לא לילדי הפריפריה: כך השתלט העשירון העליון על יחידת 8200

על אף שהמיונים זהים לכולם, המעטים שמתקבלים מגיעים דווקא מהשכבות החזקות ביותר. עם זאת, מפקדים לשעבר ובוגרים מתגייסים למען הנוער שלא מגיע מאזור המרכז. "חייבים לאפשר להם לגדול ולצמוח"

זמן צפייה: 19:32

יחידת המודיעין 8200 הפכה שם נרדף למצוינות, הצלחה, כסף ומעמד, שמי שמגיע אליה זוכה להיכנס אל עולם התהילה של פסגת הטכנולוגיה. עם זאת, היחידה הזו לא פתוחה לכולם, והיא קולטת בעיקר את הילדים שמגיעים מהשכבות החזקות ביותר בחברה הישראלית, שלומדים בבתי הספר הטובים ביותר - ולהורים שלהם יש מספיק כסף למורים פרטיים. "בשביל שיהיה לך רקע מתאים במדעי המחשב, אתה צריך ללמוד בבית ספר מתאים ושתהיה לך את היכולות הכלכלית. ובסוף, אם אתה גר בשכונה שאין בה מגמת מחשבים, גם אם יש לך פוטנציאל גדול, יש סיכוי מאוד גבוה שתתפספס", אמר דייב בגון, מפקד הכשרות לשעבר ביחידת העילית הטכנולוגית.

כך לדוגמה, אבישג אלבז, תלמידת בית ספר בעיר שלומי, מספרת כי "אני לא מכירה אנשים שמשרתים ב-8200. אין מי שיבוא ויספר לי על החוויות שלו מהיחידה. במקום זאת, יש מי שיספר לי על השירות הקרבי ועל תפקיד המש"קית ת"ש". מכאן עולה כי לא קיימת בבית הספר מסגרת חברתית שכחלק ממנה חברים יכולים ללמוד אחד מהשני על היחידה, וגם ברמה הלימודית קיימים קשיים רבים וגדולים, למרות הרצון הטוב של התלמידים. לעומת זאת, בבית הספר הריאלי בחיפה, שמדי שנה 17% מבוגריו הופכים לקצינים ביחידה, מהווה חממה למצוינות ונהנה ממעבדות ברמה של האוניברסיטאות הטובות בעולם, בעלות של עשרת אלפים שקלים בשנה לכל תלמיד בחטיבה - וכפול מכך לתיכון.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

אדלשטיין: לא יכול להתחייב שנצא מהסגר אחרי שבועיים

מבקר המדינה לשעבר הסכים לעמוד בראש ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות

היועמ"ש יבדוק את הפריצה לניידי המפגינים בבלפור ומעקב השב"כ

חיילים ביחידת המודיעים 8200
חיילים ביחידת המודיעים 8200

"כשאתה גדל בסביבה שאתה לא מכיר אף אחד שהוא רופא, מהנדס, טייס, או אפילו אחד שהשלים תעודת בגרות מלאה, אז אתה לא יכול אפילו לחלום על דברים כאלה. אתה לא יכול לדמיין". סיפר ד"ר מאור פריד, לשעבר מפקד וחוקר בינה מלאכותית ב-8200. עוד הוסיף כי "מערכת החינוך לא מקנה לתלמידים בפריפריה את הכלים, את המדעים המתאימים ואת לימודי הליבה הרלוונטיים, ולכן המלחמה שלהם מול התלמידים שהם לא מהפריפריה - חסרת סיכוי".

בעקבות כך, המפקד לשעבר ב-8200 החליט לוותר על הצעות עבודה מפתות שקיבל לאחר שירותו והקים את הפרויקט "ללמוד להצליח", שמטרתו לעודד בני נוער למצוינות והגשמה. "אנחנו חייבים לעשות את זה ולכן אנחנו נלחמים בלוחמת גרילה כזו ומשיגים תקציב על מנת לאפשר לתלמידים האלה לגדול ולצמוח". בר סגל, תלמיד בית ספר בנוף הגליל שבו פועלת העמותה, סיפר: "תמיד חשבתי שבצבא אעשה סתם משהו בשביל להעביר את הזמן, ועכשיו אני כן רוצה לעשות משהו שבאמת יעזור לצבא".

תגובת דובר צה"ל: "ביחידה 8200 משרתים זה לצד זה חיילים, נגדים וקצינים מכלל האוכלוסייה וערי ישראל, ובכלל זה אלפי משרתים מהפריפריה. הקבלה לתפקידים השונים בצה"ל בכלל ובאמ"ן בפרט איננה מתבססת על מקום מגורים או מעמד סוציו-אקונומי, אלא על מכלול נתונים המתבססים על יכולתיו של הפרט. יחידה 8200 מובילה פרויקטים בפריפריה על מנת לעודד שוויון הזדמנויות ולהרחיב את מאגר המתמיינים שלה. בתקופה האחרונה הוכפלה בצה"ל תוכנית עתידים, כמו כן הורחב שיתוף הפעולה בין צה"ל למשרד החינוך, במסגרתו מבוצעות פעולות הסברה וחשיפת מקצועות טכנולוגיים בתיכונים בפריפריה החברתית והגאוגרפית".