ברקע המו"מ, איראן במסר לחיזבאללה: הימנעו מירי לשטח ישראל
המשטר האיראני העביר מסר לחיזבאללה לפיו יש להימנע מירי לעבר שטח ישראל, זאת במטרה לייצר לגיטימציה לפעולות נגד כוחות צה"ל. במקביל, שר החוץ האיראני שוחח עם מקבילו הפקיסטני: "צה"ל צריך לצאת מלבנון - אחרת אין טעם להסכם"
למרות שהפסקת האש שנכנסה לתוקף אחר הצהריים (שישי) לתוקף הופרה תוך זמן קצר, הירי מלבנון לשטח ישראל נפסק, לעת עתה. ההחלטה להפסיק את הירי הגיעה בעקבות דרישת איראן שהנחתה את חיזבאללה להימנע משיגור רקטות וכטב"מים לשטח הארץ, זאת על מנת לייצר לגיטימציה לפעילות נגד כוחות צה"ל.
במקביל, במשמרות המהפכה החליטו לדחות את ההגעה שלהם לשווייץ לצורך המשך השיחות עם ארה"ב. שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י שוחח עם מקבילו הפקיסטני ואמר לו שצה"ל צריך לצאת מלבנון, אחרת אין טעם לגבש את מזכר ההבנות לכדי הסכם. ההוראה ניתנה במטרה לייצר לגיטימציה לפעילות נגד כוחות צה"ל. האיראנים וחיזבאללה רוצים לסכל כל אפשרות של משא ומתן בין ישראל למדינת לבנון בתיווך אמריקני.
בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "אנחנו כרגע בהפסקת אש - אם חיזבאללה לא יתקפו אותנו, מבחינתנו זה לא זמן מלחמה", והוסיף: "כוחות צה"ל נשארים בדרום לבנון ויש לנו את החופש לפעול נגד איומים מתהווים ואיומים על כוחותינו ושטחנו".


זמן קצר לאחר הדיווחים על הפסקת האש, בכלי התקשורת בלבנון דווח על תקיפות צה"ל באזורים שונים בדרום לבנון. לאחר מכן הופעלו אזעקות בגליל המערבי בעקבות התרעה על חדירת כטב"ם. בתוך כך, דובר צה"ל תא"ל אפי דפרין אמר אחר הצהריים בהצהרה כי "לכוחות בשטח יש חופש פעולה מלא להסרת איומים בכל מרחב - ואין מגבלה בהסרת האיומים". עוד אמר דפרין: "צה"ל ערוך ומוכן לחזרה ללחימה עצימה באופן מיידי בכל זירה".


במקביל, בוושינגטון פוסט דווח כי סוכנויות הביון של ארה"ב הזהירו את ממשל טראמפ מפני צעדים שראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנקוט על מנת לפגוע בהסכם עם איראן, זאת ברקע הלחץ הגובר בקואליציה שלא לסגת מלבנון. עם זאת, גורמים בממשל טראמפ מתעקשים שתנאי ההסכם עם האיראן לא מונעים מישראל להגיב לאש חיזבאללה, ושהדאגות של נתניהו מתחוורות בהשוואה לצורך להשלים עסקה ולפתוח מחדש את מיצר הורמוז.
מוקדם יותר דווח ב-CNN כי איראן מבקשת ערבויות לסיום המלחמה בלבנון, כתנאי להמשך המשא ומתן מול ארצות הברית. גורם דיפלומטי אמר כי המתווכות פועלות לפתור את הסוגיה, וציין כי נכון לעכשיו השיחות בשווייץ נדחו. יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף אמר הלילה כי "כל הפרה של ההסכם או דרישות מופרזות ייענו בתגובה חריפה", ובהמשך היום הוא אמר כי השיחות עם ארה"ב יישארו כפופות ל"קווים האדומים" של טהרן.
שגריר ארה"ב בישראל מייק האקבי גיבה את התקיפות של צה"ל בלבנון, וכתב בחשבון ה-X שלו כי "שר החוץ הצרפתי אמר שישראל צריכה להפסיק את התקיפות על חיזבאללה, האם צרפת מקבלת את כל המידע שלה מחיזבאללה?". הוא הוסיף: "אמש, 4 מחייליה של ישראל נהרגו. ישראל תוקפת כאשר היא מותקפת. הפסקת האש מתקיימת כשחיזבאללה מפסיק לירות".

ההודעה האיראנית הגיעה בעקבות ההסלמה בלבנון, והגברת התקיפות של צה"ל נגד חיזבאללה לאור הפרות חוזרות ונשנות של הפסקת האש. קצת אחרי חצות הלילה נפלו 4 לוחמי צה"ל מפגיעת מטרה אווירית חשודה בטנק בדרום לבנון, בהם מג"ד 52 של השריון, סגן-אלוף דור בן שמחון. שמותיהם של שלושה חללים נוספים טרם הותרו לפרסום. שעות ספורות לאחר מכן נפצע קצין מילואים באורח קשה מפגיעת רחפן נפץ בדרום לבנון, וארבעה נגדים נפצעו באורח קל.
לאורך הלילה והבוקר תקף צה"ל בתגובה מטרות רבות של חיזבאללה בבקאע וכן בנבטיה ובמרחבים נוספים בדרום לבנון, שם דווח על עשרות נפגעים, זאת בתגובה לשתי התקריות הקשות בהן נפגעו לוחמי צה"ל. מדובר צה"ל נמסר כי הותקפו יותר מ-80 מפקדות, עמדות שיגור ותשתיות טרור של חיזבאללה, וחוסלו עשרות מחבלים שפעלו באותן מפקדות.


