נורה מאש צה"ל בעקבות זיהוי שגוי: תחקיר נפילת רס"ל דוד יצחק בג'נין

הרמטכ"ל קיבל את סיכום התחקיר אודות האירוע בו נהרג לוחם יחידת הקומנדו אגוז בערב האחרון של מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים בג'נין, ולפיו כוח זיהה אותו כדמות חשודה וירה לעברו. בעקבות המקרה הוחלט על נקיטת צעדים פיקודיים ברמת החטיבה. רא"ל הלוי: "נלמד את הלקחים הנדרשים, ונטמיע אותם ביחידות צה"ל הלוחמות"

זמן צפייה: 00:36

צה"ל התיר לפרסום הבוקר (שלישי) את סיכום נפילתו של רב-סמל דוד יהודה יצחק, לוחם יחידת הקומנדו אגוז שנהרג בערב האחרון של מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים בג'נין, בתחילת חודש יולי. התחקיר קבע באופן סופי כי רס"ל יצחק נורה מאש כוחותינו בעקבות טעות בזיהוי. בעקבות המקרה הוחלט על נקיטת צעדים פיקודיים ברמת החטיבה, כאשר למפקד הפלוגה נרשמה הערה פיקודית ומפקד הצוות יסיים את תפקידו. בנוסף, מפקד צוות נוסף, שהשתחרר בינתיים, לא יפקד על הצוות במילואים לפרק זמן מוגבל, וסמל הצוות לא ישרת בתפקיד פיקודי.

מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, הגיש בתחילת השבוע את התחקיר לרמטכ"ל הרצי הלוי, וסיכום הממצאים הוצג למשפחת יצחק. הלוחם נפל ב-4 ביולי, כאשר הירי בוצע בשלב יציאת הכוחות ממחנה הפליטים ובזמן שהתבצעו חילופי אש בין הכוחות לחמושים.

לפי התחקיר, כוח שזיהה דמות חשודה ותנועות חשודות באחד המבנים ירה לעברה, והלוחם נהרג כתוצאה מהירי בעקבות זיהוי שגוי. מסקנות התחקיר העלו פערים באופן הערכת מיקומי הכוחות במהלך היציאה ממחנה הפליטים.

קברו של דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין
הלווייתו של רס''ל דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין | צילום: דוברות בית אל

הרמטכ"ל הלוי מסר: "מדובר באירוע קשה ומצער, בו איבדנו לוחם צה"ל במהלך פעילות מבצעית תחת אש. יחידת אגוז, יחד עם יחידות הקומנדו, פעלו במחנה הפליטים ג'נין באופן אמיץ וראוי להערכה, והביאו להצלחות מבצעיות ולהרחבת חופש הפעולה של צה"ל. לצד זאת, נלמד את הלקחים הנדרשים, ונטמיע אותם ביחידות צה"ל הלוחמות".