"הפרדה בין דם לדם": תושבי העוטף זועמים על תגובת צה"ל לירי

התושבים חזרו לשגרה לאחר סופ"ש מתוח, אך כשהפרחת בלוני התבערה נמשכת הם חשים כי מפקירים אותם. זאת לאור העבודה שצה"ל תקף רק שתי מטרות ברצועה, בניגוד למטרות הרבות שהותקפו לאחר הירי לת"א

זמן צפייה: 02:32

לאחר עוד סוף שבוע מתוח בדרום, חזרו תושבי עוטף עזה לשגרה - אולם כשהפרחת בלוני התבערה נמשכת התושבים מרגישים תחושה קשה של הפקרה. לתחושתם, יש דין אחד לעוטף עזה – ודין אחר לחלוטין לתל אביב.

דביר ששי, תושב שדרות, סיפר על תחושותיו לאחר הפגיעה הישירה בעיר בשבוע שעבר, שלוותה בתגובה המצומצמת של צה"ל: "זה ישמע מזוכיסטי, אבל אמרתי שאם הפעם הייתה נפילה אולי סוף סוף מקבלי ההחלטות יעשו משהו ויביאו אותנו לסדר היום. ואז קמתי בבוקר, וגיליתי רק תקיפות קטנות".

הפצצת לשכתו של אסמאעיל הנייה
הפצצת לשכתו של אסמאעיל הנייה

השקט חזר לדרום לאחר שתי תקיפות מידתיות של צה"ל - זאת, בניגוד ליותר ממאה יעדי הטרור שנתקפו בחודש מרץ האחרון, לאחר ששתי רקטות שוגרו לאזור גוש דן. השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, אמר בעבר במפורש כי יש הבדל בין עוטף עזה לתל אביב, אמירה שראש הממשלה נתניהו מיהר להתנער ממנה - ואמר כי "הבטיחות של תושבי הדרום חשובה בדיוק כמו של יתר תושבי ישראל". אלא שבשטח, נדמה כי המדיניות של הממשלה דווקא מתיישרת עם דבריו של השר הנגבי.

פגיעה ישירה בבניין ישיבת לב לדעת ליד בית חב''ד, שדרות
פגיעה ישירה בבניין ישיבת לב לדעת ליד בית חב''ד | צילום: חדשות 13

את התופעה אפשר לזהות לא רק במספרים, אלא גם באיכות המטרות. בשונה משדרות, לאחר הירי למושב משמרת שבשרון בחודש מרץ שתי חטיבות של חי"ר הוקפצו לדרום, גויסו מילואים לכיפת ברזל – וצה"ל תקף את בניין המטה של חמאס, המשרד לביטחון הפנים של ארגון הטרור, והשיא – הופצצה לשכתו של מנהיג החמאס אסמאעיל הנייה. שרון שלי, תושבת קיבוץ אור הנר, הסבירה את תחושתה בצל המצב הקשה: "זה מאוד מכעיס שיש הפרדה בין דם לדם. החיים שלנו, מבחינת המסר של ממשלת ישראל – שווים פחות".

הירי לבאר שבע באוקטובר
הירי לבאר שבע באוקטובר | צילום: החדשות 13

כמו כן, גם בשנה שעברה לאחר הירי לבאר שבע בחודש אוקטובר, כשחייהם של בני משפחת תמנו ניצלו בנס, התגובה הייתה רחוקה בעוצמתה מזו שהגיעה לאחר ירי אל מרכז הארץ. אז הותקפו רק 20 יעדים ברצועה לפני שהצדדים החליטו על הפסקת אש.