בג"ץ לצה"ל: יש לנמק למה יחידות מובחרות סגורות לנשים

בג"ץ הלוחמות התקדם צעד נוסף כאשר בית הדין חייב את צה"ל לנמק בדיונים הבאים מדוע לא מאפשרים ללוחמות לעבור גיבוש ליחידות מובחרות שסגורות לנשים, או לשרת ביחידות חי"ר ושריון. במידה והתשובה לא תספק את השופטים, צה"ל עשוי להיות מחוייב לפתוח את הגיבושים. אחת ההערכות הן שלאור סיום הקדנציה של אסתר חיות, היא עשויה לקחת חלק בהחלטה היסטורית

זמן צפייה: 03:08

בדרך למהפכה בשירות הנשים בצה"ל? הרכב של שלוש שופטות חייב היום (שלישי) את צה"ל לספק נימוקים בעוד כחודשיים וחצי לשאלה מדוע ישנן יחידות בצה"ל שנותרות סגורות בפני נשים, על אף ניסיונות הפיילוט ביחידות 669 ויהל"ם, לגביהם טענו השופטות כי הוא "אינו מספיק".

לאור חוסר הסיפוק מהנימוקים של צה"ל, הרכב השופטות, השופטת ברון, השופטת רות רונן ונשיאת בית המשפט העליון חיות - שעומדת בראש ההרכב, הוציא צו על תנאי שמשמעותו היא "כרטיס צהוב לצה"ל.  כלומר, אם הנימוקים וההסברים אותם צה"ל נדרש לספק לבית הדין לא יספקו אותם, בג"ץ יוכל ועשוי אף לחייב את צה"ל לפתוח לנשים את כל הגיבושים ליחידות השונות בצבא שעדיין סגורות לגברים בלבד בתפקידי לוחמה.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מגיעה לסוף הקדנציה שלה, ועל פי ההערכות היא עשויה לנסות ולהביא פסק דין מנחה לידי מציאות - אולי הגדול ביותר מאז בג"ץ אליס מילר, שאפשר לנשים להתקבל לקורס טיס.

נשים לוחמות לוחמת אישה צבא צה''ל
לוחמות בצה''ל | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

בצה"ל מנגד, מאוד הופתעו מהחלטת בית הדין, וציינו כי במשך שנים רבות נעשתה עבודת מטה ארוכה ויסודית על מנת להביא לשילוב מיטבי של נשים במגוון תפקידים, והתפקידים שבהם נעשה הפיילוט מתחשבים בכל הנתונים שנאספו במשך השנים. חשוב לציין, כי צה"ל ממשיך לעודד גיוס לוחמות וכיום משרתות כ-7,000 לוחמות בתפקידים השונים בצבא. עם זאת, בצהל מעוניינים בגיוס נשים לגדודים המעורבים בלבד.

לוחמות בצה''ל
לוחמות בצה''ל | צילום: דובר צה''ל