לקראת החגים: במערכת הביטחון נערכים להסלמה ביטחונית

בצה"ל ובשב"כ סבורים כי בשל המשך גל מעצרי המחבלים בשכם ובג'נין - תיתכן הידרדרות ביטחונית. קצינים בכירים: "אם אנחנו לא רוצים לקבל פיגוע בת"א, בבני ברק או באלעד - צריך להיכנס לשכם ולג'נין". יועצת בכירה בממשל ביידן: "דאגה ממשית מהידרדרות ביטחונית ביהודה ושומרון"

זמן צפייה: 05:29

אחרי חמישה פיגועים בשבוע אחד - האחרון שבהם פיגוע דקירה בחברון אתמול (שישי), אז נפצע לוחם גבעתי בן 19 באורח בינוני בבית ענון ליד קריית ארבע - בצה"ל ובשב"כ מעריכים שאחרי הקיץ ורגע לפני החגים - תיתכן הידרדרות ביטחונית והתחלה של הסלמה חדשה. הסיבה: לקראת החגים לא תהיה ברירה אלא להעמיק את "כיסוח הדשא" ולהמשיך את גל מעצרי המחבלים שמתכננים את הפיגועים הבאים.

יתרה מכך, קצינים בכירים בצה"ל אומרים כי הם מתכוונים לחדש את הפעולות בשטחים. לדבריהם, "את הפיגועים צריך לעצור בקסבאות של שכם. אם אנחנו לא רוצים לקבל פיגוע בתל אביב או בבני ברק או באלעד – צריך להיכנס לשכם ולג'נין". כלומר, בטווח הזמן הקרוב אנו צפויים לראות העמקה של פעילות צה"ל ושב"כ ביהודה ושומרון.

כוחות צה''ל בזירת הפיגוע בחברון
כוחות צה''ל בזירת הפיגוע בחברון | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, יועצת בכירה בממשלו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הגיעה בימים האחרונים לארץ לסדרת פגישות עם בכירים במערכות הביטחון הישראלית והפלסטינית. בשיחות עם הגורמים הישראלים הביעה הבכירה האמריקנית הביעה חשש מהידרדרות ביטחונית בחודשים הקרובים ביהודה ושומרון. גורם ביטחוני ישראלי אמר: "הסיפור של יהודה ושומרון מטריד מאוד את האמריקנים. הם הביעו חשש מהסלמה ביטחונית אם הדינמיקה הזו שבה נהרגים פלסטינים תימשך". המשמעות של צמד המילים "הדינמיקה הזו", היא בין היתר הפעילות המוגברת של צה"ל ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים.

כוחות צה''ל בזירת הפיגוע בחברון
כוחות צה''ל בזירת הפיגוע בחברון | צילום: דובר צה''ל

בכירים ישראלים התייחסו לטון שנשמע מכיוון ממשל ביידן, ודאגו שהיועצת האמריקנית תשמע בשיחות שקיימה כי צה"ל ימשיך לפעול בכל מקום נגד הטרור. בנוסף, אותה בכירה אמריקנית דיברה עם עמיתיה הישראלים על הטבות כלכליות אזרחיות לפלסטינים, כגון רשת סלולרית מתקדמת והקלות במעבר אלנבי, אך ניכר כי הרושם של הצעדים הללו כבר לא מספיק - ונדרש צעד משמעותי יותר. כמו כן, יש עלייה בהתארגנות החמושה של תומכי חמאס ביהודה ושומרון. התמונות הללו משקפות את המצב בג'נין ובשכם. גורמי ביטחון פלסטינים מזהירים הערב מאובדן שליטה באזור צפון השומרים - שכם וג'נין.