חסימות, דגלים ועימותים אלימים: מזרח ירושלים על סף פיצוץ

שביתה כללית הוכרזה בלילה בשכונות מזרח ירושלים בעקבות הנוכחות המשטרתית המוגברת שם ובעיסוואיה התפתחו עימותים אלימים. כשהחשש לפיגועים בשיאו ומרי אזרחי עשוי להבעיר את השטח, כל פעולה קטנה עלולה להוביל להסלמה

זמן צפייה: 03:53

במשטרה מעלים כוננות הערב (ראשון) ונערכים ללילה נוסף של עימותים והתפרעויות במזרח ירושלים ובשכונות שידועות כבעייתיות יותר, שועפאט ועיסוואיה. לאורך הערב נשמעו באופן מתמשך ירי זיקוקים והפרות סדר באזור, זאת בעקבות הבמצע רחב ההיקף שעורכת המשטרה במזרח העיר בימים האחרונים.

ביום שישי בשבוע שעבר, אחרי פיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים, הנחה השר לביטחון לאומי על הגברת הנוכחות המשטרתית במזרח ירושלים ועל מבצע "חומת מגן 2": "הנחתי את המשטרה לפרוס מחסומים סביב עיסאוויה, לעצור אחד-אחד ולבדוק כל רכב. רציתי לעשות סגר מלא אך יש שאלה משפטית ואנחנו נדון בה".

Whatsapp Image 2023 02 19 At 2
כוחות הביטחון בעיסאוויה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם זאת, גורמים בכירים במערכת הביטחון סברו אז כי הפעולות של בן גביר במזרח ירושלים ובכללי, בעיקר גורמות להטרדה של אזרחים שאינם מעורבים בטרור במזרח ירושלים. אותם גורמים העלו חשש במהלך סוף השבוע האחרון כי ההתנהלות הזו, במיוחד לקראת חודש הרמדאן, תביא להצתה של השטח תחילה בגדה ואולי אף בעזה - וייתכן כי הניצוצות הראשונים כבר נראים בימים אלו.

אולם השר לביטחון לאומי לא שעה לאזהרות, ואותם בידוקים ביטחוניים, מעצרים נרחבים וענישה קולקטיבית באזור מזרח העיר אכן הביאו לתסיסה. לרוב מערכת הביטחון עובדת על פי מודיעין מדויק ופועלת באופן ספציפי נגד איומים פוטנציאליים. לכן ההערכה הייתה ועודנה שמעבר מבית לבית לא יביא את התוצאה הרצויה אלא רק יצית את השכונות ויעורר התנגדות - מלבד הקושי המשפטי.

הפרות סדר במזרח ירושלים
הפרות הסדר במזרח ירושלים

אתמול בלילה נרשמו הפרות סדר ועימותים בין כוחות הביטחון וכמה מתושבי מזרח ירושלים במספר שכונות באזור ביניהן: מחנה הפליטים שועפאט, עיסאוויה, ג'בל מוכבר וסילוואן. מפרי הסדר חסמו צירים מרכזיים במזרח העיר באמצעות צמיגים בוערים, בזנ"טים, פחי זבל וחפצים נוספים.

כוחות המשטרה שהיו במקום, פעלו יחד עם צוותי הרשות המקומית כדי לפנות את החסימות ולהדוף את המתפרעים. המשטרה אף נאלצה לפזר קטטה שהתפתחה בין כמה ממפרי הסדר ותושבי מזרח העיר שרצו לצאת לעבודה ולנוע בצירים שנחסמו על ידי המתפרעים.

זירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים
רכב המחבל בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה לאירועים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע הבוקר: "הנחיתי את המשטרה להמשיך במבצע 'ריכוז מאמץ' במזרח ירושלים. המשטרה פועלת משעות הבוקר המוקדמות להסיר את החסימות - והערכתי הרבה לשוטרים וללוחמים".

שכונות מזרח ירושלים נמצאות בשטחים המסופחים לישראל ותושביה הם תושבי קבע בישראל בעלי תעודת זהות כחולה וחופש תנועה מלא. אין ביכולת הצבא להיכנס לבתים בשכונות אלו באותו האופן שמתבצע בשטחי יהודה ושומרון מסיבות משפטיות. זאת, על אף שחמאס וארגוני טרור נוספים דוחפים את תושבי השכונות לביצוע פיגועים - בדיוק בשל מעמדם האזרחי החריג.