דיווח: בצה"ל מעוניינים בעסקה גם אם חמאס יישאר; רה"מ: לא יקרה

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי מפקדים בכירים סבורים כי יש לפעול לעסקה ולעצור את המלחמה - גם אם חמאס ישלוט ב"יום שאחרי". לפי הבכירים שצוטטו, על הכוחות להתאושש לפני מערכה אפשרית בלבנון. בצה"ל לא הכחישו במפורש את הדיווח

זמן צפייה: 03:32

ב"ניו יורק טיימס" דווח היום (שלישי) כי מפקדים בכירים בצה"ל מעוניינים בהפסקת אש ברצועת עזה, גם אם חמאס יישאר בשלטון אחריה - עמדה המנוגדת לעמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שדובק ב"חיסול חמאס". לפי הדיווח, הבכירים סבורים כי הפסקת אש הינה הדרך הטובה ביותר לשחרור החטופים משבי חמאס. נתניהו פרסם התייחסות לדיווח, ואמר כי הוא "לא יודע מי הם אותם גורמים עלומי שם, אבל אני כאן כדי להבהיר חד-משמעית: זה לא יקרה".

"גורמים עלומי שם מתדרכים היום את 'ניו יורק טיימס'. הם אומרים לו שישראל תהיה מוכנה לסיים את המלחמה לפני השגת כל מטרותיה", הוסיף נתניהו, "נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה, לרבות חיסול החמאס ושחרור כל חטופינו. הדרג המדיני הגדיר לצה"ל את המטרות הללו, ולצה"ל יש את כל האמצעים כדי להשיגן. אנחנו לא נכנעים לרוחות תבוסה לא ב'ניו יורק טיימס' ולא בשום מקום אחר. אנחנו חדורים ברוח הניצחון".

הבכירים בצה"ל הסכימו עם דברי ראש המל"ל לשעבר, אייל חולתא, שאמר לעיתון האמריקני כי כיוון שנתניהו לא מתחייב על פתרון ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, צה"ל חושש מ"מלחמה נצחית", בה האנרגיות והתחמושת יישחקו בהדרגה, החטופים יישארו בשבי - ומנהיגי חמאס יישארו חופשיים. לפיכך, עסקה שתשאיר את חמאס בשלטון בתמורה לשחרור החטופים נראית כאפשרות הכי פחות גרועה.

פעילות כוחות צה"ל בעזה
פעילות כוחות צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

הבכירים מסרו בנוסף כי הצבא מנהל כעת מעין "כלכלת חימושים", ולפיה הופחת השימוש בפגזי טנקים ברצועת עזה - על מנת לשמור מאגרי נשק למלחמה אפשרית בלבנון. כמו כן, לפי הבכירים, ישנם חוסרים רבים בציוד צבאי, כגון חלקי חילוף לטנקים ולכלים המשוריינים. עוד הם טענו כי על הכוחות להתאושש לפני מערכה אפשרית בלבנון - וכי ייתכן שהסכם עם חמאס יאפשר הגעה להסכם עם חיזבאללה.

בצה"ל מסרו בתגובה לדיווח בניו יורק טיימס: "צה"ל נחוש להמשיך להילחם להשגת מטרות המלחמה להשמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת החטופים והחזרת התושבים בצפון ובדרום לבתיהם בביטחון. עד כה נרשמו הישגים משמעותיים בלחימה בעזה, צה"ל ימשיך להילחם בחמאס בכל מקום ברצועת עזה, לצד המשך קידום המוכנות למלחמה בצפון ומאמץ הגנה בכל הגבולות".

טנק בגבול הרצועה
טנק בגבול הרצועה | צילום: רויטרס

גורמים צבאיים בכירים הבהירו לאחר הסערה שהתעוררה בעקבות הדיווח כי הוא אינו מחדש דבר. לדברי הגורמים, עמדת צה"ל לפיה עסקת חטופים נמצאת בעדיפות ראשונית כבר ידועה לציבור, והדרג המדיני עצמו הסכים לעצור את המלחמה במסגרת במסגרת מתווה ביידן-נתניהו לעסקה - שראש הממשלה חזר על מחויבותו אליה רק בשבוע האחרון בנאום בכנסת.

אמש, דיפלומטים מערביים שצוטטו בעיתון "בילד" הגרמני טענו כי ייתכן שישראל תפלוש לדרום לבנון כבר בעוד כשבועיים, בחלקו השני של חודש יולי. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז אמש על מעבר לשלב הבא בלחימה ברצועת עזה: "חזרתי אתמול מסיור באוגדת עזה, ראיתי שם הישגים גדולים מאוד של לחימה שמתבצעת ברפיח. אנחנו מתקדמים לסיום שלב החיסול של צבא הטרור של חמאס, יהיה עוד המשך להכות בשארים שלו".