גלנט על עסקה: "מוכנים להחלטות קשות"; הקבינט יתכנס מחר

המשלחת הישראלית שבה מקהיר, ושר הביטחון שוחח אמר למתגייסים בתל השומר: "אנחנו בנקודה טובה לעסקה". משרד החוץ הקטרי: "ההצעה האמריקנית מגשרת על הפערים". הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר ב-19:00

קרובי חטופים בפגישה עם האפיפיור בוותיקן
קרובי חטופים בפגישה עם האפיפיור בוותיקן | צילום: רויטרס

בדרך לעסקת חטופים? שר הביטחון יואב גלנט אמר היום (שני) כי "אנו מוכנים לקבל החלטות קשות על מנת להשיב את החטופים. אני חושב שאנחנו בנקודה טובה לעסקה". את הדברים אמר גלנט בשיחה שקיים עם מתגייסים ליחידות קרביות בבסיס תל השומר. בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר באופן חריג ב-19:00.

בדבריו הוסיף השר: "אנחנו מכים את האויבים שלנו בכל יום. מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים - צה"ל חיסל ארבע מתוך חמש החטיבות של חמאס. גם עכשיו, כשהוצאנו כוחות מעזה, אנו מתארגנים ונערכים להגיע גם לרפיח. במקביל, יש לנו מחויבות עליונה להחזיר את החטופים שלנו הביתה, התנאים המבצעים שצה"ל יצר באמצעות לחץ בלתי פוסק על חמאס ועמדת הכוח שאנו מגיעים מהמלחמה הזו מאפשרים לנו גמישות וחופש פעולה".

שלטים עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב
שלטים עם תמונות ושמות חטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

את הדברים אמר גלנט ברקע סיום סבב שיחות נוסף בקהיר, במטרה לגבש עסקת חטופים, ולאחר שראש המוסד דדי ברנע ויתר אנשי המשלחת הישראלית עשו את דרכם בחזרה לישראל. בהמשך הם יעדכנו את הדרג המדיני בהתפתחויות ובהצעות שהציגו המתווכות.

לאחר הדברים, ממטה משפחות החטופים נמסר: "במשך חצי שנה, זרועות הביטחון של ישראל פועלות להחלשת חמאס על ידי תמרון ועצימות צבאית. כוחות צה"ל הביאו הישגים רבים ומשמעותיים לביטחונה של ישראל וקדמו אותנו אל עבר הניצחון המוחלט. הודעתם של מובילי זרועות הביטחון, שר הבטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, על המוכנות והמסוגלות להתמודד עם העקרונות והמחירים המובאים בעסקה: הן ההוכחה הברורה כי כעת הזמן המדויק להשלים את הנצחון כולו". עוד נכתב בהודעה: "קבינט המלחמה וראש הממשלה בנימין נתניהו: זה הזמן לאפשר ולשחרר! תנו אחריות מלאה למשלחת המו"מ, וביחד תביאו את הניצחון המוחלט שהחברה כבר כל כך מחכה לו - החזרת כלל החטופים מעזה".

שלטים עם שמות ותמונות חטופים בכיכר דיזנגוף בתל אביב
שלטים עם שמות ותמונות חטופים בכיכר דיזנגוף בתל אביב | צילום: רויטרס

בתוך כך, מקורות מצריים ומקורות בארגון החמאס מסרו לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" את פרטי ההצעה האמריקנית לעסקת חטופים, כפי שהוצגה בקהיר. כחלק מהעסקה, תתקיים הפסקת אש זמנית שאורכה שישה שבועות ברצועת עזה, 40 חטופים ישראלים ישוחררו, ותתאפשר חזרה חלקית של תושבי הרצועה לחלקה הצפוני - כ-6,000 כל יום. לפי הדיווח, ישראל דורשת לבצע חיפושים על כלל החוזרים - ולכך חמאס מתנגד. לפי דיווח באל-ג'זירה, ההצעה כוללת שחרור 900 אסירים פלסטינים, ביניהם 100 ששפוטים למאסרי עולם בשלב הראשון.

עוד דווח ב-"אל-ערבי אל-ג'דיד" שההצעה אינה כוללת הפסקת אש קבועה - דבר שחמאס מתנגד לו ודורש לכלול אותו בעסקה. כמו כן, נטען כי ארגון הטרור מוחה על כך שההצעה אינה כוללת "בטחונות וערבויות" מוושינגטון. הגורם המצרי מסר לעיתון כי "השיחות מתנהלות בעצימות הגבוהה ביותר מאז תחילת המלחמה - עקב לחץ ארצות הברית".

במקביל, לפי דיווח ה"א-שירק" הערבי, גורם בכיר בחמאס מסר כי המשלחת הישראלית "לא הגיבה לאף אחת מהדרישות" של ארגון הטרור, אך הוסיף כי ראש ה-CIA וויליאם ברנס הציג בפני המשלחת הצעה להפסקת אש במהלך העיד אל-פיטר בסיום רמדאן, במטרה לדון בזמן זה בעסקת חטופים שתכלול חזרה של מפונים מצפון הרצועה לבתיהם, וקביעת מספרי חטופים ואסירים פלסטינים שישוחררו. לפי הדיווח, משלחת חמאס תדון בהצעה. בנוסף, משרד החוץ של קטר אמר כי "ההצעה האמריקנית מאפשרת גישור על הפערים; אנחנו אופטימיים".