ברקע המלחמה: הקרבות הפנימיים בין חמאס לפת"ח על השלטון בעזה

ארגון הטרור ממשיך לחתור לכך שמעמדו בעזה יישמר במידה כלשהי לאחר המלחמה, ופועל להגביל את הגישה של הרשות הפלסטינית לרצועה. כחלק מהמאמצים, חמאס עצר בסוף החודש שישה אנשי מודיעין המשויכים לרש"פ שפיקחו על כניסת שיירת סיוע לעזה - בטענה שהם משתפים פעולה עם ישראל, ו"זוממים לזרוע ברצועה תוהו ובוהו". בכיר לשעבר ברשות הפלסטינית: "חמאס מנסה לשדר - 'אנחנו שולטים כאן, אף אחד לא ינהל את עזה במקומנו'"

אבו מאזן ויחיא סינוואר
אבו מאזן ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס, פלאש 90

העימות המבעבע בין חמאס לרשות הפלסטינית ברצועת עזה עולה שלב: ברקע המאמצים האמריקניים להביא לכך ש"רשות פלסטינית מחודשת" תשלוט בעזה לאחר המלחמה, וחרף הצהרות ישראל כי המלחמה לא תסתיים לפני מיטוט חמאס, ארגון הטרור ממשיך לנסות להבטיח שמעמדו בעזה יישמר במידה כלשהי לאחר המלחמה - באמצעות הגבלת הגישה של הרשות הפלסטינית לרצועה. דובר ארגון פת"ח בעזה, מונצר אל-חייק, אמר כי חמאס מנסה לחסל כל שליטה שאינו שלו בעזה. "הם מתמקדים בתקיפת הרשות ומאשימים אותה שהיא 'מעצמה זרה'", אמר בראיון. גורם ישראלי מסר היום (שני) ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "ההבנה בישראל היא שבדרך זו או אחרת, אנו נצטרך לעבוד עם אנשים שקשורים במידה מסוימת לרשות הפלסטינית", והדגיש: "זה לא אומר שהרשות במתכונתה הנוכחית תשלוט בעזה".

כחלק ממאמציו להיאחז בשליטה ברצועה, חמאס עצר ב-30 במרץ שישה אנשי מודיעין המשוייכים לפת"ח, המפלגה השולטת ברשות, לאחר שפיקחו על שיירת סיוע הומניטרי שנכנסה לעזה יחד עם ארגון הסהר האדום המצרי. ארגון הטרור האשים אותם בבגידה ושיתוף פעולה עם ישראל, לצד "מזימות לזרוע תוהו ובוהו בעזה". אנשי חמאס מנעו מהשיירה, שכניסתה תואמה עם ישראל, לנסוע ברחבי הרצועה. "אנו קוראים להנהגת הפת"ח והרשות הפלסטינית ברמאללה לחזור לצד הלאומי", אמרו אנשי חמאס בהצהרה. "האויב הציוני מולכם. תילחמו בו במקום במלחמתכם ההרסנית נגד עזה ואנשיה", הוסיפו. חמישה מאנשי הרש"פ נותרו במעצר על-ידי חמאס בעיר עזה, ובארגון הטרור הודיעו כי ימשיכו לעצור אנשים נוספים המזוהים עם הרשות ברצועה.

עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה
עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה | צילום: רויטרס

ברשות הפלסטינית טוענים כי "יוזמות חלוקת הסיוע נעשות בשיתוף פעולה עם ארגון הסהר האדום המצרי, ונועדו אך ורק להגביר את זרימת הסיוע לעזה". ארגון הסהר האדום המצרי אישר שהוא מעורב אך ורק באספקת סיוע הומניטרי לתושבי עזה, ולא בפוליטיקה פנימית. כמו כן, בכיר ברשות הודה בנוכחותם של גורמי מודיעין בעזה, ואמר כי חלק מאותם פקידים עוזרים בתיאום חלוקת הסיוע - ואינם חמושים. "זו הייתה שיירת סיוע מצרית שהייתה מתואמת כמו כל שאר השיירות. כן, למצרים יש קשר ישיר עם הישראלים - התפקיד שלנו היה להעביר חלק מהסיוע של הרשות יחד עם המצרים לעמנו", אמר הבכיר הפלסטיני, וביקר את התנהלות חמאס: "זה אמור להיות משהו שמקבלים בברכה, לא תוקפים".

Whatsapp Image 2023 10 10 At 1
פעילי חמאס ברפיח, דרום רצועת עזה | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

היריבות ארוכת השנים בין שני הארגונים מרימה ראש ברקע המלחמה בעזה, וכעת, כאשר ארה"ב ומעצמות אחרות הכריזו על ניסיונות להקמת "רשות פלסטינית מחודשת" התומכת בהקמת מדינה פלסטינית בדרכי דיפלומטיה, נראה שהמתח בין שני הארגונים רק הולך ומעמיק. האמריקנים דוחפים את הרשות לביצוע שינויים מהותיים כדי שתיקח תפקיד משמעותי בעזה, ותימנע היווצרות של 'ואקום שלטוני' שיאפשר לחמאס להמשיך להתקיים או לאיים על השלטון. גורם רשמי אמריקני אמר כי הממשל בארה"ב מודע לדיווחים הקשורים לעימותים בין הרש"פ לחמאס ברצועת עזה. "רשות פלסטינית חדשה היא חיונית כדי לבסס יציבות - הן 'בגדה המערבית' והן בעזה", אמר הגורם. "יש הרבה עבודה כדי לממש את החזון הזה - אבל אנחנו מחויבים לתמוך בצעדים שונים כדי להגיע לשם".

נאסר אלקידווה, בכיר לשעבר ברשות הפלסטינית, אמר כי "חמאס חושש שהרשות הפלסטינית מנסה לחדור לעזה כדי להשתלט עליה לחלוטין בסופו של דבר", וכי "המעצרים האחרונים ותקריות השיירות מצביעים על החרפת המחלוקות והיריבות הקיימת בין שני הארגונים". עוד טען הבכיר: "המוטיבציה של חמאס פשוטה. הם מנסים לשדר כלפי חוץ: 'אנחנו כאן ואנחנו שולטים כאן. אף אחד לא יכול לעקוף אותנו ולנהל כאן דברים במקומנו".