החטוף אלעד קציר נרצח בשבי, גופתו חולצה מח'אן יונס והובאה לארץ

קציר, שנחטף מקיבוץ ניר עוז ב-7 באוקטובר יחד עם אמו חנה ששוחררה, נרצח בחודש ינואר על ידי מחבלי הג'יהאד האסלאמי - וגופתו הובאה לישראל, בפעולה משותפת של צה"ל ושב"כ שנמשכה לאורך כל הלילה. כרמית, אחותו: "ניתן היה להציל אותו לו עסקה הייתה יוצאת לפועל בזמן". מאז החלה המלחמה, קציר תועד בשני סרטונים שהופצו על ידי הג'יהאד האסלאמי

זמן צפייה: 05:08

צה"ל ושב"כ הודיעו היום (שבת) כי גופתו של החטוף אלעד קציר, תושב קיבוץ ניר עוז, חולצה במהלך הלילה מח'אן יונס והובאה לשטח ישראל. על פי מידע מודיעיני, קציר נרצח כבר בחודש ינואר בידי מחבלי הג'יהאד האסלאמי, וגופתו אותרה בידי כוח משולב של חטיבת הקומנדו, על בסיס מידע שהועבר מאמ"ן ושב"כ. הפעילות נמשכה כל הלילה, והגופה אותרה בסופו של דבר בקבר מאולתר במבנה במחנה הפליטים בח'אן יונס, מדרום לשכונת אל-אמל.

לאחר הליך זיהוי שבוצע על-ידי גורמי רפואה במכון לרפואה משפטית, הודעה רשמית הועברה מטעם צה"ל ושב"כ למשפחתו של קציר. בפוסט שפרסמה ברשתות החברתיות, כרמית פלטי-קציר, אחותו של אלעד, הודיעה על הבשורה הקשה וכתבה: "דובר צה"ל יספר לכם על פעולת החילוץ האמיצה, שאכן הייתה כזו. במציאות הנוראית שייצרו לנו גם זו תהיה נחמה, יהיה לאלעד קבר בניר עוז ולא נשאר בחוסר ודאות". בהמשך דבריה מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה. "ניתן היה להציל אותו לו עסקה הייתה קורית בזמן", קבעה, והוסיפה: "המנהיגות שלנו פחדנית ומונעת משיקולים פוליטיים ולכן זה לא קרה".

עוד כתבה: "הוא אולי יוכר כנפגע פעולות איבה, אבל המונח המדויק הוא 'נפגע פעולת הפקרה'. הוא הופקר ב-7 באוקטובר והופקר 183 ימים בשבי, בהם היה ניתן להחזירו בחיים". בפנייה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שרי הקבינט וחברי הקואליציה, כרמית הוסיפה: "תסתכלו על עצמכם במראה ותגידו אם ידיכם לא שפכו את הדם הזה. יש לכם עוד 133 חטופים לפדות, עולמות להציל". בסיום הפוסט נפרדה מאחיה וכתבה: "אלעדי, יהי זכרך צחוק, חיבוק ושמחה, שדות ואדמה. לא ככה הסיפור שלך ושלנו היה צריך להסתיים. סליחה שלא הצלחנו להציל אותך".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2404062012' autoplay='0' credit='אור הלר' desc='המבצע לחילוץ גופתו של אלעד קציר: פרטים חדשים' poster='' kid='1_15b5h50m' duration='119']

מקיבוץ ניר עוז נמסר לאחר פרסום הודעת דובר צה"ל: "אלעד היה בן 47, חבר קיבוץ ניר עוז. אביו, רמי קציר ז״ל נרצח בטבח ב-7 באוקטובר ואמו חנה קציר נחטפה גם היא ב-7 באוקטובר ושוחררה. אלעד היה איש של צחוק, חיבוק ושמחה, שדות ואדמה. אהוב במיוחד על ילדי הקיבוץ, חבריו ותושביו".

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אלעד קציר הוחזק בשבי חמאס בחיים במשך שלושה חודשים, במהלכם הגיעו לישראל אותות חיים ודיווחים המעידים על מצבו. שלושה חודשים בהם הייתה אפשרות להצילו ולהחזירו בחיים למשפחתו ולמדינתו. שבת גופתו של אלעד קציר היא תזכורת כואבת, מיידית וקשה - כי לחטופים נגמר הזמן, מזמן. השבת גופתו אל אלעד היא תזכורת כי לחטופים ומשפחותיהם, אין זמן למשאים ומתנים, אין זמן למאבקי כוחות, אין זמן לדיפלומטיה עולמית. מטה משפחות החטופים קורא לראש הממשלה ולקבינט המלחמה - מדינת ישראל לא תוכל להשתקם אם נקבור את כל 133 החטופים שהופקרו מאחור. אין לנו אף יום לבזבז. יש בשבי חמאס חטופים שחייבים להציל. יש בשבי חמאס נרצחים שחייבים להגיע לקבורה וכבוד באדמת ישראל".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, אמר: "קיבלנו בצער ותדהמה עמוקה את הבשורה על הירצחו בשבי של אלעד קציר שנחטף חי מביתו בניר עוז בשבת השחורה. אלעד היה איש אדמה בכל נימי נפשו עם לב רחב שהיה רכז ההשקיה של ענף גידולי השדה המפואר של הקיבוץ. אני משתתף בצערן העמוק של אמו חנה, של אחיותיו כרמית ואביטל ושל קהילת ניר עוז. כל יום שהחטופים עדיין בשבי הוא סכנת חיים עבורם ולא נוכל להשתקם כל עוד הם מוחזקים שם אחרי שהופקרו. אני קורא לממשלת ישראל להתעשת ולעשות כל שבידה כדי להביא לשחרורם של כל החטופים והחטופות הביתה, את החיים ואת הנרצחים. אנו קוראים לעסקה, עכשיו. לא יהיה חוסן אזרחי ולא שיקום ותקומה אמיתיים לעוטף עזה ולכל ישראל אם הם לא יחזרו אחרי שהופקרו. גם אם יהיה פה שקט עולמי - לא נוכל לחיות בשקט בלעדיהם. החזרתם היא המשימה העליונה והחשובה מכל".

[brightcove_iframe video_id='news-part-24642001' autoplay='0' credit='אלמוג בוקר' desc='"הממשלה שכחה אותם, אנחנו פה כדי להזכיר": תיעוד של אלעד קציר בהפגנה להשבת גולדין, שאול, מנגיסטו וא-סייד' poster='' kid='1_5eze3oe0' duration='68']

אלעד קציר בסרטון מהשבי
אלעד קציר באחד משני הסרטונים שבהם הופיע מהשבי
חנה קציר, נחטפה מביתה בניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי
חנה קציר, נחטפה מביתה בניר עוז ושוחררה אחרי 49 יום בשבי

קציר נחטף ב-7 באוקטובר מקיבוץ ניר עוז על ידי ארגון הג'יהאד האיסלאמי. אימו, חנה קציר, נחטפה גם היא על ידי מחבלי הארגון ושוחררה ב-24 בנובמבר במסגרת עסקת החטופים. אביו, רמי קציר, נרצח בקיבוץ במהלך מתקפת הפתע.

מאז נחטף, קציר תועד בשני סרטונים שפורסמו על ידי הג'יהאד האסלאמי, כחלק מהטרור הפסיכולוגי שמפעיל הארגון נגד אזרחי ישראל.

אלעד קציר
"איש של צחוק, חיבוק ושמחה". אלעד קציר

בריאיון לחדשות 13 בחודש דצמבר, כרמית פלטי קציר סיפרה על הזעזוע שאחז בה בעקבות הסרטון הראשון בו הופיע אחיה מהשבי. "צפיתי בסרטון, התחושות מאוד מאוד קשות. זה פשוט הלם, לראות אדם שבור, מובס, בתנאי שבי שהחיים שלו נשדדו ממנו, הפרטיות שלו והמילים שלו נשדדו ממנו", סיפרה, "ראיתי את אחי מאוד רזה, שבור וחלש. זה גרם לי לדאגה עצומה. אני לא ישנה כבר 79 ימים אבל מאז הסרטון הזה כבר הרבה פחות טוב. מאוד מדאיג אותי לחשוב מה קורה לו".

בפברואר חזרו כמה מחבריו הוותיקים של קציר אל הבית בניר עוז ממנו נחטף, במטרה להעלות את המודעות למצבו ולדרוש את שחרורו. בנוגע לחברם סיפרו: "אלעד הוא השדות והקיבוץ עצמו, הוא סמל להכל והוא לא פחד מאף אחד".