התקרית הקטלנית באגוז: יעוכב קידומו של מפקד היחידה, הקצין שירה בחבריו יודח

צוות המומחים שחקר את אירוע ירי הדו"צ שגרם למותם של שני קצינים, קבע כי התאונה נגרמה בשל אי קיום פקודות, והיעדרה של תרבות דיווח ותחקיר ביחידה. סגן מפקד היחידה והקצין השלישי שהיה בסיור יסיימו את תפקידם. "צריך להילמד כלשונו למרות ובגלל חוסר הנוחות שהוא גורם"

זמן צפייה: 02:40

ממצאי תחקיר הירי הדו צדדי בבסיס נבי מוסא של לוחמי יחידת אגוז, בו נהרגו רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר, שפורסם הערב (שני) ובוצע על ידי צוות מומחים בראשות האלוף נועם תיבון, עומדים ביחס הפוך למסקנות האישיות שהסיק הרמטכ"ל אביב כוכבי מן האירוע. האלוף תיבון אמר על האירוע כי "האירוע קשה, כולל אי מילוי פקודות, צריך להילמד כלשונו למרות ובגלל חוסר הנוחות שהוא גורם לכלל היחידות בצבא".

לוחמי אגוז, ארכיון
לוחמי אגוז, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

על פרטי האירוע ישנה הסכמה כללית - מפקד צוות יצא על דעת עצמו, ללא תיאום, לסריקה באזור שבו לילה קודם נגנב ציוד. במקביל אליו יצאו שלושה קצינים וסמל לסריקה באותו אזור.

הקצינים זיהו את מפקד הצוות כחשוד ועקבו אחריו. גם הוא וגם הם היו עם כדור בקנה, בניגוד לפקודות. הם נתקלו בו מטווח קרוב והוא היה משוכנע שהם מחבלים. הוועדה לא הצליחה לקבוע מי פתח אש ראשון, אבל מפקד הצוות ירה והרג את שני מפקדי הפלגות עד שהקצין השלישי צעק לו לחדול.

שרטוט תנועת הכוחות בירי הדו''צ ביחידת אגוז
שרטוט תנועת הכוחות בירי הדו''צ ביחידת אגוז | צילום: דובר צה''ל

מהתחקיר עולה שורת כשלים בהתנהלות ביחידה והיעדרה של תרבות דיווח. מפקדי הפלגות שלא עדכנו את מפקד היחידה שהם בבית בזמן שנגנב האמצעי. ביממה שקדמה לתאונה יצאו מספר סיורים של קצינים לסריקות באזור, כולל במאהלים בדואים, בלי תיאום ושוב בלי דיווח למפקד.

צוות המומחים קבע כי התאונה נגרמה בשל אי קיום פקודות, והיעדרה של תרבות דיווח ותחקיר ביחידת אגוז. מפקד היחידה, סא"ל א' ביקש במהלך התחקיר לסיים את תפקידו אך הרמטכ"ל דחה את הבקשה. א' ימשיך לפקד על אגוז בחודשים הקרובים ולאחר מכן יעוכב קידומו בשנתיים.

לוחמי אגוז, ארכיון
לוחמי אגוז, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

לעומת זאת, סגן מפקד היחידה יודח ולא ישרת בתפקיד פיקודי במשך שנתיים, מפקד הפלגה השלישי שהיה בסיור ולא נפגע גם הוא יודח וסגן נ', מפקד הצוות שירה בחבריו, יודח ולא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידה לוחמת.

בנוסף לכך, הלוחם שהפקיר את אמצעי ראיית הלילה שנגנב יודח גם הוא. עם זאת, נגד מפקד חטיבת הקומנדו מני ליברטי ונגד מפקד עוצבת האש עופר וינטר לא הוסקו מסקנות אישיות. עוד עולה מהתחקיר כי צוות המומחים לא מצא קשר בין התאונה הקשה לשינוי בהוראות הפתיחה באש. בנוסף לכך, קובע הצוות כי הארוע הטראגי לא נגרם בגלל תופעת הגניבות בשטחי האש.