מדגם "סי", וכן מטוסי ריגול וכלי טיס נוספים.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל, במהלך התקיפה האיראנית | צילום: רויטרס

יותר מכך, ארה"ב הגדילה לשלוח את מטוסי הקרב המתקדמים בעולם – F-22 "חמקן", שטסו יותר מעשרת אלפים קילומטרים מאלסקה. בצעדים אלו, האמריקנים מקווים תחילה להרתיע באמצעות תזוזות נושאות המטוסים שלהן את איראן וחיזבאללה. מעבר לכך, הם בהחלט מתכוונים להשתתף ביירוט כטב"מים וטילים שישוגרו לישראל במסגרת תגובתם הצפויה. לצד זאת, על תקיפת תגובה, אם וכאשר תהיה כזו, ניתן יהיה לסמוך שוב רק על טייסי חיל האוויר הישראלי.

בנוסף, גם בריטניה פרסה באזור מטוסי קרב, בין היתר בבסיסיה בקפריסין. צרפת, החברה גם היא בקואליציה, מקדמת אמצעי לחימה לעבר המזרח התיכון. באשר למדינות הסוניות המתונות שפעלו עם הקואליציה באפריל, אנו שומעים הפעם טונים הרבה פחות נלהבים.

Wilson Makes The First Ever Landing Of The F 35c On An Aircraft Carrier Using Its Tailhook System, Off The Coast Of California
מטוס F-35C בעת המראה מנושאת מטוסים | צילום: רויטרס

יחד עם זאת, במערכת הביטחון מעריכים שלכל הפחות ירדן לא תסרב ליירוט כטב"מים וטילים איראניים בשטחה, כפי שעשתה אז. על-פי ההערכות, גם מדינות נוספות במזרח התיכון לא יפריעו למאמצי בלימת המתקפה - מתוך רצון להיות בצד ה"נכון" מבחינתן, הצד של ארה"ב.