כוכבי על האירוע בחברון: "התנהגות חריגה שמחייבת ענישה חמורה"

צה"ל הודיע כי הוא מרחיב את צעדיו הפיקודיים בעקבות אירוע האלימות של לוחמי גבעתי אתמול בחברון נגד פעילי שמאל, ושני לוחמי גדוד צבר הושעו מתפקידם בעקבות האירוע. הרמטכ"ל אביב כוכבי באיגרת מיוחדת: "אירועים שמכתימים את צה"ל ומדינת ישראל"

זמן צפייה: 05:32

צה"ל הודיע הערב (שבת) כי הוא מרחיב את צעדיו הפיקודיים בעקבות אירוע האלימות של לוחמי גבעתי אתמול בחברון נגד פעילי שמאל, ושני לוחמי גדוד צבר הושעו מתפקידם בעקבות האירוע. כמו כן, הרמטכ"ל אביב כוכבי פרסם הערב איגרת מיוחדת בנושא ללוחמי צה"ל.

"צה"ל אינו פועל באלימות", כתב הרמטכ"ל. "חיילי צה״ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך: שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי.

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה״ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה"ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה.

כוכבי הוסיף: "בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה"ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה"ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה"ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-hamate-hamerkazi-clips-part-2611221651' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר בריאיון ל"המטה המרכזי"' poster='' kid='1_93hkk8tn' duration='']

השר לביטחון הלאומי המיועד איתמר בן גביר אמר בריאיון ל"המטה המרכזי":  "הערב דיברתי עם המשפחה של אחד החיילים, הלוחמים שלנו. זו קבוצת אנרכיסטים. אלה לא פעילי שמאל. הם פוגעים בחיילים שלנו. רואים שאחת מהם תוקפת חייל ואני לא מבין למה היא לא עצורה. האנרכיסטים האלה ליבו אש ודחפו חיילים. הגיע הזמן שניתן גב לחיילים וללוחמים שלנו. אני יודע מה קורה בשטח: החיילים שלנו נפגעים". .

ח''כ איתמר בן גביר
ח''כ איתמר בן גביר | צילום: רויטרס

יחד עם זאת, אומר ח"כ בן גביר: "אין מקום לפגיעה באנשי שמאל קיצוני על רקע דעותיהם - זה ברור, אך מאידך גיסא אנו עדים לכך שיותר מידי פעמים אותם אנשי שמאל קיצוני מצלמים רק חלק אחד של העימות. כאמור, אני קורא למשטרה לבדוק את המקרה היטב, וככל שיסתבר שאותם אנשי שמאל קיצוני פגעו בחיילים ותקפו אותם - יש לעצור אותם מיד ולהעמידם לדין".

אתמול כאמור קבוצה של אנשי שמאל, חלקם דתיים וחרדים, הגיעו לחברון לביקור סולידריות עם משפחות פלסטיניות, לאחר אירועי האלימות שפרצו בשבוע שעבר בשבת "חיי שרה" בחברון. במהלך שהותם, הותקפו חלק מהפעילים על ידי חיילי צה"ל שהיו בתפקיד.

מהומות בחברון
מהומות בחברון (ארכיון) | צילום: רויטרס

במהלך הסיור אירעו שני מקרים חריגים, שניהם תועדו על ידי הפעילים, באחד מהם נראה חייל צה"ל כשהוא מפיל לרצפה ומכה פעיל בפניו. בסרטון אחר נראה חייל האומר לפעיל שמצלם אותו: "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונות שאתם עושים פה". בסרטון נשמע האדם המצלם שואל "מה אני עושה? אני עושה משהו נגד החוק?", על כך עונה לו החייל המצולם: "אני קובע מה החוק, ואתה עושה הכל נגד החוק".

הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה את האירוע ואמר: "כל אירוע של אלימות פיזית או מילולית מצד חיילי צה"ל מנוגד לערכי צה"ל ופקודותיו. התנהלות החיילים חמורה והאלימות שהופעלה אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל ובכלל זה ערך הממלכתיות. האירועים יתוחקרו ע"י מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. אירוע האלימות ייחקר על ידי המשטרה הצבאית, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחמים המעורבים הושעו מפעילות מבצעית עד לתום החקירה. הנהלים וההנחיות מאפשרים לחיילים חופש פעולה כדי לבצע את משימתם, אך אסור להם להפעיל כח שלא לצורך ואסור להם לנהוג באלימות".