הנחות בארנונה ובחשמל: ההטבות הצפויות למשרתי המילואים

בהיקף של פי 15 מהתקציב הנוכחי, שר הביטחון יביא לאישור תוספת של כ-200 מיליון שקל בשנה להטבות למען משרתי מילואים שיכללו הנחות בארנונה, תשלומי חשמל וכן סבסוד קייטנות קיץ. בנוסף, תקציב מועדון "בהצדעה" יכפיל את גודלו ל-32 מיליון ש"ח. גלנט: "החלטה היסטורית למערך המילואים"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה
חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, ארכיון | צילום: רויטרס

שר הביטחון יואב גלנט הציג הבוקר (ראשון) את התוספת המשמעותית שמתוכננת להיקבע בהטבות למשרתי המילואים, בהיקף של מיליארד שקלים ופי 15 מהסכום שניתן עד היום. השר הציג יחד עם ראש אגף כוח אדם וראש האגף והקרן לחיילים משוחררים איל הנס את ההטבות שגובשו לאחר הנחייתו במשרד הביטחון ובצה"ל. כאמור, מדובר בתוספת שנתית של כ-200 מיליון ש"ח לשנה במסגרתה תורחב יריעת ההטבות לכל משרתי המילואים הפעילים, כ-130 אלף.

ההטבות יובאו בקרוב לאישור ועדת השרים למערך המילואים, ולראשונה הן יוקצו לא רק למפקדי המילואים, אלא לכ-130 אלף המשרתים והמשרתות הפעילים במילואים. בין היתר, במסגרת התקציב שהוקדש להטבות, יגדל שיעור ההנחה בארנונה מ-5% ל-15% עבור כל משרתי המילואים הפעילים, וכן ינתנו 10% הנחה בתשלום חשבון החשמל. עבור המשרתים שיבצעו חמישה ימי מילואים ומעלה בחודשים יולי ואוגוסט, תוענק הנחה של 1,500 ש"ח למשפחה עם ילדים עד גיל 16 לטובת סבסוד קייטנות. להטבות החדשות יהיו זכאים אנשי מילואים שביצעו 14 ימי מילואים בשנה, או 75% מכך אם מדובר בלוחמים במילואים.

שר הביטחון גלנט בשיח לוחמים עם חיילי ומפקדי גדוד המילואים 363
שר הביטחון גלנט בשיח לוחמים עם חיילי ומפקדי גדוד המילואים 363 | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לצד הטבות אלו, יוכפל תקציב מועדון "בהצדעה", מ-16 מיליון ש״ח בשנה ל-32 מיליון. התקציב יאפשר לאגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון להרחיב משמעותית את פעילות "בהצדעה״", ולהוסיף הנחות והטבות ייחודיות למשרתי המילואים. זאת לאחר שמשנת 2010 לא נרשמו תוספות לתקציב המועדון. במערכת הביטחון מבטיחים כי בהמשך יובאו לאישור הממשלה שורת הטבות נוספות בשיתוף עם משרדי ממשלה נוספים, בתחומי החינוך, התרבות והספורט, השיכון והבינוי ועוד.

אחוזי ההתייצבות של אנשי המילואים, בעיקר לאימונים, היו נמוכים מאוד בחודשים האחרונים, עוד לפני המאבק הציבורי על הרפורמה המשפטית, כאשר היו גם אימונים שרק כ-50% מהמילואימניקים שזומנו אליהם התייצבו.

בשיחה עם כתבים צבאיים על רקע שורת ההטבות למילואימניקים הודה ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, כי "יש אתגר" וכי אחוז ההתייצבות הממוצע של אנשי המילואים הוא כ-70%. לדבריו חשוב לציין כי 95% ההתייצבות של אנשי המילואים בחודש האחרון הם גם על רקע המבצע בעזה מול הג'יהאד האסלאמי.

ראש אכ"א ציין עוד כי רק 7% מהאוכלוסייה בישראל בגילאים הרלוונטיים משרתת במילואים. "הם נושאים על כתפיהם את ביטחון המדינה. ערך השירות בצה"ל ובתוכו ערך השירות הקרבי וערך השירות המילואים הם ערכים שהמדינה צריכה לשים על ראש שמחתה. המהות של התכנית היא להוקיר ולתגמל את משרתי מערך המילואים".

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט אמר בישיבת הממשלה : "אנו מביאים הבוקר החלטה היסטורית למען מערך המילואים. משרתי ומשרתות המילואים הם נבחרת המייצגת את עם ישראל גם במלחמות וגם בתקופות שביניהן, ועל כך אנו צריכים לתגמל אותם, בהתאם. עם כניסיתי לתפקיד, יחד עם הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי ומנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אייל זמיר, התחלנו לעסוק בנושא. שלושתינו לחמנו לצד אנשי מילואים ופיקדנו על אנשי מילואים, אנו מבינים היטב את חשיבותם עבור ביטחון ישראל".

"ההכרה שלנו כמדינה במי שמשרת ומקריב מעצמו יותר הוא תיקון עוול היסטורי", המשיך גלנט: "אנו מכפילים פי 15 את התקציב המוקדש למען המשרתים, ומוסיפים הטבות משמעותיות עבור כל בית בישראך. משרתי מילואים מהווים נכס ייחודי ונוטלים תפקיד מכריע בתפיסת הביטחון שלנו וביכולת של צה"ל לממש את ייעודו".